Tältstänger/-bågar, vilka är bra?

Har ett tunneltält där tältstängerna/-bågarna (de som håller uppe yttertältet) blev helt förvrängda efter en stormig natt.

Därför tänkte jag beställa nya och vill gärna ha några som håller bra. Vilket material är bäst? Det finns ju både metall och glasfiber...

Hittade dessa av metall och dessa som både har metall och glasfiber. Vilka tror ni tål kraftigast vind?

Känner ni till några andra bra stänger?

Tack på förhand!

Helt klart dom från Northstar.... Vad har du för diameter på gamla stänger? 11mm låter överdrivet mkt o får dom plats i bågkanalen?

9-10mm räcker oftast väldigt långt..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för bra svar!

Nu säljer Northstar bara 8,5 mm eller 11 mm. Håller 8,5 mm för riktigt kraftigt oväder? Det värsta som kan hända är kanske att de blir deforemerade? Eller kan de knäckas?

Är tältstängerna från Hilleberg gjorda så att de kan kapas till önskad längd? Gissar att mitt tält (Arctic Alpine WBT3) inte har exakt samma mått som Hillebergs tält...

Hilleberg har bestämda längder så mät att de är så nära som möjligt den längd du behöver o kapa om de behövs..
Hilleberg stänger är väl de bästa man kan få tag i o tänger till Arctic Alpine är snäppet under i kvalité kan jag tänka mig...

Är de till din WBT3 du ska ha stänger?

Metall alla gånger IMHO. Bättre en krökt stång än en splittad.
Du skriver inte vilket tält du har, men stångdiametern begränsas ju av måtten på din(a) bågkanal(er) och stångkoppar, samt inte minst av krökningsradien, och där skiljer det ju mycket mellan små och stora tält. Är bågkurvan skarp, så får man utreda vilken maxdiameter som går att böja tillräckligt utan risk för deformation/försvagning, och inte minst få in i stångkanalen utan alltför mycket meckande.
Det är heller ingen vits med så tjocka/styva stänger, att det är tältduken som går sönder i stället.
Finns en del fördelar med dubbla stänger, om din(a) bågkanal(er) och stångkoppar har plats för det.

Shelby har ett stort urval kvalitetsstänger från DAC, ger goda råd om dimensionering, och erbjuder även tillkapning så de passar dina mått (inte direkt billigt, dock).
DAC-stänger är standard på många kvalitetstält.

Yes, det är ett Arctic Alpine WBT3 jag har.
Jag ska ringa tillverkaren och fråga vilken tjocklek som passar i bågkanalen. Kommer satsa på metall. Troligtvis Hillebergs stänger om de passar.

Stort tack för alla bra svar! Detta forum levererar alltid :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips