Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg?

Guest

Gäst
Jag är i den sitsen att jag har fått funderingar på att byta ut mitt Unna mot Nammatj. Mitt Unna införskaffade jag under sensommaren och har endast använt det några få nätter och då vid mycket lätta omständigheter, dvs i fint väder etc. Har alltså inte testat tältet vid riktiga turer med regn och rusk ännu.

Tältet ska främst användas vid olika typer av paddling, men också vid vandring och eventuellt cykling. Således bör det vara kompakt och någorlunda lätt men ändå ha gott om plats (definitionsfråga vad som är gott om plats..).

Unna upplever jag har gott om plats i innertältet och det fungerar för matlagning om man kopplar bort ena hörnet. Då får man ju en ganska rymlig "absid". Men ändå..det blir ju lite "bökigt" och lite mer plats för matlagning och utrymme för utrustning vore inte helt fel. Därför har jag nu Nammatj 2 i tankarna som förmodligen ger lite extra utrymme vid förvaring och matlagning samtidigt som vikten är ganska låg.

Är det någon som har erfarenhet av båda tältmodellerna och som kan ge lite kloka synpunkter?


/JP
 
Vad tycker du om Unna? Jag är kanske inte helt beroende av absiden. Men bara 178 cm lång tycker jag att duken kommer nära både huvud och fötter. Jag provlåg ett Niak för ett par dagar sen. Kändes som att man fick knixa sig upp för att inte dra huvudet i tältduken och sen sluttar ju duken på alla sidor så utrymmet känns lite litet kontra golvytan.

Jag sov nyligen 2 nätter i ett Nammatj3. 2 pers + hund med egen sovsäck funkade fint. Var väl kanske ner mot -5 och snö ena natten och då fick vi en del kondens som man fick torka bort men tältet känns ändå högt och fint. Det enda jag inte tyckte var 100% var att jag lyckades få sovsäcken fuktig då den tog i duken i fotänden. Ändå försökte jag tänka på att glida upp allt vad det gick mot dörröppningen. 10 cm till innertält skulle inte skada.

Just nu lutar det mot ett Nammatj2 från KG Jonsson i Sthlm (4650 kr, billigaste jag hittat). Nästan alla andra utom Skövde Natur tar 4950 kr och vill inte pruta en spänn.
 
Vad prioriterar du?

forstheim; sa:
Är det någon som har erfarenhet av båda tältmodellerna och som kan ge lite kloka synpunkter?


/JP

Vikt eller utrymme? Vad prioriterar du?

Båda modellerna fungerar bra för långa turer, även i snö. Fast ventilationen på Unna kunde vara bättre på vintern förstås...

Unna är ju mindre än Nammatj och kan kännas kort om man är över 185 cm, det gäller i o f sig också Nammatj...absiden på Nammatj gör dock att man har en sida där snö inte kan tynga ner duken så den hamnar i ansiktet...

Nammatj = lite bekvämare men nästan halvkilot tyngre.
Unna = lite lättare och platssnålare, obekvämare på snö men fungerar.

Hmmm...:)

J
 

Guest

Gäst
Det här är vånda för mig ska du veta Johan!! :)

Jag tycker att Unna har gott om utrymme i innertältet..men jag har som sagt inte provat det riktigt rejält ännu. Kommer förmodligen heller inte göra några vintertältningar i mycket snö utan möjligtvis endast på lite snötäckt mark i södra Sverige. Men däremot kommer jag nog göra en del övernattningar med kamera och stativ..och det vill man ju gärna ha inne i tältet för att inte få fuktskador etc.

Det går som sagt bra att vika undan ena hörnet vid matlagning..men det är lite joxigt om man nu har prylar inne i tältet som måste förflyttas innan. Jag tänker tex på Therm-A-Resten som måste vikas ihop. Däremot upptäckte jag häromdagen att det kanske är möjligt att fixa matbestyren på själva långsidan. Att man helt enkelt lossar dem två nedersta "spännena" vid ingången och sedan skjuter innertältets långsida någon dm mot sig för att då få en halvmeter eller liknande för matlagning?

Fördelen är att man helt enkelt slipper att just vika undan Therm-A-Resten, sovsäck etc och kan i princip ligga kvar i sovsäcken och sköta matlagningsbestyren. Har du provat laga mat så eller du kopplar loss ena hörnet och sköter matlagningsbestyren i triangeln vid ingången?

Vad tror du annars om att laga mat på långsidan så som jag beskrev? Klarar yttertältsduken av det i längden med tanke på att köket kommer ganska nära inpå? Där är bara några dm fri yta för ångan att stiga innan den når duken? Ventilationen i taket får då givetvis stå öppen..

Som sagt..det är med stor vånda som jag nu i veckor har klurat på hur jag ska göra. Trivs med Unna och vill helst inte gå upp så mycket viktmässigt. Dessutom förlorar man det självstagande tältet som för mig är bra att ha vid paddling. Jag tycker heller inte det finns så mycket bra alternativ till Unna faktiskt.

Alternativ till Unna på Hillebergsfronten skulle kunna vara:

* Nallo 2
* Nammatj 2
* Staika
* Niak

I Nallot får man ett större tält (som dock tar upp större yta) och ändå ett lättare tält. Man får också absid. Däremot är det inte självstagande och man får räkna med kortare livslängd på duken.

I Nammatj får man ett något större tält och en absid att stuva undan prylar i. Dock blir det högre vikt.

Staika ska ju vara ett suveränt paddlingstält enligt många..men vikten avskräcker vid vandring, speciellt med tanke på att jag ibland kommer ha fotoutrustning att bära på också. Annars är det helt självstagande med absiderna på långsidan (vilket jag föredrar).

Niak är det tält som på sätt och vis tilltalar mig mest av alternativen. Man får ett något rymligare tält invändigt och man får också en absid på långsidan. Den sluttar dock en del, men det löser man som med Unna genom att koppla loss en del av innertältet. På så sätt får man större utrymme för matlagning jämfört med Unna samtidigt som man också har större utrymme invändigt för sin utrustning. Precis som föregående alternativ så tar dock tältet upp lite större yta och är också något tyngre.

Om man teoretiskt räknar på förhållandet vikt kontra utrymme så skulle valet bli:

1. Nallo 2
2. Niak
3. Unna
4. Nammatj/Staika


Eftersom självstagande kan vara en viktig del då jag paddlar borde kanske det alternativa valet egentligen vara Niak!?

Vikten 2,8 kg tycker jag är acceptabel att bära på själv, endast absiden behöver spännas ut på Niak, jag får lite större golvyta och volym och absid på långsidan. Tältet blir dock ganska mycket bredare än Unna pga av absiden; 250cm jämfört med Unnas 130cm.

Ja..det är inte helt lätt att välja tält. Dem negativa aspekter som man får genom att byta Hillebergmodell uppvägs kanske trots allt inte av dem positiva aspekterna som man vill åt.

Förövrigt har jag en köpare till mitt Unna som kan tänka sig ge 3200:- för det. Så ska jag passa på att byta borde jag kanske göra det nu!?


/JP
 
nammatj 4ever

har nammatj 2. är mycket nöjd. skulle aldrig byta.
nammatj kanske väger ett par gram till, men är mera stormsäkert + en överlägsen funktion. har jälv tillval genom 11 mm tältstänger (väger ännu mer) samt snömattor.

vill man ha ett lätt tält kör man med bivybag, eller supairtältet, tvåmans vägeer 800 gram. Dock ingen komfort. (kolla http://www.litepac.se som säljer det)
 
Jag upplever Nammatj som en kompromiss. Ovanligt lyckad iofs, men sällan optimalt i någon situation.

Nammatj är tungt och skrymmande om du ska gå ensam. Då kanske Nallo är ett bättre alternativ.

Är ni flera som går spelar ett kilo hit eller dit mindre roll, då erbjuder Keron GT bättre komfort. Trevligt med varsin ingång, generöst med utrymme för både dig, dina vänner och er packning. Dessutom slipper ni ett kondensblött sluttande innertält med fuktiga sovsäckar som följd.

Skall du paddla eller klättra uppskattar du nog om tältet är självstadgande. Då finns det så många fler möjliga uppsättningsplatser att välja på.

Behåll. Och köp nytt. Om du har råd.
 

Guest

Gäst
Precis..om jag har råd så skulle jag göra så.. :)

Det är väl lite så jag trots allt tänker ändå. Just nu kommer jag vara själv i mitt tält och då är låg vikt inte så dumt. Unna är relativt lätt och fungerar i alla tänkbara situationer. Där är tillräckligt med plats även om det blir lite mer omständigt vid matlagning etc. Men det fungerar och det är det viktigaste.

Så ditt råd att behålla tältet är inte helt fel eftersom man då har ett helt självstagande tält för sina paddlingar. Behöver man ett tält för fler personer (när man inte är singel längre.. hehe) så kan det vara värt att köpa ett större tält då istället. Risken är ju annars att man köper ett tvåmannatält nu som egentligen är lite stort till en person och kanske för litet för två personer.

Det får kanske bli så att jag trots allt behåller Unna. Det är ju ett bra tält som fungerar i de mest skilda situationer..


/JP
 
Ja, det är helt min melodi. Först identifierar man sitt "primära" användningsområde och köper ett tält som är skräddarsytt (om uttrycket tillåts) till det. Min inställning är att de flesta Hillebergtält kan användas i de flesta situationer ändå. Lycka till!!
 
Mat mm i Unna

forstheim; sa:
Precis..om jag har råd så skulle jag göra så.. :)

Det är väl lite så jag trots allt tänker ändå. Just nu kommer jag vara själv i mitt tält och då är låg vikt inte så dumt. Unna är relativt lätt och fungerar i alla tänkbara situationer. Där är tillräckligt med plats även om det blir lite mer omständigt vid matlagning etc. Men det fungerar och det är det viktigaste.



/JP

Du undrade lite om matlagning ovan, jag har oftast lagat mat med dörren lite på glänt och köket i lä av dörren.

När det varit riktigt tjurväder har jag kopplat loss ena hörnet men det räcker med att vika tillbaka det litegrann, man behöver inte mer utrymme än att det räcker med att putta liggunderlaget mot baksidan av tältet. Jag brukar sätta ett snöre i spolknappen som dras genom d-ringen för att slippa gräva med bara fingrar i snön när man ska haka i hörnet igen, underlättar...

Man kan förvara en stor långturssäck i "absiden" på Unna och ändå ha plats för skor och en glipa att gå in och ur genom, så platsproblem har man inte. På vintertur har jag t o m kört in en pulka där...

Mvh,

J
 
tips

Ett bra tips för att slippa fuktig fotände är att dra sin Gore-Texjacka utanpå sovsäcken. Detta tipset fick jag av Hilleberg när jag påpekade problemet. Jag provade det och det fungerade bra, det ger dessutom extra värme för en kyckling som jag!

Mvh Å
 
Köpte ett NamtjatGT 2 mans med förlängd absid och löst golv till absiden. Det var tänkt att min fru och jag skulle använda det för fjällvandringar tillsammans. Av olika anledningar kan hon inte längre följa med på mina vandringar, så jag använder tältet ensam. Skönt att ha all packning i absiden och kunna laga maten där. Uppskattade det verkligen när jag regnade fast i 1 och ett halvt dygn.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.