Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan.

Så om du i dag fått köpa endast en av dem, M77 för 1700 eller Lundhags för 2500, vilka hade du då valt? :)
Hej!
Jag har väldigt svårt för membran, särskilt i skor.

Äger Lundhags scout( hette så före Forrest). Även ett par nyare Forrest efter sin de gamla började bli trånga/slitna. Lundhags Syncro, bra sköna höga äldre modell, med polstrat skaft typ, någont neopren under lädret.
Alfa m77.
Jag kan väl snabbt sammanfatta dessa så här.
Syncron har jag haft i mycket stenig terräng, med tung packning. Egentligen en skön känga för just det ändamålet. Inget jag skulle ta på för tex svampplockning,fiske, utflykter m.m.
Scout och Forrest är de jag använder mest, till allt. Fiske, svamp, bara gå i skogen m.m. Även fjällturer med enklare leder, lättare packning.
M77 är oslagbara om man går in dem rätt, hittar en bra innersula. Känns knappt på foten. Dessa har jag använt minst,de är nyast. Skulle lika väl kunna vända dessa till vardags.Men jag skulle aldrig byta ut mina enlagers (scout/Forrest) för några kängor i världen. Scout kängorna är 10+ år , aldrig svikit mig. Rätt smorda blir man inte ens blöt i vad.
Mvh Roger

Vill tillägga att mina tre olika Lundhhags kan kännas, vara en sningen hala på blöta stenar. Vilket jag inte märkt på Alfa kängorna.👍
 
Senast ändrad:
Graninge har en ofodrad känga också: https://www.jagarliv.se/friluftskan...ibute_pa_skostorlek=43&attribute_pa_farg=brun

Jag har haft ett par Lundhags Forest som jag använde varje dag.
Nu går jag nog lite mer än de flesta men det tog ca 6 månader innan cellgummit sprack.
Då det var inom garantitiden så lämnade jag in dem för reparation.
Efter det höll de 5 månader innan det var dags igen.
Visst, skall man bara använda dem till vandring några helger här och där
och på semestern och bara för sådana tillfällen så kommer de givetvis att
hålla en längre tid.

Nuförtiden kör jag Meindl. Än är det inte dags att byta trots att de har använts i 6 år.

Den mest grundläggande frågan vid köp av kängor är så klart vilka som fungerar för
fötterna på personen som skall använda dem.
 
Cellgummit på mina antika Jämtkängor höll i minst ett halvsekel (jag köpte dem på loppis redan då). Jag har använt dem både på vandring, oftast i stenskravel och klippterräng, under 4-6 veckor/år, men också hemma, särskilt på vintern. Gummit började få lite mikrosprickor först för ett par år sen när jag, som en nödlösning, fick ta med kängorna på en högalpin tur, där de användes ihop med stegjärn i mixad terräng av is och vass granit.

Jag fick senare cellgummidelen utbytt av Lundhags i samband med en omsulning, och då anpassade han den särskilt till mina ankfötter. Det nya gummit känns lite tunnare - vi får se hur länge det håller, men i min ålder behöver den inte längre vara i ett halvsekel 😁

Mitt reservpar, nästan lika gammalt men betydligt skonsammare använt, håller än.
 
Randsydda kängor är svåra att få täta, i vårt klimat betyder det ofta strumpor som blir blöta från sulorna och uppåt. Om man ändå vill ha randsytt och dubbla lager läder så finns fortfarande marschpjäxor att hitta på överskottsmarknaden (exempel i tråden högre upp).

Modernare konstruktioner med limmade underdelar blir lättare på foten och skyddar bättre mot väta.

//J
 
Randsydda kängor är svåra att få täta, i vårt klimat betyder det ofta strumpor som blir blöta från sulorna och uppåt. Om man ändå vill ha randsytt och dubbla lager läder så finns fortfarande marschpjäxor att hitta på överskottsmarknaden (exempel i tråden högre upp).

Modernare konstruktioner med limmade underdelar blir lättare på foten och skyddar bättre mot väta.

//J
...och ramlar av mitt uppe i ett hyfsat tekniskt bergspass :p
Gissa hur lätt och kul det var att ta sig ner, och sen offra ett par dagar för tur-och-retur-vandring till civilisationen med gaffatejp runt skon på nervägen, för att få ett nytt sulpaket.

Då är jag hellre lite blötare om fötterna, fast stämmer det verkligen? Tänker du inte snarast på durksydda skor? Min ungdoms randsydda ofodrade polska läderkängor läckte inte alls den vägen (och knappast ö h t med rätt skovård).
 
Randsydda kängor är svåra att få täta, i vårt klimat betyder det ofta strumpor som blir blöta från sulorna och uppåt. Om man ändå vill ha randsytt och dubbla lager läder så finns fortfarande marschpjäxor att hitta på överskottsmarknaden (exempel i tråden högre upp).

Modernare konstruktioner med limmade underdelar blir lättare på foten och skyddar bättre mot väta.

//J
Laste inte hela traden om OP ska vandra pa myrar eller i fjallen men jag hade mina Jim Greens har i Idaho i hostas nar jag jagade. Val infettade sa holl de tatt hela dagen i smaltande sno. Ingen myr forvisso men andock.

Jim Green verkar gora en bra kanga, billigare an manga andra tillverkare plus att de ska vara enkla att sula om. Plus 1-lagers, full lader. Svart att hitta idag. Sen att en del av pengarna gar till Sydafrikanske Rangers som skyddar rodlistade djur ar inte sa tokigt :)
 
...och ramlar av mitt uppe i ett hyfsat tekniskt bergspass :p
Gissa hur lätt och kul det var att ta sig ner, och sen offra ett par dagar för tur-och-retur-vandring till civilisationen med gaffatejp runt skon på nervägen, för att få ett nytt sulpaket.

Då är jag hellre lite blötare om fötterna, fast stämmer det verkligen? Tänker du inte snarast på durksydda skor? Min ungdoms randsydda ofodrade polska läderkängor läckte inte alls den vägen (och knappast ö h t med rätt skovård).
Val infettade sa haller de for vandring pa de flesta omraden. Klart, en blot myr ar ju speciell, men jag blev ofta blot i mina Lundhags da ocksa sa... Da ar det ju bara gummistovlar som haller mattet.

Men $200 for en 1-lagers laderkanga ar ganska billigt idag.
 
Har kikat in dessa kängor tidigare faktiskt från en rekommendation i en annan tråd, tror nog det var du som tipsa om dom då med :)

Import avgifterna verkar vara rätt drakoniska när det gäller att få hem saker från Usa vilket också reflekteras tydligt på svenska sidor med amerikanska produkter.
Hur gör du om du beställer därifrån, försöker du köpa sånt som redan är importerat från svensk/eu sida eller beställer du direkt från källan?

Minns att jag åkte på någon slags "straff" tull-avgift när jag beställde ett svärd från usa för ca 10år sedan så kanske bäst att köpa inom EU ändå så slipper man överraskningar.
Handlade i fabriksshoppen på plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Kimkim Syntetiska skalkängor Kläder 3
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Görane Syntetiska skalkängor. Kläder 8
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
Dviborg Stabilitet i skalkängor Kläder 10
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Kristerus Täta skalkängor Kläder 7
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.