Skal eller soft shell jacka för alla årstider?

Dök såvitt jag sett under WWI till flygande personal och senare till Tankpersonal. Civilt kom de efter freden till klättrare etc. I mellankrigstiden som skidjackor bl a.

Ah, det var så det menades. Jag läste Estetsdräggs inlägg som att han ansåg att militära fältuniformer har korta jackor generellt. Vilket ju inte är fallet.

Ah, det var så det menades. Jag läste Estetsdräggs inlägg som att han ansåg att militära fältuniformer har korta jackor generellt. Vilket ju inte är fallet.

Det ska man veta att de korta jackorna är poppulära inom många krigsmakter världen över men nästan uteslutande hos de unga testo-grabbaran som vill spela balla...jag kan minnas hur alla som hade en pansar-uniforma sprang om kring i den för jämnan bara för att de var snuggare och de fick stå ut lite gran. Vi som vart med ett tag skrattade ju bara åt dem givetvis.

Det var ett djälva liv på många när det där korta jackorna infördes (efter en heldel tjat och stridande)...det var inte direkt ett välkommet tillskott bland uniformerna hos konservativa gamla militärer. Men deras bruksnytta för innomhusbruk i stridsvagnar och flygplan var helt enkelt för stor.

För någon som jobbar som lastbilschaffis med korta körningar med mycket in-ut ur hytten eller liknande kanske jag skulle kunna föreslå en midjekort jacka som allround-plagg men annars aldrig.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
2. Softshell är inge vidare som allround då de inte skyddar nog bra och de inte tål lika mycket omild behandling, de är dessutom svåra att klä sig svalt i. Softshäll är ett sammansatt skal och isolationplagg och sådant skall man gärna hålla sig borta från, iaf för friluftsbruk så länge det är -20 eller varmare.
Softshell har en plats i garderoben, men då som vardagsplagg när man går på stan så de länar jag utanför denn disskussen.

Hmmm, här håller jag inte riktigt med. En softshell med luva tycker jag är en bra allround jacka. Jag har en Arc'teryx Gamma MX som jag är grymt nöjd med. Den är i princip helt vindtätt, andas extremt bra, och är ganska regntätt. Jag har använt den på skidturer och alpin klättring. Eftersom den andas så bra kan man ha den på sig i ett bredare temperaturintervall än en skaljacka.

Jag håller med om att inte hålla med där. Jag har en Halti som är som fin fleece på insidan och en rätt tät utsida. När den var ny klarade den spöregn i två timmar men nu efter ett par år fuktar det snabbt på axlarna i regn. Den andas mycket bra och har också pit-zips vilket nästan känns som overkill.

Jag gjorde en liten test med längdskidåkning igår och idag. Igår körde jag en runda med en Tierra GTex-skidjacka på mig. Ca 45 min i -6 grader och måttlig ansträngning pga att hunden fick dra en del = sjöblött inne i jackan. Idag körde jag själv samma runda utan hund, tog längre tid och var kraftig ansträngning, och med en tjockare fleece under plus min Klättemusen bomullsanorak istället för GTex. Jag blev blöt av svett men det kändes mycket bättre trots -17 grader och fukten försvann mycket snabbare efteråt. Blir mer och mer övertygad om att GTex inte är så bra utom när det regnar eller man inte anstränger sig. Ska man ha jackan till stan så är det kanske inte så snyggt men jag ser inga nackdelar med en lång jacka, bara fördelar. Varmare och skönare.

Hmmm, här håller jag inte riktigt med. En softshell med luva tycker jag är en bra allround jacka. Jag har en Arc'teryx Gamma MX som jag är grymt nöjd med. Den är i princip helt vindtätt, andas extremt bra, och är ganska regntätt. Jag har använt den på skidturer och alpin klättring. Eftersom den andas så bra kan man ha den på sig i ett bredare temperaturintervall än en skaljacka.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips