Första skal kängorna

Tror vi att de är normalt eller inte?

  • Ja

    Röster: 0 0.0%
  • Svårt att säga

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    2
Har sedan 2014 haft ett par grymma Meindel kängor. De är i bra skick men tyvärr har jag låta de stå i gaderoben i 3 eller 4 år nu och som några av er kanske vet mår sulorna bäst av att användas. Något med att de aktivit återfuktas eller linkande vet inte helt. Men normalt att om kängor står ett längre tar torkar sulan och den "smular sönder." Ska ska sulas om i höst tänker jag, tar 10-12 veckor, men ska iväg nästa vecka så behövde kängor.
Har köpt hem ett par Lundhags vandra II mid. De är skön, och absolut att gå från en väl fodrar och "mjuk" känga till en stel skal känga är ovant. De är på öppet köp och har gått lite hemma. Absolut är de sköna och lite stela runt vristen, kanske där jag skulle tejpa extra inför äventyret.
Men jag märkte även att de kändes i knäna efter de hus traskandet. Har bytt till mina egna iläggsulor då jag har problem med mina knän och har de under vandring. Men insåg att jag blev stel i knät och ett större obehag när jag böjer på de. Stå och gå känns inget på, men satte mig en kort stund och var inte så nice.

Är de någon annan som upplevt likande? Har de gått över eller blivit värre?

(obs kan inte svara på om jag hade de problemet när jag gick in de gamla, inte haft de med "vanliga skor" men kängor är tyngre)
 
Nej, jag får inte ont i knäna, när jag går in skalkängor. Det är mina hälar som är min akilleshäl.
 
  • Gilla
Reactions: Imp
Väger de nya kängorna mer än dina gamla?
Är dina gamla kängor eller dina nuvarande skor snedslitna, så att dina knän vant sig vid vinkeln, och de nya är för ”raka”?

Jag får inte heller ont i knäna när jag byter skor men jag kan få ont i främre trampdynan om fotvalvet inte får det stöd som det är van vid…
 
Jag undrar också om dina Lundhags är tyngre än dina gamla kängor. Jag går i Lundhags och knäna är okej men jag känner ändå att tyngden sliter lite på benen.
De gånger jag gått till jobbet i Lundhags (går mycket på plan mark på jobbet) har jag blivit väldigt trött i benen och lite stel.
På tur märker jag det mindre.
 
  • Gilla
Reactions: Imp
Mitt tips är att skor är trixigt, och ingen annan kan säga om dom passar dig. Det bästa man kan göra är att köpa några som känns supersköna när man testar i affären.
 
  • Gilla
Reactions: Imp
jag använder ett par lundhags skalkängor och tycker de är toppen MEN jag har märkt att om jag inte använder de i naturen, dvs på asfalt eller hårda, platta golv så är de ganska obekväma. Kanske det du känner? testa att gå runt lite på gräsmattan hemma och se om du märker av samma problem
 
  • Gilla
Reactions: Imp
Väger de nya kängorna mer än dina gamla?
Är dina gamla kängor eller dina nuvarande skor snedslitna, så att dina knän vant sig vid vinkeln, och de nya är för ”raka”?

Jag får inte heller ont i knäna när jag byter skor men jag kan få ont i främre trampdynan om fotvalvet inte får det stöd som det är van vid…
Nä de är nog faktiskt lättare än de gamla. Gick ett tag på jobbet med mina gamla i onsdags, då jag upptäckte att sulan börjat smula sönder, och har jobbat heldagar i andra kängor. Så vet inte helt. Har iläggsulor i vandringskängorna då jag har en bindväv sjukdom(hEDS) så spökar mest i knäna och höfterna. Och på äventyr förebygger man, undviker att hantera :)

Har testat många kängor och gått lika länge som med de skalkängorna och de är första gången knänet agerat upp.
 
Jag undrar också om dina Lundhags är tyngre än dina gamla kängor. Jag går i Lundhags och knäna är okej men jag känner ändå att tyngden sliter lite på benen.
De gånger jag gått till jobbet i Lundhags (går mycket på plan mark på jobbet) har jag blivit väldigt trött i benen och lite stel.
På tur märker jag det mindre.
Nä de är inte tyngre, är nog faktiskt lättare. Så jag vet inte helt. Hade spök känsla av kängorna när jag skulle sova, så kanske är soppas enkelt att de inte passar mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
Still Alive Första vandringen med meshskor. Kläder 2
annakato Första skaljackan :) Kläder 6
Kajsa N Första veckan i sommarfjäll! Kläder 1
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
Millow Skal eller soft shell jacka för alla årstider? Kläder 15
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
fem ekonomi skal Kläder 3
ya´ksa skal/regn-jacka Kläder 4
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Nabru Skal kläder Kläder 1
bittidude Ont i hälsenefästet av nya kängorna Kläder 12
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
emptyrings blåmärken på benen av kängorna Kläder 6
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
drakera Vart kan man PROVA kängorna?!! Kläder 7
Harald_67 Vad heter kängorna eller liknande kängmodeller? Kläder 12
j_felix Torka kängorna i fält Kläder 13
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
j_felix "Snöra kängorna rätt" Kläder 11
cmh Hur styva bör kängorna vara? Kläder 10
snuffle Kängorna ger upphov till värk Kläder 13
Nordstjärnan Kängorna börjar spricka-tips? Kläder 21
millimeter Är kängorna för korta? Kläder 8
Jock Scott var laga kängorna ?? Kläder 0
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15
mr_neo Sex med kängorna på Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.