Bra en-lagers/Skalkängor som enbart är av läder utöver sulan.

Jag har fått sådan bra hjälp här på forumet när jag frågat om kläder/kängor tidigare så jag tänker att jag vågar mig på en till trådstart då jag inte hittat någon tråd som handlar om just precis detta:

Jag är i planerna att köpa mig ett par kängor att ha under sommaren nu då mina lundhags Jaure II är lite för varma när det börjar gå över 10+ för mig.
Tänkte att en ytterst simpel en-lagers känga av läder utan någon form av "tex",plasthinna eller syntetiskt foder skulle vara på sin plats då jag upplever att något inte känns helt rätt när jag har plast på kroppen och skulle vilja slippa det till största möjliga mån den här gången.
Skulle även helst vilja låta bli att punga ut en "lundhags" nivå av stålar för detta par då det känns som en väldigt simpel typ av känga som inte borde behöva vara särskilt dyr men vill ändå ha några som håller en bra tid framöver så kanske det är oundvikligt?
Har kollat på militäröverskott men ser att mycket av dom "gamla klassikerna" nu görs i någon ny fabrik med nya tillverkare så känner inte att man kan lita på deras kult-status längre pga av detta.

Har haft ögonen på bland annat dessa än så länge men där är bland annat "mil-tec" nya tillverkarna och har hört blandade åsikter om deras kvalite:

Även Lundhags Forest II och vandra II har jag sett rekommenderats men dom har all det cellgummit som jag helst inte har på nästa känga jag skaffar. Någon som testat dessa?


Så iden är alltså ett par kängor helt i läder utöver gummisulan så tar tacksamt emot tips om sådana par som ni har erfarenhet av och kan rekommendera.
Tack
 
Senast ändrad:
Vandra II high har jag nyligen införskaffat. Jag har gått ett antal dagsturer med dem vid det här laget. Hitintills är jag nöjd med dem.
 
Gamla Lundhagare hade visserligen också cellgummi kring foten, men i övrigt bara ett lager läder samt - inte minst - läderbindsula. Jag upplever en dramatisk skillnad i "luftighet" mellan dem och deras nyare modeller som Jaure m fl, som ju är en trelagerskonstruktion, långt från grundkonceptet skalkänga. Dem blev mina fötter fuktiga av redan när jag provade kängorna i affären.

Detta är anledningen till att jag håller så stenhårt i mina för flera årtionden sen loppisfyndade Jämtkängor, plus senare fyndade men lika "enkla" reservkängor (Scout/Certech). De har nu hunnit vara med om åtskilliga omsulningar, någon sömlagning och nyligen en mer omfattande renovering, men totalkostnaden av inköp, bruk och underhåll är ju nästintill försumbar utslaget på antalet mil jag gått i dem.

Kan du kompromissa med cellgummit så är alltså mitt tips att hålla ögonen öppna på lokala loppisar, Blocket o. d. Annonsera också själv om du har mer bråttom än så. De gamla klassikerna är dyker faktiskt upp med jämna mellanrum. Det kostar 700 kr att sula om hos Lundhags.


Det finns fina renodlade läderkängor, t ex Skråmträsk och en del engelska märken, men priserna är ju därefter. Ett mer prisvärt alternativ är polska Hanzel, som gör renodlade högklassiga läderkängor till mindre än halva priset. Visserligen har de ett tunt, mjukt mockafoder, men det försämrar IMHO inte "fotklimatet"; snarast tvärtom eftersom fodret buffrar kroppsfukten utan att hindra ånggenomsläppligheten. Möjligen går det att be dem skippa fodret om man nu ändå vill det.
Man kan göra vissa ändringar och tillval, t ex en skydds-"nos" eller hel skyddskant.

Alltid riskabelt att köpa skor utan at ha provat, men renodlade läderkängor anpassar sig mer efter foten, och Hanzel är bra att tala med; skicka gärna en avritning av foten plus lite omkrets- och höjdmått kring vristen, så kommer de att hjälpa till med valet av rätt modell och storlek, samt ev. göra vissa anpassningar, utlästningar etc.

För länge sen specialtillverkade de läst och kängor för mina extrema ankfötter; de kängorna har också hållit i årtionden. Jag är dock inte säker på att de ställer upp på sådant numera, och det skulle ju kräva att du tog dig dit för måttagning (en 3D-modell skulle lösa problemet, men skobranschen verkar konservativ - varken Hanzel eller Lundhags har tagit till sig tekniken).
 
Eller testa ett annat spår. Gympaskor avsedda för vandring, (trekking heter det visst) med hård & vridstyv sula.
Jag har införskaffat ett par Trekking från Addidas som jag är nöjd med. Det är mycket bra grepp i sulan, och de kommer troligen att få ersätta mina Lundhags kängor på sikt.
 
Vandra II high har jag nyligen införskaffat. Jag har gått ett antal dagsturer med dem vid det här laget. Hitintills är jag nöjd med dem.

Är dom 100% bara läder där det är läder eller är det någon form av "skumt" skum med någonstans?
Har testat deras stuore och hanwags waxenstein förra månaden som skulle vara helt i läder men visade sig ha syntetiskt foder i sig ändå tyvärr.

Känns det som att dom andas bra nog att ha en varm sommar dag(+15-20c)?
 
Eller testa ett annat spår. Gympaskor avsedda för vandring, (trekking heter det visst) med hård & vridstyv sula.

Jag håller med om att det är en poäng med att prova andra spår. Frågan är om sådana förslag blir OT för TS. Men att ge råd - speciellt utanför TS begränsning - är svårt om man inte vet det tänkta användningsområdet.
Hursom: Trailrunningskor blir tydligen allt mer populära om man får dra slutsatser utifrån inlägg här på Utsidan. Sedan finns det syntetiska kängor, med eller utan membran.
Jag vandrar en del i varmare klimat och vill då ha luftiga kängor (dvs. textila utan membran) och använda plastpåsar utanpå sockorna när/om det regnar. Jag är inne på mitt 3:e par av Lowa Zephyr Mid TF, som är lätta och relativt sett luftiga samt passar mina fötter.

PS. Jag har för mig att frågan om enkelläderkängor varit uppe för diskussion på Utsidan tidigare. Kan vara värt att söka?
 
Gamla Lundhagare hade visserligen också cellgummi kring foten, men i övrigt bara ett lager läder samt - inte minst - läderbindsula. Jag upplever en dramatisk skillnad i "luftighet" mellan dem och deras nyare modeller som Jaure m fl, som ju är en trelagerskonstruktion, långt från grundkonceptet skalkänga. Dem blev mina fötter fuktiga av redan när jag provade kängorna i affären.

Detta är anledningen till att jag håller så stenhårt i mina för flera årtionden sen loppisfyndade Jämtkängor, plus senare fyndade men lika "enkla" reservkängor (Scout/Certech). De har nu hunnit vara med om åtskilliga omsulningar, någon sömlagning och nyligen en mer omfattande renovering, men totalkostnaden av inköp, bruk och underhåll är ju nästintill försumbar utslaget på antalet mil jag gått i dem.

Kan du kompromissa med cellgummit så är alltså mitt tips att hålla ögonen öppna på lokala loppisar, Blocket o. d. Annonsera också själv om du har mer bråttom än så. De gamla klassikerna är dyker faktiskt upp med jämna mellanrum. Det kostar 700 kr att sula om hos Lundhags.


Det finns fina renodlade läderkängor, t ex Skråmträsk och en del engelska märken, men priserna är ju därefter. Ett mer prisvärt alternativ är polska Hanzel, som gör renodlade högklassiga läderkängor till mindre än halva priset. Visserligen har de ett tunt, mjukt mockafoder, men det försämrar IMHO inte "fotklimatet"; snarast tvärtom eftersom fodret buffrar kroppsfukten utan att hindra ånggenomsläppligheten. Möjligen går det att be dem skippa fodret om man nu ändå vill det.
Man kan göra vissa ändringar och tillval, t ex en skydds-"nos" eller hel skyddskant.

Alltid riskabelt att köpa skor utan at ha provat, men renodlade läderkängor anpassar sig mer efter foten, och Hanzel är bra att tala med; skicka gärna en avritning av foten plus lite omkrets- och höjdmått kring vristen, så kommer de att hjälpa till med valet av rätt modell och storlek, samt ev. göra vissa anpassningar, utlästningar etc.

För länge sen specialtillverkade de läst och kängor för mina extrema ankfötter; de kängorna har också hållit i årtionden. Jag är dock inte säker på att de ställer upp på sådant numera, och det skulle ju kräva att du tog dig dit för måttagning (en 3D-modell skulle lösa problemet, men skobranschen verkar konservativ - varken Hanzel eller Lundhags har tagit till sig tekniken).

Kan man på något vänster få Hanzels hemsida på engelska? Har vridit och vändigt på hemsidan men lyckas inte hitta någon flik som ändrar.
Är mockafodret du skrev om faktiskt mocka eller syntetisk mocca?
 
När det gäller de kängor som du nämner är det minst lika varma som Lundhagskängorns med gummi längst ner. Det du borde kolla på är djungel/ökan-kängor som delvis har kanvas som ytterhölje och hål som släpper ut luft/vatten.
 
Varusteleka.com har en del olika varianter. T.ex. https://www.varusteleka.com/en/product/freestyle-recce-style-combat-boots-brown/75596 som verkar vara någon form av kopia på sydafrikanska armekängor.

De har även m/77 relativt billigt, dock oklart från vilken tillverkare. Som jag har förstått har de tillverkats av olika varumärken över åren och vissa är bättre än andra.

Början av deras beskrivning på kängan hahaha : " A proper pair of adventuring boots for those looking for light leather footwear without any GTX features. Even the sole construction is stitched and repairable, goddammit. "

Helt klart ett intressant alternativ, dom där nere borde ju veta hur man gör kläder som inte blir för varma iallafall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matfarsan 1-lagers boots något för mej? Kläder 11
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
srpp enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-) Kläder 10
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
mariaa Slitage på insidan av 3-lagers Gore-Tex Kläder 7
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Ix 2 vs. 3 lagers gore-tex Kläder 3
gladegp Ta ur fodret i 2 lagers GTX Kläder 0
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
stol Laga 2 lagers Gore-Tex Kläder 2
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Kimkim Syntetiska skalkängor Kläder 3
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Görane Syntetiska skalkängor. Kläder 8
elinjani Stumpval/storlek för skalkängor? Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
Aleks_T nya lundhags skalkängor, vad tänka på? Kläder 42
joanna Skalkängor i högalpin terräng? Kläder 5
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
Dviborg Stabilitet i skalkängor Kläder 10
EvaR Skalkängor, enbart Lundhags? Kläder 5
Kristerus Täta skalkängor Kläder 7
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.