Tips på bra skaljacka!

Söker bra skaljacka som är vindtät, vattentät, har bra andasförmåga och är hållbar. Ska användas vid fjällvandringar, skidåkning både på tur och i spår, vid småviltsjakt osv.
Har ni några tips? :)
 
Jag är också på jakt efter en skaljacka och vill gärna ha hjälp med det, så jag passar på att ställa en liknande fråga i samma tråd.

Användningsområde: Jag går i fjällen ett par veckor om året, och bär då en del packning.

Mina kriterier för jackan är:
- att den ska fungera som regnjacka
- andas hyfsat bra
- att membranet inte ska slitas ut i första taget

Sedan är låg vikt och liten packvolym ett plus.

Jag har kollat lite på Tierra Rockette Hood, en trelagersjacka som verkar bra, om än dyr (3000kr). Även lite nyfiken på Patagonia - Men's Torr Stretch Jacket. Men.. jag är helt ny i jackvärlden och har inte mycket att jämföra med, så tacksam för alla tips!
 
Jag är väldigt nöjd med min Bergans Glittertind andas bra, trelagers men ändå både lätt och liten packvolym och den största fördelen av alla, den stretchar, vilket leder till att den inte känns så "skalig". Använder den till allt från fjällvandring till utförsåkning.
 
Jag har haft endel olika skaljackor varav flertalet varit med membran från Gore-tex. Gemensamt för dem har varit att de varit för täta att röra sig intensivt i. Jag har inte använt dem vid jakt då de låtit för mycket pga prassligt och ritchigt tyg. Andningen blir tämligen usel när yttertyget blir blött av regn och det händer utom för helt nyimpregnerade plagg. Min bästa mundering just nu är en bomullsjacka från klättermusen som klarar allt utom regn på ett bra sätt samt tål lite duggregnande. Inte fullt så snabbtorkande. Kompletterar med en gammeldags gummirock fast av lite tunnare och mer arbetat slag från fristads. Största nackdelen med gummirocken är att den är helt tät och det är samtidigt största fördelen. Torkar dessutom genom att rinna av och det är en fördel.
 
Tack för svaren. Min gräns går typ vid 3000 kr, så passar nog på Artheryx-jackan.
Marmotjackan som det var kampanj på verkar bra, och är säkert väldigt prisvärd... men är fortfarande sugen på Tierra Rocket, som verkar andas väldigt bra. Svårt detta.
 
Jag har också hängt av mig GTex-jackorna. Nästan, jag använder de tre jag har mer som regnplagg och en i slalombacken. Tycker att de är alldeles för täta för ansträngande saker så man blir sjöblöt innifrån. Fast det står nog skrivet i många trådar nu. Jag röstar för en vindtät jacka plus en tunn, kanske GTex PacLite i ryggsäcken. Jagar själv ripa och med så mycket spring upp- och nerför fjället så är inte GTex aktuellt förrän det börjar regna.

Det där med "andas" ska man ta med en stor nypa salt. För mig funkar det om man kan ventilera genom dragkedjor i armhålor eller front.
 
jag köpte montane venture jacket (blå färg)
http://www.montane.co.uk/range/men/shell/venture-jacket

den har event istället för GoreTex, tror att event andas mycket bättre än GoreTex.

Har bara använt den till snowboardåkning änsålänge, men planen är att den ska vara min nya vandringsjacka också. Har aldrig blivit svettig i den än!

Den är också mycket billigare än jackor från de andra tillverkarna.
 
Jag har en jacka från Tenson som håller väldigt tätt, inte är alltför prasslig och sitter bra. Jag gillar känslan i vissa av deras MPC jackor då det känns tåligt och inte så plastigt som många lättviktsvarianter. (Den jacka jag har säljs inte längre men tror att Vidar är väldigt lik http://www.tenson.com/products/2218-315-vidar.html)

Som flera redan nämnt kommer ingen skaljacka med Gore Tex eller motsvarande membran andas alls så bra som det påstås i reklamen. Men det verkar högst individuellt hur mycket man märker av detta.

Min erfarenhet är hur som helst att det inte spelar någon större roll vilken typ av membran man väljer vad gäller andningsförmåga. Bättre att satsa på en jacka som man tycker passar i övrigt. Passform, smarta fickor och dragkedjor, stryktålig, snygg etc.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
IsDa Tips på prisvärd skaljacka Kläder 6
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4

Liknande trådar