Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan.

Som svar på tipsen angående springskor,
Jag har oftast det nu men rör mig på mycket träskiga marker och runt tjärn osv så känner att jag blir rätt begränsad hur jag rör mig då det känns lite otrevligt i längden att alltid ha genomblöta fötter.
Så tänkte mig ett par nogrannt vaxade kängor att byta av med kan vara trevligt att ha när jag vet att träskmarkerna är oundvikligt vilket dom är i dom flesta fallen på mina turer med hunden. Sen gillar jag också känslan av att vara ostoppbar när jag är ute och går :)
 
När det gäller de kängor som du nämner är det minst lika varma som Lundhagskängorns med gummi längst ner. Det du borde kolla på är djungel/ökan-kängor som delvis har kanvas som ytterhölje och hål som släpper ut luft/vatten.

Tänkte främst att kängan skulle skydda mer mot vatten än springskorna jag traskar runt med nu.
Men ja, djungel/öken kängor är nog bra värmereglering på överlag.
 
Som svar på tipsen angående springskor,
Jag har oftast det nu men rör mig på mycket träskiga marker och runt tjärn osv så känner att jag blir rätt begränsad hur jag rör mig då det känns lite otrevligt i längden att alltid ha genomblöta fötter.
Så tänkte mig ett par nogrannt vaxade kängor att byta av med kan vara trevligt att ha när jag vet att träskmarkerna är oundvikligt vilket dom är i dom flesta fallen på mina turer med hunden. Sen gillar jag också känslan av att vara ostoppbar när jag är ute och går :)
I träskmarker hade jag också valt något annat än trailrunners, men annars få funkar det ypperligt med trailrunners. Trailrunners är lättare, smidigare att gå i och skulle det vara så att jag blir lite blöt om fötterna så kan jag leva med det. Jag var själv väldigt skeptisk till trailrunners, men när jag väl testade så var jag såld.
 
Senast ändrad:
Amerikanska RedWing gillar jag, randsydd och ytterskon i mokasinskärninga samt en fastsydd skinnsko i Goofyearwelt. Mycket prisvärda och finns med bred läst.
 
Kan man på något vänster få Hanzels hemsida på engelska? Har vridit och vändigt på hemsidan men lyckas inte hitta någon flik som ändrar.
Är mockafodret du skrev om faktiskt mocka eller syntetisk mocca?
Det är äkta skinn, typ tunt sämskinn/narv, i Hanzel-fodret; jag kallade det "mocka" i brist på bättre men tänk mjuka tunna sämskinnshandskar med matt obehandlad yta.
Nej, de har ingen engelskspråkig sida. Fråga mig gärna om/när Google Translate e.d. ger knasigt utfall. De kommunicerar dock bra på engelska om man mailar dem.
 
Senast ändrad:
Amerikanska RedWing gillar jag, randsydd och ytterskon i mokasinskärninga samt en fastsydd skinnsko i Goofyearwelt. Mycket prisvärda och finns med bred läst.

Har kikat in dessa kängor tidigare faktiskt från en rekommendation i en annan tråd, tror nog det var du som tipsa om dom då med :)

Import avgifterna verkar vara rätt drakoniska när det gäller att få hem saker från Usa vilket också reflekteras tydligt på svenska sidor med amerikanska produkter.
Hur gör du om du beställer därifrån, försöker du köpa sånt som redan är importerat från svensk/eu sida eller beställer du direkt från källan?

Minns att jag åkte på någon slags "straff" tull-avgift när jag beställde ett svärd från usa för ca 10år sedan så kanske bäst att köpa inom EU ändå så slipper man överraskningar.
 
Det är äkta skinn, typ tunt sämskinn/narv, i Hanzel-fodret; jag kallade det "mocka" i brist på bättre men tänk mjuka tunna sämskinnshandskar med matt obehandlad yta.
Nej, de har ingen engelskspråkig sida. Fråga mig gärna om/när Google Translate e.d. ger knasigt utfall. De kommunicerar dock bra på engelska om man mailar dem.

Får ta och google translatea mig igenom deras sida senare idag, ser bra ut och priserna verkar rätt sunda av det jag sätt en så länge.
 
Om du vill ha riktiga läderkängor men inte vill betala vad de kostar att producera idag så tror jag enda alternativet är gamla militärkängor. T.ex. de danska här ovan eller något som de här nedan:

Jag har själv ett par från Röda stjärnan som jag använder vid de flesta dagsturer och de funkar väldigt bra! Krävde såklart lite insmörjning i början och ett litet tag att gå in men nu sitter de bra!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4
Kimkim Syntetiska skalkängor Kläder 3
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Görane Syntetiska skalkängor. Kläder 8
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
Dviborg Stabilitet i skalkängor Kläder 10
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Kristerus Täta skalkängor Kläder 7
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.