Tält, har jag för högra krav och för låg budget?

Har suttit i några dagar nu och letat runt bland tält men kan inte hitta något som känns "perfekt" för mig.
jag kanske har för högra krav och/eller för lite kunskap kring märkena :)

Budget: helst inte mer än 3500kr men ju mindre desto bättre.

- 3man, dock är vi bara två så rymligt 2man kan gå bra också
- klarar regn bra, inte hyfsat, bra nog att inte behöva oroa sig.
- klara lite vindar, ytterskärgård och kanske en bit ut på fjället.
- hellst under 3kg men kan gå med något över
- kupoltält med dubbla utgångar/absider
- bra ventilerat, finns inget värre än varma tält när man inte kan öppna pga mygg o dyl
- separat innertält med mesh så man kan sova i bara det varma/fina kvällar o titta på himlen
- sommarhalvåret (vår,sommar,höst)

så kortfattat, det ulimata kupoltältet för en budgetpeng ;) eller så nära man kan komma i alla fall..

Har kollat på några marmot limelight och msr elixir, båda verkar ok men kanske inte klarar allt för mycket väder. men har inte vågat kolla så mycket bland alla andra märken, bara erfarenhet av marmot samt msr och fjällräven samt hilleberg är för dyra.

Edit:
Just det, såg även Jack Wolfskin - Exolight III, vilket på pappret verkar ganska bra, men stirrar mig blind på "bara" 1500mm vattenpelare och sedan är märket inte känt för mig sedan tidigare.
 
Kolla på Easton rimrock 3p (2999kr). Jag har 1p-versionen och tycker det är ett bra budgettält. Vikten var dock högre än vad som specats så vikten för 3p-versionen kanske också högre än vad de skriver.
 
Kolla på Easton rimrock 3p (2999kr). Jag har 1p-versionen och tycker det är ett bra budgettält. Vikten var dock högre än vad som specats så vikten för 3p-versionen kanske också högre än vad de skriver.

tack, det där såg lovande ut, men vattenpelaren kändes lite på gränsen.. eller? kan man känna sig trygg med den om det skulle börja spöregna och blåsa en natt?
 
Jag har ett Mountain Hardwear Skyledge 3DP, drömtält som väger inget men i detta fallet över din budget.
Men till det jag ville säga med detta; jag har sovit mig igenom riktigt grisigt väder med både hällregn (himlen öppnat sig) och rejäla vindar. Det har inte släppt in en droppe vatten utan klarat sig perfekt! Vattenpelare: Ja du gissar rätt, 1500mm

Jag tycker det tältet som Ksell tipsar om verkar riktigt bra för de pengarna.
 
Jag har ett Mountain Hardwear Skyledge 3DP, drömtält som väger inget men i detta fallet över din budget.
Men till det jag ville säga med detta; jag har sovit mig igenom riktigt grisigt väder med både hällregn (himlen öppnat sig) och rejäla vindar. Det har inte släppt in en droppe vatten utan klarat sig perfekt! Vattenpelare: Ja du gissar rätt, 1500mm

Jag tycker det tältet som Ksell tipsar om verkar riktigt bra för de pengarna.

Jag kanske med andra ord stirrar lite för mycket på vattenpelare :)
tack.

hittade precis marmot vapor 3p, verkar vara för bra för att vara sant med tanke på pristet dock...
http://www.outdoorexperten.se/p-30966-marmot-vapor-3p.aspx
 
Vattenpelaren på taket är inte alls så viktig.En högre vattenpelare ger lite extra marginal mot attt tältet slackar eller rasar så det bildas pölar på det.

Din vattenpelare fungerar helt ok om tältet är uppsatt som det skall.

Golv skall däremot ha så saftig vattenpelare som möjligt , tänk trycket när ett knä pressar mot golvet.
 
Ja, jag skulle nog säga att du gör det. Jag menar att viktigare är att spana på andra detaljer så som:
- vad har tältet för "planlösning"?
- hur stormsäkert verkar det?
- hur mycket väger det?
- hur snabb-pitchat är det?
Osv osv.

Googla mycket för att läsa recensioner på de tält du hittar, youtube brukar ha recensioner i videoform också.
Rent generellt menar jag att de svenska märkena typ Hilleberg å Fjällräven är riktigt bra men åt fanders för dyra. Man får betydligt mer bang for the buck om man spanar på utländska, om än väl etablerade, märken (ex Marmot, mountain hardwear, jack wolfskin, easton, msr etc etc).

Nordiska tält har mycket riktigt högre vattenpelare å det är ju bra, men det innebär grövre väv och är kanske ibland overkill så att säga.

Lycka till, att köpa tält är svårt men väldigt roligt :)
 
Jag har ett Mountain Hardwear Skyledge 3DP, drömtält som väger inget men i detta fallet över din budget.
Men till det jag ville säga med detta; jag har sovit mig igenom riktigt grisigt väder med både hällregn (himlen öppnat sig) och rejäla vindar. Det har inte släppt in en droppe vatten utan klarat sig perfekt! Vattenpelare: Ja du gissar rätt, 1500mm

Jag tycker det tältet som Ksell tipsar om verkar riktigt bra för de pengarna.
Kollat lite på det du hade och måste säga det såg väldigt bra ut. Finns för typ 4300 så kanske skulle vara värt att sträcka lite på budgeten. Hade dock en bekant vildmarksmänniska entusiast som va lite skeptisk till hur vindtåligt det var om det inte skulle blåsa rakt igenom.
 
Både jag och en av mina närmsta vänner har samma tält. Vi är grymt nöjda. Vind har inte jag haft problem med, men visst, det kanske det gör. Jag anser det vara tät o bra :).
 
På samma tema dock något högre budget.

Krav
2 ingångar
2 personer
Skyddsgolv till absid (sambon kräver detta)
Fri eller semifristående
LÄTT
Sommar/Vår/Tidig höst/Keb Cassic/Helags i juni/Cykelturer

Följande verkar ticka alla boxar http://www.trekkertent.com/home/home/32-phreeranger.html

Dock frågar jag panelen - är detta bra? Bör man satsa på den tjockare väven just to be sure?

Eller ska man satsa på MSR FreeLite 2 istället?

Har även spanat på Hilleberg Niak men bara en absid och ganska dyrt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Vad har DU för tält? Bo och sova 88
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.