Vilka tältbågar ska jag välja?

Jag ska byta ut mitt gamla hb kerons glasfiberbågar mot aluminiumbågar. Orginalbågarna är i bra skick och fullt funktionsdugliga, men de är oerhört jobbiga att få i och ur bågkanalerna pga de utanpåliggande muffarna. Det känns som om jag kommer ha i sönder tältet. Jag väljer mellan nedanstående eftersom jag vill komma billigt undan och det dessutom inte finns några ersättningsbågar.

Har någon erfarenhet av dessa?

1. Eastonpoles 0.340" - mindre diameter, men tjockare gods (vikt ca 50g/m)
2. Eastonpoles 0.344" Nanolites - ca 20% lättare än ovanstående (vikt ca 40g/m)

Tillverkade i 7075-T9 Aluminium.

Båda går att få tag på för ca 15$/båge. Hilleberg vill ha 470:-/st. Eastonpolesbågarna är naturligtvis vekare än de bågar som Keron levereras med idag, men jag tror inte de är mycket sämre än de som följer med hillebergs lättviktstält.

Alternativ 1 eller 2? Hjälp!
/daniel

Senast ändrad:
Bågarna som följer med hillebergs tält är DAC Featherlite NSL i många fall.
Likadana på mitt tält från MSR..

Men hilleberg själva körde ju Easton till inte allt för länge sen så inte är det nått problem med märket i sig.. Sen kan man ju fundera på hurvida ett gammalt tält har samma styrka som förut och om det verkligen spelar nån roll hur starka bågar man har, skillnaden är ju knappast lika stor som prisskillnaden..
Beroende på vilket tält du har så varierar det ju men viktbesparingen på dom lättare bågarna blir ju inte större än kanske 100 gram.

Jag tror inte det gör nån större skillnad vad du väljer, Skillnaden i diameter är ju trots allt bara typ 0.1mm så det gör väl ingen skillnad, utan ena har tjockare gods helt enkelt och blir därmed styvare och starkare..
Men ja, spelar väl knappast nån roll.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fick just mail ifrån killen som säljer Tarptent. Han påstår att 0.340" är starkare pga av tjockare väggar.

Jag kör på .340". Det blir nog bra.
Tack för ditt svar Tomas.

Senast ändrad:
Äntligen...

Efter att mycket ingående undersökt samtliga tillvägagångssätt för att hitta billiga men ändå tillräckligt bra tältbågar har jag lagt en beställning.

Till slut stod valet mellan Easton .340" och DAC Featherlite 9,9mm och efter tips från hilleberg valde jag de senare då de påminner mest om de som används i keron numera.

Priset blev ca 700 kr inkl. fri frakt för alla tre bågarna (+reparationsrör). Jag får dessutom tre sektioner över som reserver.

Priset för Eastonbågarna hade blivit en hundralapp mindre.

Jag skriver detta så att någon kanske kan dra nytta av det i framtiden.

/daniel

Äntligen!

Efter att mycket ingående undersökt samtliga tillvägagångssätt för att hitta billiga men ändå tillräckligt bra tältbågar har jag lagt en beställning.
En beställning som jag på morgonen dagen efter annullerade eftersom jag fick mail från DAC i Korea. Jag hade, mest för skojs skull och för att mailande gör det enkelt, skickat ett mail till dem där jag berättade om mitt "nya" keron (som ju visade de sig vara gammalt när jag fick hem det efter internetköp på blocket). Jag var övertygad om att de inte skulle kunna hjälpa mig, eller att det skulle vara någon idé pga av frakter och avgifter.

Men jag hade tur. De poängterade tydligt att handel med privatpersoner är inget de vanligtvis gör då de förlorar på det, både ekonomiskt och tidsmässigt.

De erbjöd mig att tillverkade nya tältbågar i det utförande jag önskade. Jag fick också hjälp med att välja rätt. Mitt val blev röda Featherlite NSL 9,6mm. De kom hem till mig idag, mindre än en vecka efter de beställdes.

Jag är van vid att stora företag inte är speciellt intresserade att handla med privatpersoner och har erfarit det många gånger. Detsamma gäller säkert också för DAC, men denna gång hade jag som sagt tur och fick en personlig och vänlig kontakt.

Jag är mycket glad över de nya bågarna. De passar som hand i handske!

Låter ju fantastiskt!
Blev det rent av billigare än dom 700 du fick första alternativet för?

Och var beställde (och annulerade) du första ordern? Du skrev bara priset men ingen adress :p

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips