Att klä sig varmt om benen!

Att hålla överkroppen varm under skidturen eller heldagarna i pisten har aldrig varit något problem för mig. Underställ, fleece, skal. Eller kanske till och med underställ, fleece, duntröja, skal. Det finns så mycket bra kläder för detta.

När det kommer till benen, rumpan osv. så har jag svårt att hitta bra lösningar.
Tjocka isolerande täckbyxor är ofta tunga och osmidiga. De blir dessutom för varma när jag fått upp tempot på mina turskidor.. Ytters har jag istället ett par tunna men slitstarka skalbyxor. Närmast huden har jag förstås underställsbyxorna.

Men vilket plagg ska jag ha där emellan när det är riktigt kallt?
När man ska slå upp läger, eller sitta ner en stund för matsäcken så tränger fort kylan in.

Hur klär ni er om nederdelen under vinterhalvåret?
 
Tack för tipset
Varma ullkalsonger verkar ju finnas en uppsjö av.

Har du något tips på en bra fleecebyxa?
Jag har kikat på naturkompaniet och addnature
men hittar inget
 
Klä sig varm om benen

Hej!

Det finns flera olika alternativ.

När jag går på tur och det är kallt brukar jag ha med mig ett par tunt isolerade överdragsbyxor med hela blixtlås (finns i flera olika fabrikat och brukar kosta ca 400 kr), dessa använder jag vid rast och låg fysisk aktivietet samt i början av dagen innan kroppen blivit varm. Dessa har jag haft vid turen ner till ca 40 grader minus.

I allmänhet brukar jag använda mig av ett tunt och ett tjockt underställ och försöka att anpassa till dagens väder och fysiska nivå. Vamt=tunna, mellan=tjocka, kallt=båda.

Ytterligare en lösning är att använda ett par fleecebyxor med hela dragkedjor, de kan sluta under knätet (mitt val) eller taigas som slutar ovanför knäet (www.taiga.se) . Dessa tas på under skalbyxorna och är ett bättre alternativ när det är något varmare och man behöver skalbyxans skydd mot t.ex. väta. Dessa kan då tas av/på utan att ta av byxor och skor.

För att förstärka sätespartiet fungerar självklat även ett par avklippta (litet utbud på marknaden) underställsbyxor, gärna med vindskydd fram, som förstärker lår och sätesmuskeln. Vid utförsåkning när det är riktigt kallt har jag förstärkt baken med ytterigare ett lager tjock fleece genom att sy fast detta på en befintlig underställsbyxa. Att även sy fast fleece på knän tycker jag är en bra lösning.
 
När man slår läger så finns det dunbrallor, (eller annat isoleringsmaterial), försedda med
blixtlås,kardborrband, eller är rymliga att dra på sig, utan att behöva ta av sig skodonen,det funkar om det är riktigt kallt, men givetvis är det ju inget man har på sig under dagsetapperna.
När jag rastar, brukar jag ta kort rast, så att pulsen inte går ned så mycket, och då hinner man inte bli så kall heller.
Så de e väl bara o ge sig iväg till lämpligt inköpsställe, nätet eller butiken...

Så gör jag med nederdelen för att inte frysa.
 
För att inte frysa om mittpartiet fanns det âtminstonde förr nâgot som hette "ylle-mamelucker" eller nàt liknande Det var som et par stora yllekallingar som man kunde dra upp en bra bit över buken och ner lángs làren. Tror det var/är ett damplagg, men eftersom det inte syns kan vál det vara detsamma...
 
(klipp)

Men vilket plagg ska jag ha där emellan när det är riktigt kallt?
När man ska slå upp läger, eller sitta ner en stund för matsäcken så tränger fort kylan in.

Hur klär ni er om nederdelen under vinterhalvåret?

Hej!

Jag har precis som du ett underställ och en skalbyxa när jag rör mig. Är det väldigt kallt förstärker jag med ett extra lager på rumpan av typen vindtrosan gunde (boxerkalling med windstopper framför juvelerna). Funkar bra när man rör sig.

När jag ska vara still tar jag på mig ett par Taiga Thule-byxor under skalbyxan.

http://www.taiga.se/function/byxor/thule-byxa.html

Jag har använt dessa som förstärkningsbyxor i över två år och är helnöjd! Hellånga dragkedjor gör att de är lätta att ta på och av.

Har funderat på att sy en liknande konstruktion i tunnare material, för att ersätta "Gunde-byxan" (lättare att ta av och på om det blir för varmt).

Edit...finns en likadan tröja som också är grym!

//Johan
 
Tne Nort Face olika förnuftiga underställ.. Haglöfs tunna polyester och bra passform, kanske oberoende men har iaf sett att dom flyttat sömmar nu. Täckbyxor eller täckkjol, det sista är nog varmt men inte så praktiskt. Det beeror på avd man ska göra. Sockar och skor är väl a och o:)
 
Woolpower

Har köpt ett par långkalsonger i ullfroté från woolpower nu.
De finns i två tjocklekar. 200g/m2 och 400g/m2. Jag köpte 400 grams.
De verkar vara otroligt varma. I kombination med ett par vanliga underställsbyxor närmast huden och ett par skalbyxor utanpå tror jag att man klarar sig ganska bra även vid låg aktivitet.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Klä på mig! Kläder 4
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
Vandrare Bomull/polyester - formar sig tyget alls? Kläder 1
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21
anders_b Nya kängor "går ut sig"? Kläder 13
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
MonicaKa Lundhags Liberty, röda: färgar av sig? Kläder 2
ehn Meindl som gett sig efter ett halvår :( Kläder 6
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
grodanbolle Gore-Tex, bra länk för alla som vill lära sig. Kläder 0
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Nollsjuan Skor för varmt klimat Kläder 7
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
jenslennartsson Byxor för varmt klimat? Kläder 8
jenslennartsson Kängor för varmt klimat Kläder 7
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
dojjan77 Varmt underställ för stillasittande aktiviteter Kläder 12
Brunte Söker kängor för varmt klimat Kläder 1
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Duracellkaninen Varmt om fötterna på vintern Kläder 0
Solskyddskläder i varmt väder Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.