Ofodrade vandringskängor helt i läder?

Det är väldigt mycket snack här om Lundhags och Jörnkängan har något av kultstatus. Om jag förstår saken rätt handlar mycket av prisandet om att dessa kängor förutom att de är sköna att gå i och slitstarkaockså pga att det är ett lager. Dvs att den är okomplicerad, hållbar, torkar lätt om den blir blöt jämfört med skor fodrade med tex-material foder.

Min fundering är: Finns det ingen en-lagers vandringskänga helt i läder, dvs även fotdelen i läder anpassad för vandring?

Hittade skråmträskskon Modell Björk men den känns inte så värst mycket vandringskänga egentligen. Andra förslag?

 
Vi bor i ett grönt land, många länder är bruna. Bondeförbundarmodellen med gummiklädd skodel har växt fram för att den är funktionell.
Att du med varma stenar, fotvärme kan torka skon ute är en del av funktionaliteten.
 
Förvisso, men min fundering hade inget att göra med ursprunget till att vi använder halv-gummikängor utan om det finns en-lagers kängor helt i läder?

Skickat från min mobil
 
Själv gillar jag försvarets m90-kängor, vilka har samma läst som jörnkängan men är helt i läder. Är inte lika stabila i skaftet som ett par lundhags men jag vill inte ha det så heller.

Kängor helt i läder är väldigt trevliga så länge det är torrt. De andas väldigt bra helt enkelt. Tyvärr väter de igenom vid ihållande regn och när man går längre stunder genom blött ris eller gräs.
Det hjälper inte med vax eller fett. Efter ett tag blöter det igenom.

Kan man leva med detta är kängor helt i läder en mycket trevlig bekantskap :)
 

avslutad210712

Gäst
Har ett par Meindl Borneo som hållit för hård användning framförallt som vinterkänga men även vid några vandringar. Är inte enkellagers men kanske ett alternativ om man inte vill ha GoreTex eller Cellgummi. Dock är de inget skoj vid vandring för när de blir blöta så blir de blöta och tunga läääääänge.
 
Själv gillar jag försvarets m90-kängor, vilka har samma läst som jörnkängan men är helt i läder. Är inte lika stabila i skaftet som ett par lundhags men jag vill inte ha det så heller.

Kängor helt i läder är väldigt trevliga så länge det är torrt. De andas väldigt bra helt enkelt. Tyvärr väter de igenom vid ihållande regn och när man går längre stunder genom blött ris eller gräs.
Det hjälper inte med vax eller fett. Efter ett tag blöter det igenom.

Kan man leva med detta är kängor helt i läder en mycket trevlig bekantskap :)

Håller med ovanstående. Har testat en vandring med 90-kängorna (toppbestigning av Akka + några km vanring till) och det har jag inte gjort om. Det regnade i princip hela tiden och jag var blöt om fötterna...i princip hela tiden. Plus att de kändes hyfsat sladdriga, ffa i blött tillstånd. Så jag har gått tillbaka till mina Lundhags. Hittills så har jag inte lyckats undgå blöt terräng i Svenska fjällen och då funkar de kängorna bra. Men jag har vandrat lågleder, ffa i Mälardalen där 90-kängorna kännts bra (men då var det så pass torrt i skog och mark att jag ha kunnat gå i gympaskor).

Bara man vet vad man ger sig in i så tycker jag att man ska prova. Helläderkängor borde ju inte kännas lika instängda...
 
Jag har en Meindl Nepal känga. Det är en känga helt i läder utan gore-tex. Men den är fodrad med ett läderfoder så när den väl blir blöt torkar den mycket långsammare än ett lundhagsskaft som helt saknar foder. Gissar att det binder upp vatten mellan ytter lädret och innerfodret. Länken till den svarta Alpha var det va? Var inte heller till en ofodrad känga. Den har cambrelle foder.

Jag håller inte med om att man tillslut blir blöt i en läderkänga om den är bra behandlad. Tre dagars hällregn har mina Meindl klarat iallafall.

Som sagt jag söker en helt ofodrad, dvs ett lager läder, inget mer, känga?



Skickat från mobilen
 
Jag har en Meindl Nepal känga. Det är en känga helt i läder utan gore-tex. Men den är fodrad med ett läderfoder så när den väl blir blöt torkar den mycket långsammare än ett lundhagsskaft som helt saknar foder. Gissar att det binder upp vatten mellan ytter lädret och innerfodret. Länken till den svarta Alpha var det va? Var inte heller till en ofodrad känga. Den har cambrelle foder.

Jag håller inte med om att man tillslut blir blöt i en läderkänga om den är bra behandlad. Tre dagars hällregn har mina Meindl klarat iallafall.

Som sagt jag söker en helt ofodrad, dvs ett lager läder, inget mer, känga?



Skickat från mobilen

En del gillade m59-kängan bättre än m90. Passar den din fot kanske det kan vara nått att prova. Borde gå att hitta under 100-lappen.
Doc Martens är väl också bara läder, men jag undrar hur bra de funkar för vandring.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
I torra bruna berg fungerar läderkängor utmärkt. Efter många långa våta fjäll och fältövningar övergav även undertecknad endast läderkängor i nordiska fjäll. Man behöver inte nödvändigtvis vara våt om fötterna hela tiden.
 
Jag kanske är för bekväm och tittar på väderprognoser innan jag beger mig ut och stannar hemma om det vankas hällregn i 6-7 dagar. Men jag har helläderskor som klarat 2 dagars regn iallafall. dock har de ett läderfoder så när jag trampade ner dom i en myr så att det blöta rann in över kanten så tycker jag de tog lite för lång tid på sig att torka. Därför min fundering om en-lagers läderhikingskor, då jag tycker läder räcker för mina krav på vattentäthet.
 
Tycker de kängor du hittat var snygga och de verkar ju göras med fint läder och i Sverige så varför inte, om du tycker att det är kängor du vill ha..

Som boskapsskötare i Australien så var det bara helläderkängor som gällde, i 30 graders torr värme så torkade dom på ett par minuter när man kommit upp från vattnet. Där användes märken som R.M Williams och populärt, speciellt bland oss som red mycket var Ariat trots att de tyvärr görs i Kina. Men vore jag du skulle jag definitivt satsa på den svensktillverkade känga du hittat om du är säker på att helläder är något för dig.. Sulan på den lär väl också vara bättre än den på de kängor vi använde som var sulor gjorda för att kunna rida bra i dom och alltså mer lika slicks än något annat.

Mvh // johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
kmike Ofodrade läderkängor Kläder 8
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Okvarn Svala vandringskängor? Kläder 18
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
andreaseidhagen Begagnade vandringskängor - 1 lager Kläder 5
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Koga Signature Vandringskängor för (primärt) urban miljö. Kläder 25
Silver Fang Lätta och höga vandringskängor Kläder 24
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
gusfallca Vandringskängor Kläder 4
xstaystrayx Skinnfria vandringskängor Kläder 20
KalleNL Små vandringskängor? Kläder 4
annakask Crispi Rauma - vandringskängor Kläder 2
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Lab Vandringskängor Alperna Kläder 2
Tomas Eklund Att gå in ett par vandringskängor Kläder 11
Jontaponta Tips om BREDA vandringskängor Kläder 13
fransk prusik Vård av vandringskängor Kläder 1
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
Ulvskog Lätta vandringskängor - Kauftipp Kläder 7
henke_gbg Går det sula om vandringskängor? Kläder 10
Labben Vandringskängor!! Kläder 5
granfront Vandringskängor Kläder 3
IsElaine Tips om vandringskängor Kläder 3
Skydivergirl Vandringskängor Kläder 17
grodanbolle Vandringskängor, fukt och dylikt. Kläder 9
Stillsam vilde Gotex i vandringskängor?! Kläder 19
Martin Vandringskängor? Kläder 4
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Moga Arbetshandskar helt i läder? Kläder 6
jonash75 Kan man rädda skalkläder som helt tappat impregnering? Kläder 25
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
joanna AKU Cresta versus Garmont Vetta... eller någon helt annan scramblingskänga? Kläder 1
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
Vandrare Var hittar jag en helt vanlig yllemössa? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.