Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten

Min Arc'teryx Alpha SL från cirka 2011 börjar ge upp i linningen. Jag tejpar kanske ihop den för tredje gången i sommar men det börjar bli dags att hitta en ersättare.

Det bästa med den här jackan är materialet. Den väger 305 gram i dam/L och är väl nån sorts gtx packlite men utan att vara för mjuk och tunn så den suger åt sig vatten eller klistrar sig på en. Jag upplever den rejäl och ett fullvärdigt skal. Den har stått pall för både väder och rejält oförsiktig hantering och forcering av snår och en och annan gnidning mot sten utan att få minsta småhål.

Som jag förstår det så har Arc'teryx övergått till miljövänligare impregnering efter 2014? Och Alpha SL har de senaste åren varit i ett helt annat tyg som varit betydligt lättare och sladdrigare? (Innan den utgick).

Finns något liknande min jacka ens att tillgå i något märke? Dvs det är väldigt vattenfrånstötande även utan återimpregnering. Det känns inte alls tygigt utan är väldigt glatt utan att för den delen vara plastigt. Snarast åt det stelare rejälare hållet men ändå lätt.

Har kikat på Arc'teryx Alpha AR men läste en recension där den just hävdas suga åt sig vatten... Det går helt bort för mig, då blir jackan i värsta fall som en kylklamp - jag har varit med om det och inte kul! Stämmer det? Hur är Beta-jackorna..?

Även kikat på Norröna Falketind och Norröna Lyngen, men har dålig koll på hur deras tyg är och har dem inte i nån butik i närheten.

Ventilationsdragkedjor under armarna är egentligen överflödigt. En minimalistisk jacka i rejält men lätt (men inte ultralätt) material med en eller två hyfsade fickor är bra. Kan tänka mig en premiumjacka igen om den är så bra som min förra (och om den kan hittas på outlet).

Tips?
 
Kolla även Marmot Minimalist. Jag använder sedan några år en sådan på vandring och tycker den till vissa delar motsvarar dina krav. I Goretex Paclite, glatt yta (jag har ännu inte behövt fundera på någon återimpregnering).
Även Haglöfs har några intressanta jackor, ex Haglöfs L.I.M men har själv ingen erfarenhet av dessa.
 
Kolla även Marmot Minimalist. Jag använder sedan några år en sådan på vandring och tycker den till vissa delar motsvarar dina krav. I Goretex Paclite, glatt yta (jag har ännu inte behövt fundera på någon återimpregnering).
Även Haglöfs har några intressanta jackor, ex Haglöfs L.I.M men har själv ingen erfarenhet av dessa.
Jag har Haglöfs L.I.M. skalbyxor. De är inte lika rejäla som den här Arc'teryx-jackan. Jag fick ganska direkt småhål nertill.

Det ska sägas att den Alpha SL-byxa som köptes ihop med jackan för 12 år sedan också höll kortare, men längre än L.I.M., kanske 5 år. De gav upp i rumpan. Sittskador. :D

Jag har resonerat att jag inte vill ha kraftigare skalbyxor än så i och med att de ska bäras utanpå vandringsbyxor osv, blir för klumpigt, och att det därmed inte är lönt att köpa dyrt vad gäller byxor. L.I.M.-byxorna är ju relativt billiga (särskilt på rea) och ska man ha lätta byxor får man nog inse att de inte kommer hålla i 12 år eller ens i 5...

Just på överkroppen vill jag dock ha lite tåligare och rejälare skydd mot väder (och ris).
 
L.I.M GTX jackan är betydligt kraftigare än L.I.M "proof" byxorna kan jag säga då jag äger kombon. Det kan vara nån skillnad på den billigare "proof" varianten och Gore-Tex varianterna på jackorna, det vet jag inte.
 
Jag är också mycket intresserad över gtx jacka som inte suger åt sig. Jag har en Haglöfs lim 2018, Arteryx Beta LT 2022 och Houdini D jacket 2020, alla dessa suger åt sig vatten relativt snabbt, trots återimpregnering.

Lite synd att inte man inte marknadsför denna egenskap. Gtx jackan andas ju inte mycket bättre än en plastpåse när tygen blir blött.

Så tips är mycket välkomna! :)
 
Det skulle ju vara en jacka med GTX shakedry mebranet kanske, mycket oklart hur hållbara dom är dock.

 
Jag har haft Arc'teryx Alpha AR i ca 5 år. Jag har använt jackan i många olika sammanhang företrädesvis vandring-skidåkning i norska och svenska fjällen ca 3-4 v varje år, alltid tält på sommar och ibland också på vintern. därutöver diverse andra aktiviteter i Alperna och Kaukasus. Jackan har alltid levererat förväntad funktion och den suger inte åt sig vatten. Den var dyr men jag ångrar inte köpet.
 
Jag följer också tråden med intresse, ännu ej hittat min idealjacka (har dock lite annorlunda kravspec än du).

Jag lånade häromåret en Dermizax-jacka från Bergans, som höll för veckolånga ösregn. Minns tyvärr inte den exakta modellen, men de har flera i samma material. Rätt kraftig i tyget men inte prasslig, pärlade av sig föredömligt även efter ett helt dagspass i hällregn, trots att den var rätt gammal, välanvänd och vad jag vet aldrig återimpregnerad.

Har också bra erfarenhet av Berghaus Hydroshell-byxor som alltid ser "torra" ut på ytan. Nu senast verkade Black Diamonds BD.dry-stretchbyxor också bete sig föredömligt, men jag har bara testat dem i ett par veckor.

Det relativt nya Goretex Packlite Plus verkar ha ett bra rykte, men jag har inte testat själv.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.