Skal eller soft shell jacka för alla årstider?

Letar efter en skal eller soft shell jacka för runt 1500-2000 kr. Skulle vilja ha den mer som vindskydd, vattenskydd och allmänt användade, inte som en regnjacka. Den ska ha luva... :)

Vilka märken är "bäst" och vart ska man kolla? Är Lundhags Traverse något att ha? verkar finnas endel Hagslöfs soft shell för det priset.
 
Letar efter en skal eller soft shell jacka för runt 1500-2000 kr. Skulle vilja ha den mer som vindskydd, vattenskydd och allmänt användade, inte som en regnjacka. Den ska ha luva... :)

Vilka märken är "bäst" och vart ska man kolla? Är Lundhags Traverse något att ha? verkar finnas endel Hagslöfs soft shell för det priset.

1. Glöm iden att ha en jacka som klarar allt, den finns inte.

2. Softshell är inge vidare som allround då de inte skyddar nog bra och de inte tål lika mycket omild behandling, de är dessutom svåra att klä sig svalt i. Softshäll är ett sammansatt skal och isolationplagg och sådant skall man gärna hålla sig borta från, iaf för friluftsbruk så länge det är -20 eller varmare.
Softshell har en plats i garderoben, men då som vardagsplagg när man går på stan så de länar jag utanför denn disskussen.

3. Inga märken är bäst, de har alla olika prisbild och funktionsnivå och därmed även olika pris vs funktions samband. För att inte nämna olika tänk i detaljer och olika passform vilket är ännu mer subjektivt vad som är bra och inte.

4. Ang traverse och liknande jackor:
Denna skaljacka är ett någorlunda vettigt val men det finns mycket som är knas och skiljer den från en bra "Allround-jacka" endå;
A. För kort, den skall gå nedanför rumpan utan att hasa upp om man hukar eller sätter sig ner för att ge fullgott skydd, den kan gå lite längre om den är vid/klockad till snittet eller har slitsar i sidorna.
B. Jackan ser inte ut att vara nog bylsig för att kunna fungera bra året runt, om du någon gång känner att du inte får plats med nog för att hålla dig var så har du en för trång jacka.
C. Fickorna verkar inte vara nog tilltagna för attt kunna vara fullastade och fortfarande tillåta samma bruk av plagget. En bra jagcka Allroundjacka har åtminstånde två lägre fickor med utåtgående bälg och två bröstfickor med utåtgående bälg (samtliga toppmatade), till detta är det bra att ha minst en men gärna två mer slimmade fickor med dragkedjor för småsaker.

Min stående rekommendation för en bra allroundjacka är ITABS "Jacka Classic TP-X", gärna i något större storlek om du bor ovanför stockholm.
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16692&plats_id=1454

Vill ha ett fräsigare märke på ärmen är denna inte ett helt fel köp även om jag är missnöjd med huvan:
http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=501&image=1

ITABs jacka är fortfarande bättre även om man inte räkanr in det mer än tre gånger så höga priset på fjällrävens motsvarighet.

Många väljer istället en anorak-lösning och det är en bra lösning även om den inte passar alla, det är lite som den där delade smaken frå avgöra mellan oss. Personligen föredrar jag att kunna ventilera med hela frontdragkedjan men det finns stora fördelar i fickplacering och bekvämlighet vid bärande som en annorak-lösning för med sig.

Du kan ju kolla på Fjällrävens gutilla-annorak.
För tillfället har jag inte pejl på nån riktigt prisvärd annorak för allroundbruk men det är det säkert andra utsidan-medlemmar som kan tipsa om ifal du skulle vilja kolla närmare på den lösningen, det verkar vara 20% procent som föredrar annorak/blus framför jackor med hellång dragkedja medans resten verkar vara mer konventionellt lagda.

Smaken som baken åter igen.

Edit:
Jag kom på att denna ganska prisvärd annorak ju finns, lite kort kanske och inte helt perfekt men för det priset får man nog inte bättre:
http://www.stadium.se/sport/uteliv/klader/011273/everest-trekking-anorak-ll
http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3225&all=1

Ett de dessutom säljer ut den mörkgröna modellen för 399 (alla storlekar fortfrande) och den vita (L, XL oxh XXL endast) för 299 gör den ju till ett riktigt rån!
 
Senast ändrad:
Tulipanaros finns som sagt inte........
Olika belagda vävar har alla det gemensamt att för en majoritet är de för täta för hög aktivitet.
Budgetrådet är FMs gamla anorack, som du kan färga och impregnera som du vill....
Uppåt finns näppeligen någon gräns men 50/50 vävar är praktiska....2 vägs blixtlås och vindslå med tryckknappar är funkis. Ärm, midje och bottenreglering av vidden är ett minimum.
Vapenrockslängden är i minsta laget, helst nedanför baken, med huva är att föredra.
Till rast och regn samt rusk förstärk med regnplagg.
Nej du det ser inte hippt ut men det skall vara praktiskt......
 
Just det ja, hur fan kunde jag glömma budget alternativet nr 1: Kronans snöblus.
Hemma i södelje hänger det 3 stycken, två i annorkamodell och en m62 men tillförd dragkedja.

Det finns både bra och dåliga, M62 är den bästa, skippa nya M90 den är inget att ha.

Ohippt som fan om man inte vill se ut som en riktigt kuf eller gör en stilgrej av det men väldigt mycket jacka för de pengarna. Går ofta att få för under 100 kr, ibland bara några tior!
 
Tack för utförliga svar!

Jag vill helst inte ha en för lång jacka faktiskt. Jag har nu varit och provat lite och jag har egentligen två jackor på gång. En Haglöfs Hail eller en Fjällräven Tjäktja. Jag hittar inte mycket information om Fjällräven Tjäktja men den kändes verkligen slitstark och bra, men verkar vara en äldre modell och kostar runt 2000 kr. Den är tillräckligt lång för att hänga ner över baken men fortfarande inte stor och klumpig. Den skulle även fungera bra som en sommarjacka och har Fjällrävens G1000 väv.

Den andra Haglöfs känns å andra sidan lite mer vind och vattentät men lite plastigare och inte lika slitstark. Den är dessutom 1000 kr billigare. Svårt val...men frågan är om inte "riktig" väv slår lite plastigare material, dessutom passar den FR jackan till mina Vidda brallor :)
 
Tack för utförliga svar!

Jag vill helst inte ha en för lång jacka faktiskt. Jag har nu varit och provat lite och jag har egentligen två jackor på gång. En Haglöfs Hail eller en Fjällräven Tjäktja. Jag hittar inte mycket information om Fjällräven Tjäktja men den kändes verkligen slitstark och bra, men verkar vara en äldre modell och kostar runt 2000 kr. Den är tillräckligt lång för att hänga ner över baken men fortfarande inte stor och klumpig. Den skulle även fungera bra som en sommarjacka och har Fjällrävens G1000 väv.

Den andra Haglöfs känns å andra sidan lite mer vind och vattentät men lite plastigare och inte lika slitstark. Den är dessutom 1000 kr billigare. Svårt val...men frågan är om inte "riktig" väv slår lite plastigare material, dessutom passar den FR jackan till mina Vidda brallor :)

En grenlång jacka är inte en för lång jacka...eller är det nått annat än en allround jacka du är ute efter?

Jag kan inte mer än ytterligare ne gång understyka att denna typ är för kort för att skydda bra. En jacka som går just under baken och sedan är kortare framtill kommer att åka upp och du försöker dra åt den i nederkant (och ofta annars också). Midjekorta jckor är ett nytt påfund som kommer från militär uniformer och spritt sig därifrån. De enda som har behov av en kort jacka är de som ska ner i cookpit eller dylikt eller som ska bära det smman med sele.

Det är stora skillnader i värmelakaget på en jacka som är höftlång med urtag framtill och på en riktig grenlång model, speciellt när det blåser mer än 1-2m/s.

Sen händer det någonting med placeringen av fickor på kortare jackor; antingen hamnar det på magen och invaderr på utrymmet för brösfickorna eller så hamnar de i midjan och hindrar dig när helts du ska böja dig framåt...och även om inte måcha hippa bilder visar det så är just hukandet en mycket vanlig arbetsposition när man är ute och bör inte hindras mer än nödvändigt.

Du gör givetvis som du vill men jag rekommenderar dig verkligen att skaka av dig ev fördommar du kan ha om "långa" jackor, samtliga friluftsjackor för allmänt bruk i vårat klimat har varit gren-långa...de enda undantag du kan hitta är plagg som offrat funktion på modets heliga altare.

När det gäller material så är fjällrävens mycket vettigare val skulle jag tro.

Man ska du nödvändigtvis ha lite kortare jacka i det materialet behöver du inte punga ut med 2000 för det, kolla in denna tex, 489kr och då ingår vax. En billig jacka och ITABs tp-x linje håller god kvalite vad gäller sömnad och material:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16693&aktbild=1

Edit;
Jag ser att mitt A inte reagerar riktigt hela tiden...skräpdator!
 
Jag personligen är sjukt nöjd med Haglöfs proof jackorna och skulle rekomendera en sådan om man vill ha en helt ok jacka för bra pris. Jag har haft tyngre skaljackor, men ska man ha jacka i stan tycker jag en proof funkar absolut bäst. Lätt, bra passform stora fickor, och tar ingen plats om man packar ner den i väskan. Jag tycker den funkar lika bra på sommaren som på vintern (Göteborgs vintrar blir ju inte jätte kalla).
 
Midjekorta jckor är ett nytt påfund som kommer från militär uniformer och spritt sig därifrån. De enda som har behov av en kort jacka är de som ska ner i cookpit eller dylikt eller som ska bära det smman med sele.
Eh? Det är väl klätterjackor som traditionellt är korta i rocken (för att passa med sele). De alla vapenrockar/fältjackor av fältuniformer för tempererade klimat jag sett är alla av hellång modell. Care to elaborate?
 
Korta jackor

Dök såvitt jag sett under WWI till flygande personal och senare till Tankpersonal. Civilt kom de efter freden till klättrare etc. I mellankrigstiden som skidjackor bl a.
 
Seobserver han före.

Det är möjligt att kayakpaddlande eskimåer har kortare jackor men skulle jag satsa min pengar på nått så tror jag snarare att de har en vidare sittbrun.

Korta jackor är en mode grej, jag har själv en av "ur" midjejackorna för kyla hängandes här på vinden, en pilotjacka i fårskin...på tok för varm för allt över -5 och för dåligt skuren för att brukas annat än innomhus vid dessa låga temperaturer.
(både ett flygplan och en strydsvagn får ju betraktas som innomhus)

Nej, många av dagens "sportigare" jackor är har fallit under vad man kallar för "the perils of free enterprise".

Välj dig du en riktig jacka istället för en decimerad sådan.
 
Det står inte vad du ska ha den till men jag kör med flera jackor beroende på vad jag ska göra. Jag har en Tjäktja och är nöjd med den men den stoppar inte regn och kan upplevas för luftig om det både är kallt och blåser. I andra varmare väder är det ett stort plus så det är inte lätt :)

Jag har nyligen köpt en Klättermusen Rimfaxe anorak och är grymt nöjd. Det är väldigt skönt att den går ner över grenen. Det står iofs inte vad du ska ha jackan till. Om du ska ha den på stan också är det kanske inte den coolaste jackan men annars topp. Den spräcker din budget dock, 2400 på KM's hemsida (fyndlådan).

Tack för utförliga svar!

Jag vill helst inte ha en för lång jacka faktiskt. Jag har nu varit och provat lite och jag har egentligen två jackor på gång. En Haglöfs Hail eller en Fjällräven Tjäktja. Jag hittar inte mycket information om Fjällräven Tjäktja men den kändes verkligen slitstark och bra, men verkar vara en äldre modell och kostar runt 2000 kr. Den är tillräckligt lång för att hänga ner över baken men fortfarande inte stor och klumpig. Den skulle även fungera bra som en sommarjacka och har Fjällrävens G1000 väv.

Den andra Haglöfs känns å andra sidan lite mer vind och vattentät men lite plastigare och inte lika slitstark. Den är dessutom 1000 kr billigare. Svårt val...men frågan är om inte "riktig" väv slår lite plastigare material, dessutom passar den FR jackan till mina Vidda brallor :)
 
Du får givetvis svar efter hur du frågar.
Men om du skall ha en bas ytterjacka så är det långa och vindtäta som är det rätta........
Skall du klättra vill du däkert ha en som är tätare skuren, men då att bruka till hängslebyxor med högt liv..... det har du inte ens antytt, tvärt om.
Det är alltid bäst när man frågar här att säga till vad man avser bruka sin pinaler......
De flesta som svarar här har lång erfarenhet och flera korta, obrukade jackor i garderoben.....
Så fall inte i farstun för att behöva köpa ett komplett plagg till. Det finns skäl till det mesta, även jacklängder......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Första skal kängorna Kläder 18
Oblix Laga gortex skal Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
fem ekonomi skal Kläder 3
ya´ksa skal/regn-jacka Kläder 4
Kretz Efter 8 år är det nu dags att byta skal! Kläder 7
Nabru Skal kläder Kläder 1
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.