Vilka sovsäckar har du?

Hallå allesammans!

Jag har sökt på detta forum men inte hittat någon tråd som passat, har däremot hittat massvis med trådar likt "Vilken sovsäck ska jag köpa?"

Det jag är intresserad av är vad ni har för olika sovsäckar, samt vid vilka olika tillfällen ni använder dem. Nu får gärna skriva ungefär vilken komforttemp dom har, och om det är dun eller syntest.

Jag själv har hittills klarat mig med ärvda säckar, en haglöfs syntetsäck som jag gissar har komforttemperatur +3. Den har fått duga till det mesta av mina aktiviteter, har det varit kallare än vad underställ och en dunjacka har kunnat lösa har jag använt farfars gamla dunsäck från Halti, som jag tror har en komforttemperatur på - 30.

Med stigande ålder och förbättrad ekonomi ska nog snart en ny införskaffas!

Ser fram emot att läsa om era uppsättningar!
 
En Haglöfs syntet comf temp -11 för vinterbruk på skidor, en dunsäck från Roberts comf -1 till fjällvandring mm. Charinta defence dubbelsäck -40c då den behövs och jag inte behöver bära så långt, en jysk 200kr säck för kojor och sommarbruk.
 
1. Två specialbeställda dunsäckar från Roberts, ca 600 resp. 400 g, som passar i varandra. Den lättare är lagom som rese- och låglandssäck, den tyngre ok för sommarfjällturer, och bägge i varandra räcker mer än väl för snöigare senhöst-turer på högre höjder. Fördelen med delad säck på en längre, kall tur är att det blir lättare att vädra ut fukten. Att de är specialbeställda beror inte på kombinationsbehovet (det fanns en sådan i standardutförande), utan på att jag som magsovare behöver "vända" på dunfyllningens tjocklek (det är sidan med huva som kommer överst när jag sover, och den är normalt "bottensida", tunnare fylld eftersom man ändå trycker ihop dunet under sig), och få mer plats kring axlarna, samtidigt som jag kunde korta av längden. De säckarna är nu decennier gamla och still going strong.

2. En Cumulus LiteLine 400 (700 g/400g dun) i standardutförande utom den "omvända" kanalfyllningen, jfr ovan. Ursprungligen köpt till min dotter, men jag snor den väldigt ofta; kanske har jag blivit frusnare med åren, men jag finner att den är den perfekta allroundsäcken för de flesta sorters tresäsongsturer. Dottern är lagom glad.

3. I min garderob hänger fortfarande mitt första svenska utrustningsköp, som grävde ett jättehål i min tunna CSN-plånbok: en Caravan 1000 från 70-talet. Den har varit med om mycket - mina egna turer, så småningom inkl. vidhängande bebis, ännu mycket senare som en "slippa vara rädd om"- säck till familjens skogsmullar, frilufsare och TVM:are på egna äventyr. Fult funktionell än idag utom möjligen lite uttunning kring fötterna.

4. I tidernas gryning använde vi dunjacka + elefantfot för bivack etc på mer alpina turer. De grejerna är både i tid och rum kvar i mitt gamla liv, och jag minns inte vad de vägde eller hette. Men de var ytterst välgjorda och fyllda med det högkvalitativa polska dunet; säkert för att de syddes av en lokal småhantverkare, som även ekiperade den tidens polska (och andra öststaters) Himalayaexpeditioner.
 
Senast ändrad:
1. Marmot Never Winter Long - För vår, sommar, höstturer och vinter i södra Sverige. Komfort -1.7

2. Marmot Wing River Long - För vinterturer i Norra Sverige Komfort - 25.8

3. Cumulus Custommade Quilt 400g dun - ligger i Tyskland och väntar på transfer hem till mig. Kommer högst troligtvis ersätta min Marmot Never Winter Long. Komfort ca -4
 
1. Marmot Pinnacle Long - för kyligare väder och höst/vår. TComfort -5,5C (TLimit -12,2C)
2. Marmot Hydrogen Long - för sommarbruk och högsommar i fjällen. TComfort +4C (TLimit -1,2C)
3. Caravan Sarek 900 - dunsovsäck (Caravan Super Down 90/10, silikonbehandlat dun för ökad fuktresistens) för tresäsongsbruk från slutet av 1980-talet märkt -9C men nu övertagen av hustrun då den är lite kort i ligglängden för mig. Min modell är en förserie märkt "Caravan Test Team", så lite unik:)
4. Caravan Sky High I, fibersovsäck från mitten av 1980-talet. Håller mig varm till runt nollan. Min "slippa vara rädd om sovsäck".

Övriga i familjen har:
5. Marmot Sawtooth Long - tresäsongs dunsäck som används av sonen
6. REI Subkilo Wm Long - tresäsongssäck (15F) , 750CUIN, dunsäck används av dottern
 
Senast ändrad:
De sovsäckar jag använder:
1. Haglöfs LIM 50 (har efterträtt en Haglöfs Ultralite från tidigt 90-tal). Används när det är varmt. Komforttemperatur 16 grader.
2.Haglöfs LIM Down. Samma vikt som ovan, men varmare. Komforttemperatur på 6 grader. Relativt lätt, men avsaknaden av blixlås gör det svårare att justera temperaturen. Används sällan efter inköp av nedanstående.
3. Marmot Phase 20 long. Komforttemperatur -1 grad. Den har dragkedja och är lättare att reglera värmen i. Används mest.

I gömmorna finns fler sovsäckar som inte används speciellt ofta. T.ex. en dubbel Fjällräven Expedition som med sin gamla klassning ska gå ner till -35...
 
1. Pajak Radical 1z +1, används absolut mest.
2. Cumulus Panyam 450 - 6 Köptes nu för hösttur i Sarek då min Pajak 1z är för tunn.
3. Pajak Radical 16H -43, köptes till expedition i Nepal och vinterturer i Sverige.

4. Pajak Radical 4z ( Min sambos)

Sålda
Marmot Sawtooth -9, Bra men för bulkig och tung.
Vaude syntet +10
 
Det här är de sovsäckar jag använder just nu:
1. Western mountaineering ultralite regular, komfort dam -4. Vikt 820g, 455 gram dun. Haft i rätt många år nu, flitigt använd. Funderade på att fylla på mer dun i den efter senaste tvätten för två år sedan. Tyckte den började kännas lite tunn på mitten. Men istället köpte jag en till sovsäck på rea:
2. Marmot Phase 20 womens. Komfort -7. Vikt 820 g, 520 g dun. Den är kortare och innehåller mer dun, och känns lite varmare än wm-säcken. Både dunet och yttertyget är behandlat för att tåla fukt. Trivs bra med den, förutom dragkedjan som alltid fastnar.
3. Marmot lithium regular. Komfort -12,8. Vikt 1176g, 790 gram dun. Köpt i våras tillsammans med woolpowers sovsäckslakan av ullfrotte, tänkte använda dem på en vintertur som inte blev av pg av pandemin. Så den har jag inte testat ännu. Även den har behandlat dun. Känns välstoppad och väldigt fluffig. Ser fram emot att få sova i den.

Är väl en lite lattjo kombination av sovsäckar, de ligger rätt nära varannan i temperatur, och ryms inte inuti varandra heller.
Men skulle jag behöva en ännu varmare kan man väl ha en som täcke ovanpå den andra eller så köper jag en till. :)
 
Sedan 2014 en Stephenson Warmlite som är ett tjock dununderlag som kompletteras med en eller två quiltar på ovansidan. Allt sitter ihop med dragkedja och packas komplett som en rulle.

Den tjocka quilten används höst-vinter-vår och den tunna sommartid. Om temperaturen går under minus 20-25 stadigt kan man använda båda quiltarna och då får man leta sig utanför norden om man ska frysa.

Själv har jag hittills klarat påskturerna bra med bara den tjocka quilten genom att vid behov lägga dunjackan ovanpå benen och magen.

...har sen tidigare en WM Antelope som är över 20 år numera men fortfarande lika fluffig som när den var ny. Men sen 2014 har jag inte sovit i den själv.

...har också en gammal 700 gr dunsäck utan dragkedja som fick göra tjänst på sommarens cykelfärd. Min Warmlite tar lite för stor plats för att cyklas med :).

//J
 
Caravan COMBI DELUXE, mörkblå med röd insida - versionen med blixtlås.
Caravan ARCTIC, mörkblå med röd insida - versionen med inre halskrage och blixtlås.

Combin täcker in de flesta behov i enkel-form eller i den andra dubbla. Bara
innersäcken på sommaren, bägge dubbla under vinterhalvåret. Arcticen är
bra senvår och tidig höst...
 
Western Mountaineering Big Horn SDL 1730g Är min vintersovsäck, har sovit med den till -34 grader under bar himmel. Gudomligt välsydd och konstruerad.

MEC -15 säck, är min frus sommarsäck i fjällen (som jag använder som höstsäck om jag tror det skall bli minusgrader).

Western Mountaineering High Light 454g, sommarsäcken, liten och lätt, extremt minimal med kort blixtlås.

Kammok Firebelly, 800g är en quilt som jag kan dela med frun och då blir ju vikten ca 400g var vilket til och med är lättare än High Lighten. Skön för man får betydligt bättre rörelsefrihet än en sovsäck. Även lättare att regler temperaturen. Är även den som följer med på stugturer.

Cocoon sidenpåse som jag oftast kombinerar med mina sovsäckar.

MEC VBL (vapor barrier liner dvs en vattentät svettpåse) som jag kör om jag är på veckotripp på vintern för att inte blöta ner sovsäcken inifrån.

Haglöfs Black base, min gamla vintersäck, helt okej och har sovit i den i -30 i vindskydd, frun använder den som höstsäck.
 
Caravan Carry Combi, alltså en dubbelsäck med innersäck i dun och yttersäck i syntet. Den är gammal, sisådär 40 år. Har sällan använt den i sin helhet, möjligen vid något tillfälle i ungdomen när vi ville prova övernatta i buret vindskydd i 10-15 minusgrader. Annars syntetsäcken vid paddling och annan risk för väta. Duntäcken vid sommarvandring. Ett dyrt men prisvärt köp för en tonåring.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.