Minirecension GEA Waldviertler Jaga Flex känga

Jag går rätt mycket, började med barfotalöpning för ca 10 år sedan men det funkade inte för mig. Kroppen håller inte riktigt för löpning. Men jag har hållit fast vid minimalistiska skor, dvs platta skor, hälen är inte högre än tårna, framfoten är tillräckligt bred för att mina tår ska rymmas utan att klämma ihop tårna. Vill gärna ha tunn och flexibel sula för att ha bra kontakt med underlaget. Nu går jag mycket. Ca 4 mil i veckan.

Jag har saknat ett par vandringskängor som uppfyller mina krav. Som dessutom innefattar inget eller lite foder för att de inte ska vara blöta i evighet samt inte något membran, för det går ändå sönder innan skorna är slut som artister.

Nu har jag äntligen hittat en känga (tror jag)

GEA Waldviertler Jaga Flex.

Kängorna kom för ca två veckor sedan så jag har kanske gått 6 mil i dom. Det har ju varit rejält kallt så jag har inte kunnat testa vattentätheten.

Det är inte riktigt en helt minimalistisk känga, sultjockleken uppskattar jag till 15 mm. Och de är inte mycket flexiblare än en vanligt känga, trots namnet.

Men det är en platt känga, hälen på samma nivå som tårna. Den är inte riktigt platt utan det finns ett litet hålfotsstöd, placerat lite för nära hälen för min smak. Men känner den knappt efter två veckors användning.

Hade lite problem med skavsår, men som börjar forma sig efter foten. Det är nåt lite hårdare material mellan ytterlädret och skinninnerfodret som jag tycker slutar lite för lågt ner. Det börjar dock mjukas upp så smått. Gissar att jag behöver ett par veckor till.

Konstruktionen är rätt standard, old school. Läderutsida, tunnt skinnfoder. Sydd sula men inte yttersulan. Borde vara enkelt att byta. Skinnbälg vid plösen för att inte vatten ska smita in. Inget membran.


Lätt att hitta rätt storlek via en utskrift i A3 storlek där jag kunde räkna ut min storlek.

Behöver ett par veckor till för att gå in dem, och om de håller vatten ute så känns det som ett riktigt bra köp.
81f04af3a7710ea8de12067ab66f0503.jpg
202d4246c34fdaf7a3ddae1c3354e97c.jpg
2eaaeb067871e42bd3fd9f19f68f5fec.jpg
cd6651319abfca8b73fce38ce447a309.jpg
 
Hej! Har också fått ögonen på detta skomärket, som äntligen ser ut att leverera både snygga skor som är noll drop och bred tåbox. Hur gjorde du för att få dem skickade till Sverige? Finns det några svenska återförsäljare eller som fraktsr till Sverige? Stort tack för hjälpen!
 
Hej! Har också fått ögonen på detta skomärket, som äntligen ser ut att leverera både snygga skor som är noll drop och bred tåbox. Hur gjorde du för att få dem skickade till Sverige? Finns det några svenska återförsäljare eller som fraktsr till Sverige? Stort tack för hjälpen!
Man får kontakta dom och betala med banköverföring. Men det är relativt smidigt.
 
Bra form på tåboxen, men när jag skrev ut skostorlekspappret och satte foten på, så fick jag känslan av att kängorna ändå var ganska smala. Storlek 39 var rymligt i längd, men på bredden hade jag i alla fall behövt 42/43. Hamnade din fot innanför strecken även på bredden eller gick du bara på längden?
 
Jag minns inte. Jag har rätt breda fötter och har inga problem i varken kängan Jaga-flex eller bootsen (vad de nu heter). En storlek mindre på doots dock (44 och 43)
 
Okej!

Tja, jag får väl lura på det — eller kanske till och med skriva till företaget och fråga om de inte kan dela med sig av bredderna på lästen. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...