Första Vandringen. praktiska tips.

I Maj ska jag och min flickvän göra vår första vandring tillsammans, tanken var att vi ska gå från
Glimmigen i Uddevalla till Kungsbacka där min mor bor, vi följer Bohusleden, etapp 13 till 1.
Den praktiska erfarenheten är min värnplikt och ett allmänt intresse för frilufsliv, sedan har vi bara försökt läsa på så mycket som möjligt.

Ålder: 22,20år
vikt: 75, 55kg

vi är ute och går med våra ryggsäckar som vi packat med kläder och hantelvikter 3-4ggr i veckan. Vi räknar med att gå 2,5mil om
dagen om det är bra terräng.

ryggsäckarnas storlek är på 65 respektive 80liter. Just nu är dom packade med 14 o 24kg.
Förhoppningarna vore att kapa av 10kilo på min. Vi har absolut inga lättvikts/proffsutrustning, men vi har det som krävs
för vår tur.

Vi har inte vägt så mycket än och inte testpackat men sovsäcken väger 1800g o tältet något liknande.
Sen är det ett vanligt Trangiakök. Och det kommer att användas till frukost lunch och middag så antar att det går åt en del t-sprit.
Vår kost kommer att bestå av gröt, soppa och förhoppningsvis torkad köttfärs med spaghetti, sen blir det choklad, knäckebröd, tubost o russin.

Det som oroar mig är ryggsäckens vikt, eftersom jag inte packat den ännu så kan jag inte begära att ni ska gissa heller, men låter det möjligt att
få ner vikten för min del till 14kg med den infon jag gett? Jag har ju ingen aning om vad maten kommer att väga eller hur mycket vatten det blir.
Skulle det vara så att man får ned vikten till 14kilo så kommer jag ändå att ta lite mer än henne så vi fördelar om det. Så slutvikten landar
runt 17kg ändå. För hennes del blir det nog jobbigt om ryggsäcken väger mer än 14kg.


Jag har varit inne på: http://bohusleden.se/lang/sv/ledens_strackning/
Jag tycker det ser ut som att ettaperna "smälter" in i varandra. Eller är det bara att slå ihop dom och få ut den exakta sträckan?
vi räknade lite snabbt på hur långt det skulle vara och fick det till 18 till 19mil. Detta känns rätt saftigt som första sträcka
men jag är övertygad om att vi klarar det. Från början var det tänkt att vi skulle klara det på 7 dagar, men det känns avlägset,
tanken med vandringen är att kunna njuta naturen och inte stressa. Från början gissade vi i och för sig på att sträckan var runt 12-13 mil.

För att slippa och släpa på all mat så tänkte vi bara ha med oss mat till Kungälv där vi handlar för resten av vandringen. Är det någon som gjort
något liknande eller vet hur det ser ut med butiker i närheten av leden?


Jag skulle vilja veta lite generellt hur leden ser ut, småstigar, hur dom är utmärkta, natur, vattentillgång mm mm.

Jag ska försöka sammanställa lite frågor nedan:

1, Hur mycker vatten bör man ha i ryggsäcken?
2, Karta och kompass?
3, Hur mycket t-röd?
4, Hur ser leden ut generellt? vatten, vindskydd, bebygelse osv (egna erfarenheter)
5, vikt på mat?
6, Hur lång tid bör vandringen ta?
7, Räcker det att klorera vattnet för att kunna dricka det?


I värsta fall så startar vi lite längre nedanför glimmingen om leden blir för lång. Målet är i alla fall att ta sig till Kungsbacka.
Tidsbegränsningen ligger på 8-9 dagar.
från etapp 1 till kungsbacka är det 13km. I Lindome viker vi av till vänster när vi kommer till golfbanan och tar sedan Annebergsvägen till Kungsbacka.

Jag hoppas vi kan få lite praktiska tips, egna erfarenheter, ideér, ja vad som helst. Ös på med era tankar.

Tack för all hjälp

/Mattias o Pernilla
 
Hej!

Jag har själv inte jättemycket erfarenhet av just Bohusleden (har bara gått sträcka 7 vilken var trevlig utom de sista km innan Kungälv som var rätt tråkiga på ett motionsspår), men några tips generellt kan jag ge:

1. Vatten väger ju en del så släpa inte på för mycket är mitt råd. Nu kan man ju kanske inte dricka vatten i varje vattendrag som i fjällen på den här sträckan men leden går ändå i närheten av bebyggda trakter. Så att fråga någon om vatten på vägen är nog inga problem. Till matlagning skulle jag itne ha några tveksamheter att använda bäck/sjövatten om det kokas.

2. Bör man alltid ha med sig, även om leden säkert är bra utmärkt hela vägen så är det alltid bra att ha koll på var man är

3. Ingen koll eftersom jag har ett bensinkök

5. Ett råd där att variera maten. Att käka samma sak i 7-8 dagar tär på smaklökarna. Åk till biblioteket eller kolla här på forumet. Det finns flera böcker kring detta vad man kan laga på trangia och ändå bära lätt och få variation. Ett tips på bokfronten är Lars Monsens bok "Vildmarksboken". Den tar upp alla möjliga och omöjliga frågor som bland annat mat. Följer ni Lars Monsens råd så kan man gott lägga på lite extra mat, han är snål mot sig själv på den fronten :)

6. Jag brukar räkna med 2 mil per dag för att inte slita ut mig. Ca 3 km i timmen är en lagom takt att gå i. Som någon klok person sagt här förut, "det är ingen konst att gå 4 mil på en dag, däremot att gå 4 km" :)

7. Tja, det bör väl räcka, men jag tror nog att ni kan få ta på bra ställen på vägen om man är snäll :)
 
Jag har skrivit ett litet blogginlägg om att ge sig ut på den första turen med en ovan käresta. Du kanske kan hitta något tips där.

Nu är ni båda säkert mer vältränade och taggade än jag var första gången jag var ut på vandring, men ändå...

Vad gäller maten så kan man variera en del med att göra grytor på snabbris och pulversoppa som får koka ihop. Snabbmakaroner kokar fortare än spaghetti, men det har ni kanske redan tänkt på.
 
Med packning och ny på tur är 2,5 mil per dag för högt starttempo......Se vad det blir på slutet.
Vilodag kan nog behövas på en mer än veckotur. Så lägg till den från början.

1, Hur mycker vatten bör man ha i ryggsäcken?
2, Karta och kompass?
3, Hur mycket t-röd?
4, Hur ser leden ut generellt? vatten, vindskydd, bebygelse osv (egna erfarenheter)
5, vikt på mat?
6, Hur lång tid bör vandringen ta?
7, Räcker det att klorera vattnet för att kunna dricka det?

Man bör sträva efter att ha vattnet kroppen, ca 3 dl per timme. Bär vad ni tror på, glöm inte dricka av det och be om påfyllning vid varje tillfälle, så behöver ni bära så lite som möjligt.

Alltid karta och kompass, tillgängligt.

T-röd är tungt och energiglest, 1 kg/person och vecka för nybörjare, erfarna kan minska till ca hälften....Gas är betydligt smidigare och energitätare.

Leden var när jag gick den en typisk egenförläggningsled. Anordnade vattenställen var det glest med. Läs senaste ledbeskrivningen....

Kompakt mat väger ca 1000g/person och dag.

Vandringen liksom andra vandringar tar den tid man anslår, från triveseltempo till jägartempo,
Men längden 19 mil/15-20km + vilodagar så är vi uppe i ca 12-13 dagar.......kanske 14

Vattenvård, det finns massvis skrivit, men tigger man kranvatten bruka det, tar ni rinnande vatten ute grovfiltrera det före klorering eller kokning. I valet mellan att behandla tveksamt vatten och gå 4 km extra för att be om vatten väljer jag oftast det senare, med gott resultat.

Maten är extra viktig när man sliter själv, variera, låt lunchpausen bli just paus.
I packningen, finns det närapå oändligt med tipps här på Utsidan, men mer än en omgång förstärkningsplagg, regn och hygiengrejor behöver man inte vid vandring. Målkofferten skickar ni i Sverigepaket till målet.....Finkostymen bär man aldrig i ryggsäcken vid vandring.
Vikten är den viktigaste faktorn både för trivsel och hastigheten......
Räkna om och eventuellt starta längre söderut, alternativt ta bussen på några etapper.
Go tur!
 
Senast ändrad:
I Maj ska jag och min flickvän göra vår första vandring tillsammans, tanken var att vi ska gå från
Glimmigen i Uddevalla till Kungsbacka där min mor bor, vi följer Bohusleden, etapp 13 till 1.
Den praktiska erfarenheten är min värnplikt och ett allmänt intresse för frilufsliv, sedan har vi bara försökt läsa på så mycket som möjligt.

Ålder: 22,20år
vikt: 75, 55kg

vi är ute och går med våra ryggsäckar som vi packat med kläder och hantelvikter 3-4ggr i veckan. Vi räknar med att gå 2,5mil om
dagen om det är bra terräng.

ryggsäckarnas storlek är på 65 respektive 80liter. Just nu är dom packade med 14 o 24kg.
Förhoppningarna vore att kapa av 10kilo på min. Vi har absolut inga lättvikts/proffsutrustning, men vi har det som krävs
för vår tur.

Vi har inte vägt så mycket än och inte testpackat men sovsäcken väger 1800g o tältet något liknande.
Sen är det ett vanligt Trangiakök. Och det kommer att användas till frukost lunch och middag så antar att det går åt en del t-sprit.
Vår kost kommer att bestå av gröt, soppa och förhoppningsvis torkad köttfärs med spaghetti, sen blir det choklad, knäckebröd, tubost o russin.

Det som oroar mig är ryggsäckens vikt, eftersom jag inte packat den ännu så kan jag inte begära att ni ska gissa heller, men låter det möjligt att
få ner vikten för min del till 14kg med den infon jag gett? Jag har ju ingen aning om vad maten kommer att väga eller hur mycket vatten det blir.
Skulle det vara så att man får ned vikten till 14kilo så kommer jag ändå att ta lite mer än henne så vi fördelar om det. Så slutvikten landar
runt 17kg ändå. För hennes del blir det nog jobbigt om ryggsäcken väger mer än 14kg.


Jag har varit inne på: http://bohusleden.se/lang/sv/ledens_strackning/
Jag tycker det ser ut som att ettaperna "smälter" in i varandra. Eller är det bara att slå ihop dom och få ut den exakta sträckan?
vi räknade lite snabbt på hur långt det skulle vara och fick det till 18 till 19mil. Detta känns rätt saftigt som första sträcka
men jag är övertygad om att vi klarar det. Från början var det tänkt att vi skulle klara det på 7 dagar, men det känns avlägset,
tanken med vandringen är att kunna njuta naturen och inte stressa. Från början gissade vi i och för sig på att sträckan var runt 12-13 mil.

För att slippa och släpa på all mat så tänkte vi bara ha med oss mat till Kungälv där vi handlar för resten av vandringen. Är det någon som gjort
något liknande eller vet hur det ser ut med butiker i närheten av leden?


Jag skulle vilja veta lite generellt hur leden ser ut, småstigar, hur dom är utmärkta, natur, vattentillgång mm mm.

Jag ska försöka sammanställa lite frågor nedan:

1, Hur mycker vatten bör man ha i ryggsäcken?
2, Karta och kompass?
3, Hur mycket t-röd?
4, Hur ser leden ut generellt? vatten, vindskydd, bebygelse osv (egna erfarenheter)
5, vikt på mat?
6, Hur lång tid bör vandringen ta?
7, Räcker det att klorera vattnet för att kunna dricka det?


I värsta fall så startar vi lite längre nedanför glimmingen om leden blir för lång. Målet är i alla fall att ta sig till Kungsbacka.
Tidsbegränsningen ligger på 8-9 dagar.
från etapp 1 till kungsbacka är det 13km. I Lindome viker vi av till vänster när vi kommer till golfbanan och tar sedan Annebergsvägen till Kungsbacka.

Jag hoppas vi kan få lite praktiska tips, egna erfarenheter, ideér, ja vad som helst. Ös på med era tankar.

Tack för all hjälp

/Mattias o Pernilla

1. en liter vatten i en flaska
2. ska alltid me
3. är olika på erfarenhet
4. kolla med turistbyrårer och andra som har gått den.
5. mellan 500 gram upp till 1000 gram per dag beroende på vad det blir för mat.
6. beroende på hur fort ni går på en timma med ryggsäck.
7. både klorera vattnet o koka det

god tur
 
1, Hur mycker vatten bör man ha i ryggsäcken?
2, Karta och kompass?
3, Hur mycket t-röd?
4, Hur ser leden ut generellt? vatten, vindskydd, bebygelse osv (egna erfarenheter)
5, vikt på mat?
6, Hur lång tid bör vandringen ta?
7, Räcker det att klorera vattnet för att kunna dricka det?

1. Beror på hur det ser ut när ni vandrar, en flaska ca. 1 liter att dricka ur när ni går. Om det sedan är "ont" om dricksvatten där ni går kan man behöva bära med sig mer för matlagning m.m. Men passerar ni hus där ni vandrar - fråga efter vatten men brukar alltid få ett bra mottagande.

2. Ja - ett måste.

3. Tänk cxa 1 liter 4 dagar, men prova er fram - beror lite på hur mycket kaffe man måste koka i tid och otid :)

4. Beror helt och hållet på leden, från mycket bra till ingenting.

5. Som ovan 500-1000g per person och dag

6. Tänk max 20 km per dag - man vandrar ju för att njuta inte genomföra förflyttning.

7. Jag brukar dricka vatten som jag renat med xinix direkt och tycker att det funkar. Men viktigast av allt, lukta och smaka.

När det gäller att banta packningen - det som är lättast att få ner vikten på är kläder. Ta inte med kläder som ombyte för kläder som ni smutsat/svettats ner - ta helre med plagg som funkar ihop - dvs att ni kan bära och röra er i många av den så kan ni skippa den varma jackan. kan nämna att jag i vintras när det var -17 minus inte hade med mig någon tjock jacka utan klarade mig bra med skaljacka och lager på lagertröjor utan att frysa i lägret.


Lycka till
 
Hej, har inte så mycket erfarenhet av vandring, men bor i området och har gått de flesta etapper på södra halvan av Bohusleden.

Från Glimminge till starten/målet på leden vid Blåvättnerna (länsgränsen) är det 155 km enligt min sammanställning över kartorna på hemsidan du länkar till. (Etapp 13 går ju norrut från Glimminge, så ni ska väl "bara" gå 12 till 1 om ni startar i Glimminge.)

Så som ni tränar 3-4 ggr i veckan borde det inte vara några problem alls på 8-9 dagar eller något mindre, men försök få ner packvikten som sagt, och träna i kuperad terräng om ni inte redan gör det.
(En kompis och jag gick Fjällräven Classic i somras på 3.5 dag, 30 km/dag, och vi hade tränat 12-15 km per gång, en gång i veckan, och en enda 30-km-etapp. Vi startade "loppet" med 12-13 kg var på ryggen.)

Stora delar av leden här går på grusväg, men andra är väldigt kuperade. Vandringsstav(ar) kan vara till hjälp, särskilt om ni bär tungt.

Tält borde egentligen inte behövas på Bohusleden, men kan vara bra med tanke på myggen inte minst. Alla vindskydd finns inte där de är markerade på kartan. (Det finns vindskydd som inte är markerade också)

Mat:
Ni passerar inte någon mataffär i Kungälv, däremot pizza/restaurang, fik och gatukök. Passa er! :) Gå någon km in till centrum, eller vänta till Bohus centrum, efter ni passerat Göta älv. Strax norr om Angereds kyrka i början/slutet på etapp 6 finns (fanns?) också mataffär.

Vatten:
1 liter i ryggan + en behållare/påse som rymmer ytterligare en liter eller två vid behov låter väl bra. Knacka på och fråga när ni har tillfälle. Det finns också kallkällor med dricksvatten, t ex vid Bottenstugan.

T-röd:
Om ni ändå har ett Trangia-kök, rekommenderar jag att skaffa en gasolbrännare till den. Snabbare (2.5x effekten har jag för mig), mindre slabb och spill, och lättare reglering av lågan. 2 st. mellanstora behållare borde räcka för 2 pers en vecka.

Karta och kompass:
Leden är utmärkt med orange markering på träd och stolpar. Vanligtvis är det bra markerat, och leden är ändå uppenbar även utan markering (följ stigen, duh!). Men påfallande ofta saknas vägvisare i korsningar! Ofta står en markering mitt i korsningen, men ingen pil eler något.
Så en karta som ger en uppfattning om ledens "general direction" är bra.
Kompass har jag aldrig behövt eller använt på Bohusleden.

6, Hur lång tid bör vandringen ta?
6-7 dagar räknat på 17 mil, enligt min uppskattning.
Förutsatt att ingen får ont någonstans!
25 km per dag i snitt borde funka, men räkna inte med mer än knappt 20 vissa dagar beroende på terrängen.
Men varför har ni satt gränsen 8-9 dagar, vad gör ni om ni inte kommer fram i tid, om någon får skavsår eller ont i ett knä?

Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Jag har gått hela Bohusleden (jag skrev tidigare på bohusleden.info innan stiftelsen fick upp den officiella) och har bra erfarenhet av vandring i övrigt.

Jag har druckit vattnet utmed hela vägen och det är inga problem. Det finns vissa områden på de sista etapperna ni passerar som man kanske inte skall dricka i men ni kommer fatta det när det ligger fabriker bredvid. Bäckar är generellt sett ok anser jag och aldrig fått problem med det.

Det finns som tidigare sagts bra affär i Bohus och i Angered.

Er vikt låter hög, släng ut grejer! Tänk inte att detta kan vara bra att ha ifall ifall det blir si och så, släng ut det. Endast kläderna ni går i och ett par extra sockar och en värmetröja + regnkläder. Släng ur en kastrull i trangia-köket etc.

Jobba också på vikten med maten, sträva efter 4 kcal / gram. Ha även bränslesnål mat så slipper ni släpa på så mycket bränsle.

Om ni vill så kan ni skicka en mer detaljerad färdplan till mig så kan jag eventuellt fixa en matdepå på halva vägen. Jag har släktingar i det området och tillbringar mycket tid där själv.
 
Du har fått många bra svar redan..

Eftersom du fått många bra svar redan så nöjer vi oss med att svara på frågor:

1, Hur mycker vatten bör man ha i ryggsäcken?
Fråga efter vatten när du passerar ett hus. Det har aldrig varit några problem när vi knackat på ett hus och frågat efter vatten. De har oftast blivit glada över pratstunden de fått.
Kolla på kartan vart husen finns så har du koll under vägen.
Till mattlagning går det oftast åt ca 1 liter per måltid (om det skall kokas pasta och kaffe/te).

2, Karta och kompass?
Skriv ut leden från Eniros eller Hittas sidor. Större leder finns alltid med hos dem. Då har du koll även om markeringarna skulle försvinna. Följ vart du är på kartan vartefter du går så har du lösningen på fråga nr 1.

3, Hur mycket t-röd?
Det borde räcka med 1 flaska per vecka. Jag antar att ni eldar på kvällarna och då går det utmärkt att laga maten över den öppna elden (så sparar du på T-röden).

6, Hur lång tid bör vandringen ta?
15 - 20 km per dag för en långvandring. Terrängen är kupperad så det tar längre tid än du tror.
Räkna med att 6 km tar nästan 2 timmar i lagom vandringstempo inkl. raster och lunch.

/Helena och Thomas
www.traneving.se
 
Vatten: Nära städerna kan så klart vattnet vara förorenad, men t.ex. mitt ute i Svartedalen dricker ni vattnet direkt från sjöar och bäckar.
 
Tillägg eftersom många nämner det, vanlig karta behövs inte på Bohusleden. Varje flik i guiden har en tillräckligt stor karta för att man skall kunna orientera sig efter den.

All information om leden som du hittar här på webben finns också tryckt i två kartbroschyrer - en för den södra delen av Bohusleden (etapp 1-14) och en för den norra (etapp 15-27). De säljs på turistbyråerna i kommunerna längs leden och hos välsorterade bokhandlare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.