Vilka HELT fristående tält finns?

Jag är ute efter ett 2/3 pers tält som är helt 100% fristående. Inte ett tält som behöver förankring för absiden eller för att sidorna inte skall sjunka in (som Vaude Taurus 2). Den får gärna ha en absid bara den inte behöver förankringshjälp. Jag ska ha den som paddeltält i ytterskärgården och har helt enkelt tröttnat på att leta stenar eller sprickor till absiden och annat.

Jag har läst en massa tält tips i tidigare inlägg och har sett många förslag på diverse tält som duger till det ena och det andra, men jag är ute efter helt fristående som endast behöver någon slags förankring för att inte blåsa iväg. Något annat är jag inte intresserad av, jag har andra tält som jag duger gott och väl till vandring och annat.

Staikan är fin, men det känns lite surt att betala ca 6500kr för ett svenskt tält i Sverige när den kostar ca 5000kr i USA. Vad finns det för alternativ?

Tackar på förhand.
 
Jag har testat Haglöfts Genius 23 so är helt fristående och funkar hel bra faktist, det har även en friliggande extra botten som gör att man inte sliter så tok hårt på innnertälts botten mot berget.
 
MicColli; sa:
Staikan är fin, men det känns lite surt att betala ca 6500kr för ett svenskt tält i Sverige när den kostar ca 5000kr i USA. Vad finns det för alternativ?

Tackar på förhand.


OT!:

Det finns ju mycket som kostar olika i USA och Sverige.
Om det är billigare i USA kan det ju löna sig att skicka efter, men en hel del av prisskillnaden är ju ofta moms, och då är kan man ju inte "tjäna" dessa pengar genom import med mindre än att resa till landet ifråga för att handla själv. Om sedan momsen är motiverad är ju en helt annan diskussion...

Det enda som är intressant är ju egentligen: ÄR den produkten värd det pris du får betala; jämfört med andra tänkbara alternativ?
 
Re: Danska tält

Jag har gått genom en del sidor som denna, men det står sällan om ett tält är helt fristående. Att studera bilderna räcker inte eftersom de ibland visas med endast innertältet uppslaget, då får man inte se om absiden behöver förankring eller ej.

Jag har även sett danska tält av märket Robens i en nystartad butik i Uppsala som heter Wild Outdoorlife.

De här verkar vara intressanta... Enligt sökningen här så verkar de vara rätt OK. Jag ska kika lite närmare på dem. Tackar för tipset.
 
Sökte tidigare återförsäljare för dem eftersom jag också är på jakt efter ett litet kajaktält.

Tälten kanske inte är de lättaste, men det har ju mindre betydelse vid paddling. Hittade ingen ÅF i närheten, men däremot var det nån som sålde drösvis med Robenstält på tradera.com.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.