Har varmt är ett tält?

Jag ögnade igenom Jan Lundhags fjällbok (gissa vad han har att säga om skor!).

På ett ställe säger han att om man har ett par minusgrader utanför tältet så får man räkna med att det är lika kallt inuti.

Då undrar jag, är det så, och isåfall varför? Och varför görs då överhuvudtaget tvåväggiga tält?
Kring sekelskiftet hade jag ofta med en liten termometer på turerna, fjäll som kontinent, och uppmätte på morgonen, rimligen den kallaste tidpunkten, ofta en skillnad på 7-10 grader, t ex har jag haft +5 utanför och 15 inuti, tältet. Jag har också många gånger vaknat med frost på innertältet, rentav insidan, och haft det allmänt mysigt inuti (frost på tältet eller marken efter en klar natt behöver kanske inte betyda minsugrader i luften). I det fallet har jag inga siffror.

Men det förefaller mig oklart varför skillnaden skulle vara obefintlig när temperaturen sjunker under noll. Jag kör med komforttemp +2 på min sovsäck och räknar kallt med att ha tillräcklig komfort hela natten även vid ett par minusgrader. Nån som vet mer eller bättre?


Ray Jardine skriver nånstans att hans tarp inte är ett dugg kyligare än ett ordinärt tvåväggstält, ty i det senare fallet fryser man av fukten. Undras om han gissar, eller utgår från att temperaturen är densamma? Känner jag av morgonkylan i mitt Akto så är det kring överkroppen och från marken; vilket jag parerar genom att lägga lite kläder mellan madrassen och tältgolvet. När jag sätter mig upp i sovsäcken, drar av mina få klädesplagg och klär mig för dagens etapp, känner jag aldrig av någon kyla.

Jag talar hela tiden om sommarvandring.
 
Rent spontant så måste jag säga att det borde bli varmare i tältet än om man inte hade det. De flesta har väl känt skillnaden i kyla mellan att ha för lite på sig och att sätta på sig en tröja till...

Jag har också märkt en viss temperaturskillnad i tältet. Tänk bara på när det är kring nollan, vattnet inne i tältet har inte frusit medan vattnet utanför fått en isskorpa.

Vad talar för att det inte skulle vara någon skillnad? På fort man för in en värmekälla (något levande eller eldbaserat...) så borde ju temperaturen öka.

Eller?
 
Ego har thermometern redo i "kontoret" och brukar den flitigt. Bivacdagböckerna är fulla med onödiga temperaturer bl a.
Har tältet inte en värmekälla, dig själv, solen eller köket. Brukar temperaturen vara precis likadan inne som ute. Men ett bra dubbelväggigt tält som ansluter väl till marken brukar bli dragfritt och det tillsammans med dina egna 100W + ev mer kan ge en positiv upplevelse.
Thermometern är den sannare, även om upplevelsen är en annan.
Angående tarpar så har i varjefall ego upplevt det och thermometern bevisat det, det är som i tältet.
Men på morgonen om solen lyser kan värmeansamlingen i tältet vara avsevärd, likaledes strålningen i en rätt placerad tarp. Vindtätheten beror på om man haft tur med riggningen i förhållande till vinden.
Men vill ni ha ett kvällsvarmt tält blir det till att skaffa värmekälla. Den andra vinsten blir givetvis torkmöjligheten.
Men att i kallt tält försöka torka våta kläder brukar göra det än kallare!
 
Det är väl klart att det blir varmare i ett tält än utanför även om det i många fall är mer eller mindre försumbart.

Under nätterna så skyddar tältet mot vind. Även om det är mer eller mindre vindstilla ute så minskas vinddraget inne i tältet. Detta bidrar till en högre temperatur men den beror ju på minska köldfaktor.

Sedan har du ju en värmekälla inne i tältet i form av din egen kropp. När denna värme stöter mot tältduken så upplever den ett motstånd och studsar delvis tillbaka. Detta bidrar också till ökad värme. Vid stora temperatursskillnader mellan ute och innetemperatur kondenserar luften, på den varma sidan, och bildar droppar. Det är denna temperatursskillnad som bidrar till kondens på insidan av tältduken. Är det INGEN temperaturskillnad så blir det heller ingen kondens.

Så visst är det varmare på insidan än utsidan även om denna temperturskillnad inte är så stor utan bara någon eller några grader.

Alla vet ju dessutom hur varmt det kan bli inne i ett tält när solen lyser på det under längre tid. Detta kan jämföras med växthuseffekten och samma förhållanden gäller även under nätterna, även om värmekällan då befinner sig på insidan av tältet och inte utanför.

//Peter
 
Har sovit under bar himmel ett par gånger och det var då klart kallare än övriga nätter i tält. Just vinden kyler rätt ordentligt, även om det såklart går att lägga sig förnuftugt sett till denna.
 
I somras hade jag med inne/ute-termometer på fjälltur. Den mäter även min/max, och jag kunde på morgonen konstatera att skillnaden inne/ute inte någon gång varit större än 2-3 grader. Då med mig som enda värmekälla. Så värst mycket varmare var det alltså inte inne, men ute har man ju vindens kyleffekt med.
 
Det är ungefär vad man får i skillnad i snitt.

Mycket handlar om vinden och hur tältduken sluter mot marken.

Men det har även och göra med marktempempen.

På senhösten med varm mark, tätslutande yttertält - många minus en molnfri natt.
Då blir skillnaderna mycket stora mellan inne och ute - det kan vara över 10 grader.

På våren får man motsatt effekt då man har tjälen som kyler ned.

Även mitt i vintern om snötäcket är tjockt kan man dämpa kylan i tält.
Gräv ned tältet mot marken - markylan är inte lika saftig som den utanför och då
kan man ha lite jordvärme.
 
Ja man kan väl likna det med hur en skaljacka värmer.
Tänk bara att skaljackan blir felra kubikmeter större, spänns ut med bågar och spikas fast i backen.

Dvs tämligen lite i temperatur så det är inget att lita på för att hålla sig varm.
Men den skyddar mot väder som gör en kall, typ regn och blåst.
 
Ungefär men effekten blir ganska stor totalt sett med alla faktorer och ligga i ett rätt uppsatt tält.

Inte tarp eller eller goretex bivy - där ligger man nära det som kallas sova under bar himmel.

Finns gtex bivys ala enmanstält med extra headroom - dessa ger tältliknande egenskaper.
 
Hur långt är ett snöre?

Ursäkta rubriken. Men jag känner att jag också ställer såna frågor, så jag förstår dig. Min första reaktion är nog att fråga hur varm är en sovsäck?

Du säger att det bara gäller vandring sommar. Beroende på var man vandrar blir det väl ett ganska stort temperaturspann.
Själv färdas jag med kanot och där varierar väl utetempen inte så mycket. Jag tror som någon tidigare sa att mätt temp skiljer sig avsevärt från upplevd.

Men visst skiljer det mellan temp i tält och utanför. Klart varmare i tält, och mindre blåst. Min egen kropp värmer tältet. Mer komfort i tält alltså. Har jag ställt tältet i morgonsol (jag gör det av misstag ofta) så kokas jag om det är morgonsol.

Annars tror jag att tält handlar om att hindra att regn blöter min sovsäck och att vind stoppas av tältväggar. Mygg och andra snyltare får vänta tills jag kommer ut. Om tältet är bra konstruerat, har jag ingen kondens i tältet. Trist att vissa tält är högljudda när det blåser.

Slutsats (egen!) : det är egentligen inte temperatur ute kontra inne som det gäller på sommaren.
Det är andra saker som ger bättre komfort med tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.