Nubuckkängor - vare sig vax eller fett?

Hej,

Har haft ett par Hanwag Tatra Wide (utan membran/goretex) i ca 5 år och efter mycket research då jag införskaffat dem så kom jag då till slutsatsen att man skulle undvika fett och istället använda vax på dem.

Så har jag gjort under alla år och vaxat både före och efter veckoturer som i början av våren.


Nu börjar dock dock ytan se väldigt torr ut. Att jag förlorat själva nubuckutseendet bekommer mig inte alls. Men att ytan är torr börjar göra mig rolig för att de ska spricka. Så efter ny research de senaste dagarna så verkar det som att vax faktiskt inte är bra för nubuck, iaf är det så jag tolkar följande sidor:
http://www.mountainwarehouse.com/expert-advice/how-to-waterproof-boots
https://www.lowaboots.com/about-lowa/boot-care-instructions
https://www.alfaoutdoor.com/service-center/care-instructions/nubuck-leather

Så nu mina funderingar:
  • Vilket är det bästa sättet att ta hand om lädret så att det håller länge?
  • När väl någon typ av djuprengöring är gjord -- vad gör jag då? Vax är väl inte bra? Går det att få väck all vax från innan och använda impregneringsspray särskilt gjord för nubuck som andas bättre med ändå är vattentät?
  • Vad skulle ni använt för medel för rengöring/rekondtionering?


Började en tråd i fjällvandringsdelen med funderingar på hur ofta man vaxar ute på tur, men nu är jag orolig för om man ska vaxa överhuvudtaget.
 
Vill man behålla nubuckytan ska man använda spray eller flytande impregnering. Har man väl börjat vaxa eller fetta in nubucken så spelar det egentligen ingen roll vad du använder i fortsättningen. Jag antar att dina kängor har en blank och inte peachad yta? Jag har haft 2-3 par kängor med nubuck yta som jag använt fett på och fått en blank yta, jag har inte upplevt att de skulle ha en större tendens att spricka jämfört med de kängor och skor som haft blank yta från början.

Vid underhåll så borsta bort smuts och överblivet fett/vax, sedan tvätta med ljummet vatten och tvål, när kängorna fortfarande är fuktiga så smörj dom med fett, försök att få lädret mättat med fett.

Vet dock inte hur mycket detta hjälper om du redan fått sprickor.
 
Har ännu ej fått sprickor.

Dock lär ju fettet ta bort den naturliga andningen som finns i läder om jag förstått det rätt.

Och om jag förstår länkarna ovan rätt så finns det risk att vaxet torkar ut nubucken.
 
Jag har alltid, förutom på mina Lundhagskängor, använt deras "Lädersmorning" även på de nubuckkängor jag haft, dvs polska Hanzel och Kayland Vertigo).
Hur de sistnämnda såg ut nyköpta ser du på länken; hur de ser ut nu efter några år med "lädersmorning" ser du på bilden nedan.
Ingen "persikoyta" kvar och betydligt mörkare, men inte helt blanka. Lädret verkar må utmärkt trots rät tuff användning inkl. mycket stegsparkande i grovkornig snö/is. Jag tycker kängorna "andas" ungefär lika mycket (dvs litet men inte försumbart) som när de var nya.
Lundhags anger "bland annat fett, tjära, linolja och bivax" som innehåll i burken, så det är väl någon sorts mellanting.
 

Bilagor

  • 13 764.jpg
    13 764.jpg
    143.8 KB · Visningar: 2,890
Läder är ett organiskt material, i levande tillstånd smörjs det med fett från inbyggda talgkörtlar kontinuerligt.

Jag har till alla skodon i läder brukat minkolja någon gång om året och ett vaxbaserat täcklager. Nubuck är bara läder med kronan inåt. Enbart vax räcker inte då din fotsvett tillför salter till lädret.

Rejäl vattentvätt minst en gång om året även invändigt, skölj rejält, fetta in när det är fuktigt, torka i rumstemperatur, vaxa.
Vaxa igen när det behövs.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.