Byta tältlinor - vilka duger?

Vi har ett Bergans Compact Light 4 som passar oss utmärkt. Vi har bara ett problem: Det är mörkgröna tältlinor som man lätt missar och snubblar på. Jag har varit inne på div friluftsbutiker för att köpa nya ljusare linor. Fjällsport hävdade att 2 mm linor av klättertyp skulle vara för klena och ville sälja Hillebergs på metervara (mycket dyrare, men med reflex). Naturkompaniet sa att de tror att det visst går bra. Vilka ska jag lita på?
 
Den här köpte jag

Jag har ett Bergans Compact Light 3 och upplevde exakt samma sak. Jag köpte en så här rulle på GetOut och den fungerar jättebra.

Sedan ändrade jag lite på hur linorna var fästa i tältet, så att det blev som bl.a. Fjällräven har det.

På bilden ser man den nya linan i förgrunden och original i bakgrunden,


//mjensen
 

Bilagor

  • IMG_0766.jpg
    IMG_0766.jpg
    64.6 KB · Visningar: 2,568
Ammenvaff....

Linor ska synas... åsså är det ju smutt om de tål solljus = polyester :eek:)
Hittar du en "poly"-lina som syns, känns skön och är prisvärd - köp!
Långt innan linan går sönder kommer duken stå som en spinnaker, stenen du la på spiken flyttat sig, tältspiken tagit med sig tuvan, bågen böjts och knäckts

Liiite mycke ultrahimalayaklättermuseneverestsherpa blir det ibland ;o)

Jag var inne på Hjertmans och köpte en rulle sån där extra styv nylon... dyneema heter den... spräcklig och fin... alldeles för tjock.... det ångrar jag nästan - för den var ett reeent helvete att smälta ihop snyggt i kapningarna.
Biltema har polyestersilke på 2mm som tål 74kg, å dubbel sådan blir 150kg.... låååååångt innan dess ligger innertältet i ansiktet på dig å dina tältbågar ser ut som plockepinn... och du borde ha brutit läger och sökt lä :eek:)

Hepp!

PS. Den här tråden skall jag följa för bergis dyker det upp någon som gått i Sarek i orkan iklädd kalsonger och enbart Klättermusenmössa som vet att berätta... :eek:)
 
Välj en lina som är spunnen, inte en med kärna och mantel (typ paracord). Spunnen håller bättre. En fördel med HB-linor är att de är stumma och inte suger vatten, ett tält har kanske
30-40 m lina och det blir en del vatten att bära på om linan suger ;).

...northstar har en spunnen stum lina, orange, till sina egenproducerade tält...

//J
 
Välj en lina som är spunnen, inte en med kärna och mantel (typ paracord). Spunnen håller bättre. En fördel med HB-linor är att de är stumma och inte suger vatten, ett tält har kanske
30-40 m lina och det blir en del vatten att bära på om linan suger ;).

...northstar har en spunnen stum lina, orange, till sina egenproducerade tält...

//J

Mitt tipps är att behålla de linor som finns, samt att använda reflexer på de som kan vara i vägen!

Låter ju enklast att ha kvar de gamla, men hjälper reflexer på dagen - tveksam. Jag vill inte ha tyngre linor än jag har idag, men snubbelrisken måste bort. Ska kolla lite närmare på Northstar och Get out. Det hade bara varit lättare att köpa det här i Gbg.
 
Jag köpte helt vita linor med linsträckare på Team Sportia. Ett 4-pack för sisådär 39 kronor. Den dagen de går av pga hårt väder tror jag aldrig att jag får uppleva. Innan dess så kommer markpinnar och linfästen att ryka. Snubbelproblemet slipper jag oftast då dessa linor endast används då vädret blir grinigare. Annars står tältet enbart med dukfästen och stavar.

Att ta steget upp på tunna repsnören känns lite överkill tycker jag. Gissningsvis skulle 2 mm repsnöre hålla för allt du utsätter tältet för men kanske inte nödvändigt med den typen av lina.
 
Jag köpte helt vita linor med linsträckare på Team Sportia. Ett 4-pack för sisådär 39 kronor. Den dagen de går av pga hårt väder tror jag aldrig att jag får uppleva. Innan dess så kommer markpinnar och linfästen att ryka. Snubbelproblemet slipper jag oftast då dessa linor endast används då vädret blir grinigare. Annars står tältet enbart med dukfästen och stavar.

Att ta steget upp på tunna repsnören känns lite överkill tycker jag. Gissningsvis skulle 2 mm repsnöre hålla för allt du utsätter tältet för men kanske inte nödvändigt med den typen av lina.

Undertecknad har fått fullgoda linor 3mm avslitna i stormbyar, tyvärr fullt möjligt. Utan bra linor hjälper det inte med bra stänger eller vävar...

...var och en gör förstås sin egen riskbedömning...

//J
 
Persiennlina är tunn, lätt och stark. Linstramare får du göra själv. Sömmarna och duken i tältet är svagare. När vita linor blir smutsiga så byt dem. En bit reflex från ett biltemark räcker för många tält och linbyten. Vill du vara osynlig finns det både brun och svart persiennlina. Köp en bobin hos persienmakaren eller direkt hos snörmakaren.

Persiennlina kan användas till mycket, mycket mer. De flesta snörena är för grova och tunga. YMMV
 
Måste ha varit en lämmel som gått loss på en stormlina till mitt Hilleberg. Gick in på Naturkompaniet och ville inte köpa en jättelång original HB. Fick då ett kasst tips av en anställd som verkade tvärsäker att 3 mm repsnöre funkade kanon. Pyttsan, det funkade inte alls i linsträckaren utan gled bara. Mailade HB och fick 2 meter originallina. Den är lätt, extremt stum och suger inte nämnvärt vatten som någon skrev.
 
Låter ju enklast att ha kvar de gamla, men hjälper reflexer på dagen - tveksam. Jag vill inte ha tyngre linor än jag har idag, men snubbelrisken måste bort. Ska kolla lite närmare på Northstar och Get out. Det hade bara varit lättare att köpa det här i Gbg.

Undertecknad har sovit mycket i tält. Har också snubblat en del på både på svarta och polkagrisrandiga linor. Synbarheten verkar inte påverka.

...snubblingen sitter mer i brukaren än i linan...att tänka på att de finns där är effektivare och billigare :). Bra ide är att fästa några reflexer för nattorienteringen...



//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nvavargen Byta sovställning Bo och sova 15
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
statemachine Byta golv nammatj gt Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
Homie Byta "elastisk" lina i tältbågarna Bo och sova 7
Joakim Ambrosson Lars, du som ville byta en Atom-säck Bo och sova 0
rohubi Byta golv i Fjällräven-tält Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
FalconBayerskt Fundering efter modifiering av tältlinor Bo och sova 12
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.