Har jag ett bra tält?

Hej!

Till sommaren har jag och partnern planer på att fjällvandra i lapplandsfjällen. Tidigare har jag endast gjort dagsturer med tält och då använt ett numera 20+ år gammalt kupoltält, fyrapersoners märke "Matson" (finner ej ngn info om detta tält när jag googlar). Jag fick det som present och misstänker att det inte är något premiummärke. När vi nu tänkte gå lite längre tur under några dagar tänkte jag att det var läge att uppgradera. Men jag har haft svårt att se något objektivt skäl till varför mitt nuvarande tält inte skulle vara tillräckligt. Har använt det i fjällen tidigare.
Tittat lite på bl a Urberg 2 Person Trekking Tunnel som med sin footprint väger 3,8 kg jmfr med mitt på 3,6. Möjligen är det lite otympligt i storlek och har väl också kunnat bildas en del kondens men minns inte att det varit ett uppenbart problem.

Har alltså lite svårt att motivera ett nytt inköp, men vill ju framförallt kunna känna mig någorlunda trygg på fjället. Gillar också hållbarhetstanken om att inte köpa nytt i onödan.

Så startar denna tråd med egentliga frågan, behöver jag ett nytt tält?
 

Bilagor

  • 20230517_233341.jpg
    20230517_233341.jpg
    8.3 MB · Visningar: 377
Jag är lite tveksam gällande ditt tälts duglighet i fjällen beträffande dess hållbarhet, vattentäthet och kondens (om det är ett enväggstält?). Samtidigt förstår jag din tvekan om att köpa ett nytt (dyrt) tält. Så mitt råd: Hyr ett tält!
 
Jag skulle inte chansa på att ditt tält pallar för busväder till fjälls. Om du är säker på att du kommer att använda fjälltält fler gånger i framtiden så kolla in begagnatmarknaden. Det finns ganska gott om tält där. I annat fall - hyr.
/HåkanF
 
Jag håller med övriga talare att vädret i fjällen är varierande och att tältet kanske inte står emot busväder. Det vore trist att på turen få ett trasigt tält, så jag hade sett mig efter ett annat tält som är anpassat för fjällen.
 
Var skall du vandra? Om du räknar med att tälta nedom trädgränsen borde ditt tält fungera. Är du på en frekventerad vandringsled finns oftast stugor i nödfall, eller ta en stugnatt vid sämre väder. Vikten och regn och vindtåligheten är eventuella nackdelar med ditt tält. Är yttertält och tältbotten täta kan du kolla i regnväder eller med en vattenspridare.

Lycka till.

Thure
 
Så startar denna tråd med egentliga frågan, behöver jag ett nytt tält?

Ja du behöver ett nytt tält.
Sådana tält som det på bilden såldes överallt i slutet av 80-talet och en bit in på 90-talet.
Alla kedjor hade sådana för en femhundring, Intersport, Coop, ICA osv.
Helt OK för en övernattning i skogen eller på annan skyddad plats.
Men inte på fjället.
Kolla Blocket, FB och andra sälj-sidor efter beg kvalitetstält.
Om du inte gillar att tälta så kan du sälja igen.
 
Tack för svaren! Misstänkte att de skulle låte ungefär såhär.
Ska kolla in att hyra. Utifrån ändamålen beskrivna ovan, vad tror ni om Urberg 3 Person Tunnel? https://www.outnorth.se/urberg/3-person-tunnel-tent-g5-footprint

Även kollat på Bergans Trollhetta. https://www.outnorth.se/bergans/trollhetta-tunnel-3-tent
Väger ju lite mindre. Tror det får bli 3-personers tält ändå då vi ändå vill ha lite rum i tältet.

Hur skulle ni säga att dessa står sig mot de hyrtält som brukar erbjudas?

/j
 
De där tälten med silverfärgad ytterväv fungerade bra som fjälltält, vet inte hur hållbar de är 30år senare.
Både Urberg tältet och Bergans lär fungera för er, vet inte om det är footprinten som gör att Urbergs väger så mycket men lämna fp hemma så blir nog vikten normal. Det beror väl på hur ofta ni är två med full packning om två manna eller 3 manna passar bäst.
 
Ett till alternativ.. Har ett och är nöjd med det..



Tummen upp för urberg.. Bra o billigt om man inte är så superbrydd över vad saker väger..

Det finns ju det här med från deras "Zero colour" som slumpas bort.. Iofs 2P, och vitt!

 
Ålder är inte avgörande. Mitt fjälltält köptes 1994 och används fortfarande. Det är ett Helsport Borgafjell 2-3 personer. Vårt fjälltält från sent 70-tal används även det, ett fjällräven pyramidtält.
Det som är viktigt för bra torrt boende är innertält och vettig ventilation i ytterduken.
För fjället rekommenderar ialla fall jag ett tunneltält med absid. Räkna med att måsta laga någon frukost inne i tältet och då är absiden guld värd.
 
De där tälten med silverfärgad ytterväv fungerade bra som fjälltält, vet inte hur hållbar de är 30år senare.
Både Urberg tältet och Bergans lär fungera för er, vet inte om det är footprinten som gör att Urbergs väger så mycket men lämna fp hemma så blir nog vikten normal. Det beror väl på hur ofta ni är två med full packning om två manna eller 3 manna passar bäst.

Trodde det var bra att ha en footprint men förstår att det kanske är lite vattendelare.

Det finns ju det här med från deras "Zero colour" som slumpas bort.. Iofs 2P, och vitt!


Tittade också på detta men kändes nästan för bra för att vara sant! Ser att det är lite mindre i strl än färgversionen men samma vikt. Är det ngt mer som skiljer som jag missar? Förutom att det är ofärgat o drar åt sig smuts.

Oavsett lutar jag ändå åt 3-persons och då blir det nog Urberg, pga priset. Vad jag kan se ingår inget footprint i Trollhetta och jmfr man dessa utan footprint skiljer ca 100g i vikt vilket jag tycker är ok.
 
Vet inte exakt vad som skiljer ZeroColour linjen från övriga urberg tält "prestanda mässigt"

Noterade dock att ZeroColour produkterna snabbt hamnade i outnorths outlet, tror att dom helt enkelt sålde dåligt..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.