Kängor, hjälp.

Hej!

Nu är jag trött på kängor. Jag har köpt säkert 8 olika och fått lämna tillbaka alla. Antingen är de för små, eller för stora. Ingenting passar.

Just nu har jag ett par Haglöfs Oxo GTX som jag har haft på mig ett tag här hemma. De sitter bra överallt förutom att det känns lite för trångt för tårna. De har ca 1-1,5cm för stortån, men det känns som att "taket" trycker lite på resterande tår, som att det sluttar ner för tidigt. De känns även lite trångt då stortån och tån bredvid trycks ihop.

Det känns inte som att någon kan ge mig en bra guide i hur man köper kängor, antingen är det "Köp en storlek över de du brukar ha". Detta resulterade i för stora kängor som glappade ganska mycket i hälen. "Köp de som sitter bra", Min vanliga storlek + 1/3 sitter stadigt men som sagt, det känns lite trångt för tårna. Riktigt störigt.

Vad ska jag göra? Ska jag bara gå ut med skiten och gå in dom? Töjer dom sig för att göra mer plats? Hur ska man kunna köpa kängor om man måste gå in dom för att veta om dom sitter bra!?!? Ber om extremt mycket hjälp för jag börjar bli riktigt trött på att byta.

Tack på förhand
/A
 
Kör du en tunn strumpa med en tjock ullsocka över?
Den lösningen hjälper mot skav eftersom friktionen blir mellan sockorna. De fyller också upp runt foten och håller allt lite mer på plats. Man kan också laborera med olika tjocklek på sulan för att få höjden att funka bättre.

Kängor kan eventuellt töjas men välj några som inte behöver töjas för dina fötter kommer svullna efter några timmar i kängor. För att inte frysa behöver du lite luft kring tårna så att du kan röra på dem.

Mät dina fötter och kolla runt lite på nätet hur dina fötter förhåller sig till "standardfoten" så kan du kanske fråga efter rätt sak sen. Kanske är dina fötter ovanligt breda, vissa tillverkare, speciellt nordiska, har versioner med extra bred läst.
 
Vilka kängor är det som inte passat?
Har du testat modeller som är extra breda?
Exempelvis Meindl Island Active Wide?
 
(...) De sitter bra överallt förutom att det känns lite för trångt för tårna. De har ca 1-1,5cm för stortån, men det känns som att "taket" trycker lite på resterande tår, som att det sluttar ner för tidigt. De känns även lite trångt då stortån och tån bredvid trycks ihop. (...)
Behåll inte kängor (eller för en delen vilken sorts skor som helst) som trycker ihop dina tår, särskilt om det helt eller delvis sker medelst inknäckning av stortån. Insidan av skon/kängan ska helst vara rak upp mot stortåspetsen. I a f så rak som det nu går att få tag på; det tillverkas inte många skor som i grunden passar våra fötter. Hallus valgus förekommer inte i befolkningar som oftast går barfota eller i tå-öppna sandaler.
Trycker "taket" på tårna, skulle jag inte våga hoppas på att det går att "gå in" - snarast tvärtom, risken för skav vid böjstället ökar troligen.
(...) Det känns inte som att någon kan ge mig en bra guide i hur man köper kängor, antingen är det "Köp en storlek över de du brukar ha". Detta resulterade i för stora kängor som glappade ganska mycket i hälen. "Köp de som sitter bra", Min vanliga storlek + 1/3 sitter stadigt men som sagt, det känns lite trångt för tårna. Riktigt störigt.(...)
Det är inte så meningsfullt att välja efter den nominella storleken, mer än som en första grovsortering. Som du själv noterat, kan skor i samma storlek ha helt olika utformning, t ex mycket volym kring insteget och trång tåbox - eller precis tvärtom. Hur ser dina fötter ut? Glappar hälen trots lagom längd och bredd i tåboxen, så har kängorna byggts med mycket volym kring insteget. Passar folk med grova vrister och/eller högt fotvalv, men inte andra. Har man tvärtom "ankfötter" med tunna fotblad, smala hälar och vrister men bred framfot/tår, hittar man i princip inga skor alls utom "foträta" barfotaskor. En nödlösning är då att köpa lite större kängor och bygga upp "botten" med tjockare/fler innersulor, helst då med tunn framfot oh mer uppbyggda kring fotvalvet. Med viss risk för att hälkappan kommer på fel höjd, men det kan också gå bra - men måste testa sig fram.
Ta alltså en titt på dina fötter och fråga sen någon erfaren skoförsäljare, vilka modeller som har lågt resp. högt insteg - det syns inte lika bra utifrån som om tåboxen är smal eller bred. OBS "bred" tåbox kan vara förrädisk - är insidan rundad kommer den att knäcka in dina stortår ännu mer.
Det finns sammanfattningsvis inte annat sätt än att mödosamt pröva sig fram, men man kan få hjälp med grovsorteringen genom att ställa den sortens frågor.
(...) Vad ska jag göra? Ska jag bara gå ut med skiten och gå in dom? Töjer dom sig för att göra mer plats? Hur ska man kunna köpa kängor om man måste gå in dom för att veta om dom sitter bra!?!? Ber om extremt mycket hjälp för jag börjar bli riktigt trött på att byta. (...)
Nej som sagt, räkna inte med att gå in kängorna om de knäcker ihop dina tår. Det blir sju resor värre i nerförsbackar. Du får nog tyvärr fortsätta att ta in olika modeller och prova hemma. Det räcker långt för att sortera bort klara fall som trång tåbox eller hälglapp. Det du riskfritt kan experimentera med hemma är ju också att lägga in olika sorters innersulor och ta på olika tjockt med strumpor.

Lycka till - och full medkänsla från en med extremt knepiga fötter.
Välkommen till Utsidan, förresten :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
Hardwired Hjälp med vård av nubuck kängor Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.