Har jag slagit upp mitt tält rätt?

Hej,
Jag har lite funderingar fall om jag har slagit upp mitt tält rätt.
Det är ett bergans trollhetta 4-manna.

1.
Jag börjar med att slå i 3 tält spikar i ögglorna för golvet där dom är justerbara.

2.
Sedan så trär jag igenom samtliga tält stänger.

3.
Därefter fäster jag dom 3 andra ögglorna med spik på andra sidan samt på alla sidorna.

4.
Sedan så justerar jag så att golvet är spänt och bra.

5.
Sen så slår jag fast alla linor runt tältet och justerar dom så att linorna är spända (stumma).


(Tältet står inte helt plant på bilderna utom det är en liten sluttning)
Hur tycker ni det ser ut på bilderna?
Är duken tillräckligt spänd?

uploadfromtaptalk1470070091080.jpg
uploadfromtaptalk1470070106818.jpg
uploadfromtaptalk1470070119585.jpg
uploadfromtaptalk1470070133772.jpg
uploadfromtaptalk1470070144228.jpg
 
De flesta tält blir lite konstiga om marken inte är plan (vilket är rätt dumt eftersom marken sällan är helt plan).

Nu har jag ingen koll på just det där tältet, jag brukar börja med att fästa två "hörn", i den sida som är mot vinden (om det blåser). Sen i med bågarna, resa tältet och sen fästa de två motstående hörnen.

Sen "finjusterar" jag placeringen av bågarnas fötter, just eftersom när marken inte är plan så blir det lätt att bågarna inte står rakt. Sen sträcker jag upp övriga dukfästen och staglinor, exakt i vilken ordning man bör ta dem är nåt man får lära sig för varje tält. Om det inte blåser (eller förväntas blåsa) mycket så behöver man sällan alla staglinor. På vårt campingtält sitter de flesta staglinor upplindade och rullas bara ut om de behövs.
 
Problemen med tältslagning är hård vind. Att fästa tältspiken för innergolvets spänning, med kortsidan mot vinden. Ibland måste man ligga på duken. Så bågarna. När du rest tältet måste sido och kortändslinorna ankras. Ibland måste spikarna säkras med sten.

Är tältkonstruktionen sådan att ytterduken går ner till marken så skall den göra det runtom.
Äldre konstruktioner och flera utrikiska går inte ner till marken. En del konstruktioner reser innertältet för sig och därefter skall yttertältet läggas över. Det brukar gå väl om det inte blåser för mycket.

Självstagande tält kan blåsa från dig om du har otur.

I mörker och drivregn när du är trött kan tältresning bli en pärs. Öva hemma på plan mark i lä och lär dig behärska vad du behöver göra.

go tur
 
Min erfarenhet av Trollhetta är att det är nästan omöjligt att få ända ner till marken på den sidan där stångkopparna är. På andra sidan går tyget desto längre ner... Inget av det gör kanske så mkt.
 
Är duken tillräckligt spänd?
Nej, jag hade velat ha den slätare.

Har også haft samma problem nån gång på nått av mina tält, frustrerande.

Jag har dessvärre inte samma tält och känner det därför inte detta Trollhetta-tält.
Men prova att sätta upp det på en känd plan gräsplätt, typ fotbollsplan eller liknande och se om du kan få det bättre/ lära känna tältet.

De där med finjustera placeringen av bågarnas fötter är bra tips.
Spänn inte för mkt bara. På mitt Nammatj har jag sträckt ut hålen i sömmen vid dörren så mkt att den läckt nån gång vid regn...
 
Staglinorna

Det enda som jag kan "anmärka" på är att du kan placera staglinorna på kanterna lite mera framåt, lite mera som ett V.
På bilderna verkade dom vara i linje med "mitten"-staglinorna.

När jag sätter fast mitt, i vind..så "ankrar" jag fast staglinan från ventilationen i ryggsäcken, därefter in med stängerna eller fäster två markpinnar om det blåser hårt.

Sedan två på andra sidan/kortänden...sedan precis som du gör.
 
Ser realistiskt ut

Hej,
Jag har lite funderingar fall om jag har slagit upp mitt tält rätt.
Det är ett bergans trollhetta 4-manna.

1.
Jag börjar med att slå i 3 tält spikar i ögglorna för golvet där dom är justerbara.

2.
Sedan så trär jag igenom samtliga tält stänger.

3.
Därefter fäster jag dom 3 andra ögglorna med spik på andra sidan samt på alla sidorna.

4.
Sedan så justerar jag så att golvet är spänt och bra.

5.
Sen så slår jag fast alla linor runt tältet och justerar dom så att linorna är spända (stumma).


(Tältet står inte helt plant på bilderna utom det är en liten sluttning)
Hur tycker ni det ser ut på bilderna?
Är duken tillräckligt spänd?

Visa bilaga 22901
Visa bilaga 22902
Visa bilaga 22903
Visa bilaga 22904
Visa bilaga 22905

Först: det är bara i HB/FR/Helsport/Bergans broschyrer duken är perfekt spänd. Redan i deras instruktionsfilmer ser man hur det egentligen blir. Om du tänkt tälta på andra platser än campingplatser så är marken aldrig plan och i våg, tvärtom!!

Jag sätter upp mina tunneltält såhär

1 fäll ut bågarna

2 fäst dukens ena kortsida med 2-3 spik mot vinden. Då blåser det inte bort och fladdrar måttligt

3 trä i bågarna och spänn lätt

4 dra i andra kortsidan så bågarna/tältet reser sig och förankra med 2-3 tältspik

5 förankra på långsidor med tältspik och linor I den omfattning placering och förväntat väder kräver. På fjället krävs mer i skydd i skogslandet mindre

6 finjustera vid bågar och linor så väven ser bra ut. Eventuellt behöver du justera placering för spikarna du satte i under punkten 2

Spänn duken måttligt. Kombinationen starka killar som vill ha absolut slät duk och vissa av dagens superlätta vävar är inte alltid en bra kombination. Det är fullt möjligt att dra sönder duken på enklare tält och sömmarna på alla tält, med läckage som följd. Spänn duken måttligt men så den inte fladdrar i vinden. Det viktiga är inte att tältet ser ut spm i broschyren utan att du sover gott i tältet!!!

Go tur
 
Det ser fullt korrekt ut tycker jag. Men kan ändå komma med några tips på bättring.

1. Gör som du gjort, fäst ena kortändan, i med bågarna, lyft med lite ackuratess upp andra änden när du spänner ut tältet så att det får en chans att hitta sin naturliga position i luften innan marken kommer ivägen. Spänn fast markpinnarna i andra änden.

Nu är det viktiga tipset för katalogspänst att man går ett varv och ruskar lite på tältbågarna vartefter man spänner kortsidorna. Vill man att tältet ska stå riktigt fint så bör det stå nära på perfekt med bara kortändarna fästa. Linorna ska inte forma tältet vidare, bara spänna upp det lite lätt som det redan står.

2. Som tidigare påpekats bör linorna i hörnen spännas ut diagonalt från tältet.

3. Dina linor är aningen för hårt spända runt om. Du vill inte att de börjar dra i stången och skapa de där stressvecken i väven som man ser på bilderna. Spänn bara precis så att de får lite spänst, inte mer. Blir det svårt att få spänst i väven utan att dra åt ordentligt så ligger felet som sagt enligt min erfarenhet i ett tidigare skede i uppsättningen.
 
Ja, staglinorna är ju normalt till för att vara extra stöd när det blåser, tältet ska som sagt var hålla formen med bara "hörnpinnarna" och bågarna.

Med åldern så kan det dock hända att duken töjer sig, då kan man behöva använda staglinorna i kortsidorna för att sträcka upp duken mellan bågarna (konsekvensen blir då ofta att duken på kortsidorna blir svår att hålla sträckt). Men då ska de staglinorna alltså användas främst i tältets längdriktning, inte rakt ut åt sidan.
 
Precis, längdriktning i första hand, då behåller man chansen att korrigera stängernas position.

Sen finns det så klart undantag för mina tips. Regnar det och väven sväller så blir man illa tvungen att efterspänna samtliga linor ganska rejält för att tältet inte ska sagga ihop och bilda vattenpölar på taket.

Tvingas man tälta på lite konkav mark så kan man även ge upp alla drömmar om snygg vävspänst på förhand och bli lite mer pragmatisk :)
 
Det enda som jag kan "anmärka" på är att du kan placera staglinorna på kanterna lite mera framåt, lite mera som ett V.
På bilderna verkade dom vara i linje med "mitten"-staglinorna.
Håller med här. Det ser bra ut, och tekniken du beskriver är densamma jag använder, men jag skulle placera staglinorna vid yttre bågarna vid 45 graders vinkel från tältets mittlinje, inte 90 grader.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
Str85 Tält, har jag för högra krav och för låg budget? Bo och sova 27
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Chrabban Jag har rälnat fel, kan det gå ändå ? :/ Bo och sova 8
hfw Stoooor sovsäck - nu har jag letat och läst så det snurrar... Bo och sova 9
Escapist Jag har tänkt bo i ett tält ett par år Bo och sova 2
Strmbrg Nu har jag testat Salewa Micra-tältet! Bo och sova 0
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Elvah Sea to summit ether light xt insulated, vem har provat? Bo och sova 16
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
mistermuntz Liggunderlag- Någon som har en JR gear traverse core primaloft? Bo och sova 15
MalinSa Har ni tältet i eller utanpå ryggsäcken? Bo och sova 34
nilami Hjälp! Sovsäck - stoppningen har klumpat sig! Bo och sova 1
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Någon som har testat FJÄLLMARK AKKA 1-2 Bo och sova 1
Pumba Tällt som tål allt vädret har att bjuda på. Bo och sova 42
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
pelka vad har ni för längd på era liggunderlag?? Bo och sova 5
såg nån som har haft snugpak stratosphere Bo och sova 0
peter1959 Moderna tält har krånglig uppsättning ? Bo och sova 18
kanis Vilken Roberts.pl-sovsäck har Du? Bo och sova 10
pontusfrid Lynx SDL sovsäck -23 någon som har testat den? Bo och sova 1
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
Magnvalg Har någon här provat Primus Bifrost Y6 Bo och sova 5
martinsit Vad har förbättrats på Nammatj 3 GT? Bo och sova 1
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
pena40 Någon som har detta Sidenlakan ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.