Vilka tältbågar ska jag välja?

Jag ska byta ut mitt gamla hb kerons glasfiberbågar mot aluminiumbågar. Orginalbågarna är i bra skick och fullt funktionsdugliga, men de är oerhört jobbiga att få i och ur bågkanalerna pga de utanpåliggande muffarna. Det känns som om jag kommer ha i sönder tältet. Jag väljer mellan nedanstående eftersom jag vill komma billigt undan och det dessutom inte finns några ersättningsbågar.

Har någon erfarenhet av dessa?

1. Eastonpoles 0.340" - mindre diameter, men tjockare gods (vikt ca 50g/m)
2. Eastonpoles 0.344" Nanolites - ca 20% lättare än ovanstående (vikt ca 40g/m)

Tillverkade i 7075-T9 Aluminium.

Båda går att få tag på för ca 15$/båge. Hilleberg vill ha 470:-/st. Eastonpolesbågarna är naturligtvis vekare än de bågar som Keron levereras med idag, men jag tror inte de är mycket sämre än de som följer med hillebergs lättviktstält.

Alternativ 1 eller 2? Hjälp!
/daniel
 
Senast ändrad:
Bågarna som följer med hillebergs tält är DAC Featherlite NSL i många fall.
Likadana på mitt tält från MSR..

Men hilleberg själva körde ju Easton till inte allt för länge sen så inte är det nått problem med märket i sig.. Sen kan man ju fundera på hurvida ett gammalt tält har samma styrka som förut och om det verkligen spelar nån roll hur starka bågar man har, skillnaden är ju knappast lika stor som prisskillnaden..
Beroende på vilket tält du har så varierar det ju men viktbesparingen på dom lättare bågarna blir ju inte större än kanske 100 gram.

Jag tror inte det gör nån större skillnad vad du väljer, Skillnaden i diameter är ju trots allt bara typ 0.1mm så det gör väl ingen skillnad, utan ena har tjockare gods helt enkelt och blir därmed styvare och starkare..
Men ja, spelar väl knappast nån roll.
 
Fick just mail ifrån killen som säljer Tarptent. Han påstår att 0.340" är starkare pga av tjockare väggar.

Jag kör på .340". Det blir nog bra.
Tack för ditt svar Tomas.
 
Senast ändrad:
Äntligen...

Efter att mycket ingående undersökt samtliga tillvägagångssätt för att hitta billiga men ändå tillräckligt bra tältbågar har jag lagt en beställning.

Till slut stod valet mellan Easton .340" och DAC Featherlite 9,9mm och efter tips från hilleberg valde jag de senare då de påminner mest om de som används i keron numera.

Priset blev ca 700 kr inkl. fri frakt för alla tre bågarna (+reparationsrör). Jag får dessutom tre sektioner över som reserver.

Priset för Eastonbågarna hade blivit en hundralapp mindre.

Jag skriver detta så att någon kanske kan dra nytta av det i framtiden.

/daniel
 
Äntligen!

Efter att mycket ingående undersökt samtliga tillvägagångssätt för att hitta billiga men ändå tillräckligt bra tältbågar har jag lagt en beställning.
En beställning som jag på morgonen dagen efter annullerade eftersom jag fick mail från DAC i Korea. Jag hade, mest för skojs skull och för att mailande gör det enkelt, skickat ett mail till dem där jag berättade om mitt "nya" keron (som ju visade de sig vara gammalt när jag fick hem det efter internetköp på blocket). Jag var övertygad om att de inte skulle kunna hjälpa mig, eller att det skulle vara någon idé pga av frakter och avgifter.

Men jag hade tur. De poängterade tydligt att handel med privatpersoner är inget de vanligtvis gör då de förlorar på det, både ekonomiskt och tidsmässigt.

De erbjöd mig att tillverkade nya tältbågar i det utförande jag önskade. Jag fick också hjälp med att välja rätt. Mitt val blev röda Featherlite NSL 9,6mm. De kom hem till mig idag, mindre än en vecka efter de beställdes.

Jag är van vid att stora företag inte är speciellt intresserade att handla med privatpersoner och har erfarit det många gånger. Detsamma gäller säkert också för DAC, men denna gång hade jag som sagt tur och fick en personlig och vänlig kontakt.

Jag är mycket glad över de nya bågarna. De passar som hand i handske!
 
Låter ju fantastiskt!
Blev det rent av billigare än dom 700 du fick första alternativet för?

Och var beställde (och annulerade) du första ordern? Du skrev bara priset men ingen adress :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
oskarlin Vilka sovsäcksmärken går att koppla ihop? Bo och sova 4
Karpaterna.se Tältstänger/-bågar, vilka är bra? Bo och sova 6
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
såg Vilka säljer bra vindskydd med myggnät Bo och sova 6
sofiah Byta tältlinor - vilka duger? Bo och sova 24
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
SUPERENDURO Vilka har de rymligaste dunsäckarna? Bo och sova 20
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
Segelfjäll Hur fästa tältbågar i tältduk? Bo och sova 6
danisko Tältbågar från USA Bo och sova 0
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
xrvjorn Var köpa tältbågar? Bo och sova 11
Martin Fjäderlätt Sandvik Nanoflex - framtidens tältbågar? Bo och sova 5
grelun Tältbågar till Akka Bo och sova 1
perwickström Böjda tältbågar Bo och sova 12
kagge Tältbågar till Fjällräven Pop Out? Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.