Tips på känga/pjäxa

Är inne på att köpa mig ett par Crispi-pjäxor med Nordic Norm (NN75). Dock tänkte jag bara kolla med denna välorienterade skara här på Utsidan, om ni känner till någon känga/pjäxa som har Nordic Norm, men som inte är av läder, utan helst GoreTex. Det är helt enkelt underhåll i form av infettning, smörjning osv. som jag skulle vilja slippa.

Mvh /Joel

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Öh, läder utesluter väl inte gore-tex eller? Ska du ha pjäxor med endast gore-tex och utan läder?

Gore-tex kräver ju en hel del underhåll också.. Det finns ju en del skiskor som har corduraliknande yttermaterial och goretex, de kräver också underhåll, blöt utsida gör ju att diffusionsförmågon hos gore-texen går mot noll.

Kollade precis sydpolen, de kommer ju också kräva underhåll som sagt, annars är det inte mkt värt att ha g-tex.

Senast ändrad:
Fast man måste

här tänka på fotsvettlukten som ofta blir rätt förskräcklig i goretexmembranförseddan kängor.

Det torde i ännu högre grad vara sant för Garmont Excursion och andra heltäta plastpjäxor.

Vad jag brukar göra på långtur eller fjällsemester är att ställa ut sådan skor i minusgrader på nätterna för att hjälp avdöda de luktproducerande bakterierna.

Thure

Öh, läder utesluter väl inte gore-tex eller? Ska du ha pjäxor med endast gore-tex och utan läder?

Gore-tex kräver ju en hel del underhåll också.. Det finns ju en del skiskor som har corduraliknande yttermaterial och goretex, de kräver också underhåll, blöt utsida gör ju att diffusionsförmågon hos gore-texen går mot noll.

Kollade precis sydpolen, de kommer ju också kräva underhåll som sagt, annars är det inte mkt värt att ha g-tex.

Sant, men i detta fall så är pjäxan läderklädd, så visst måste jag underhålla den, men fördelen i detta fall är att pjäxan kan bli blöt utifrån, utan att foten behöver bli det. Något som är väl så viktigt att tänka på om det växlar i temperatur och under flerdagarsturer.

Mvh /Joel

Sant, men i detta fall så är pjäxan läderklädd, så visst måste jag underhålla den, men fördelen i detta fall är att pjäxan kan bli blöt utifrån, utan att foten behöver bli det. Något som är väl så viktigt att tänka på om det växlar i temperatur och under flerdagarsturer.

Mvh /Joel

Jag har hittills aldrig haft problem med det, trots vanliga läderpjäxor. Men å andra sidan gjorde jag bara två längre tältturer i vintras, en på 10 dar och en på 13. Men mina pjäxor är iofs ganska välsmorda, tycker inte vården är så särskilt beklämmande, det är ju bara ha med sig en burk nygammal lädersmorning, tar en 5 minuter var tredje dag ungefär. Alltså mkt mindre än vad man lägger på vallningen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips