Första solovandring

Jag tänkte ge mig ut och fjällvandra solo för första gången nu i sommar ca en vecka. Jag tänker att man helst vill hålla sig till leder så mycket som möjligt av säkerhetsskäl, samtidigt som man då inte alltid får känslan av att vandra ensam, vissa sträckor kan snarare vara ganska fulla av människor är min erfarenhet.

Vad har ni för generella tips på områden att köra en första solovandring, har medelgod fjällvana och bland varit i Kebnekaise-området, behöver inte vara fullt så högt upp i landet heller för att vara lite mer ospecifik.. Så länge det finns fjäll och vacker natur ;)
 
Om du vill vara ensam så är det bara att inte välja Kungsleden, Padjelantaleden eller lederna som går mellan fjällstationerna i Jämtland. Blir genast tystare :) Annars är det väl bara att ta fram fjällkartan och leta upp ett område som ser spännande ut.
 
Starta tex i Vålådalen. Följ lederna i området och hitta på en lagom lång rundtur, tillbaka till start.
 
Hej.
Min första solo-vandring startade vid Kungsleden men jag tog ”svängar” ut från den. Jag planerade så att jag varannan/var tredje dag kom tillbaka till leden. För att fylla på mat och för att byta några ord med en annan människa. Det kändes som en trygghet att veta att det fanns folk en liten bit bort, fast ändå skönt att de inte var där jag var… Det finns många möjligheter att göra svängar ut om man går längs med norra delarna av Kungsleden. Sätt dig med en karta. Hitta en start- och slutpunkt som passar din transportplan. Leta sedan rätt på leden och fundera på ”vad vill jag se utanför leden?” ”Här kan jag vika av, följa den här dalen in och slå läger där vid sjön. Sen kan jag ta mig över passet här så att jag kommer ner i den här dalen som leder tillbaka ner till leden. Då kan jag proviantera i den stugan och fortsätta ut från leden till…” Man kan ju också välja en punkt som man med regelbundenhet kommer tillbaka till. Pratar man med stugvärden kanske man kan få lägga ett litet förråd på den platsen. Så tar man två-tre vandringsdagar med övernattning och kommer tillbaka för att fylla på…

Lycka till!
 
Toppentack för svaren. Då blir det att fundera på var jag ska sikta in mig på. Är just nu både inne på jämtlandstrakten och områden upp kring kungsleden, blir att läsa på lite mer.
 
Toppentack för svaren. Då blir det att fundera på var jag ska sikta in mig på. Är just nu både inne på jämtlandstrakten och områden upp kring kungsleden, blir att läsa på lite mer.
Jämtlandsfjällen är härlig. Vill man gå mycket obanat kan man utgå från Vålådalen. Lunndörrsjällen är fint att gå obanat i.
 
Jag är hyfsat ny, har gjort Nikkaluokta - Kebne/sydtoppen, dagsturer i alperna samt lite kortare hajker i Stockholmsområdet.
Skulle då föreslå vålåfyrkanten, Jämtland men kanske vända ner mot Helags från Sylarna för att känna på mindre folk, men ändå ha folk i närheten om de skulle hända något. Och använda stugornas gästböcker. Sen få koll på sjukvårdsbiten om du inte redan besitter den kunskapen. 🖖
 
Skulle då föreslå vålåfyrkanten, Jämtland men kanske vända ner mot Helags från Sylarna för att känna på mindre folk, men ändå ha folk i närheten om de skulle hända något. Och använda stugornas gästböcker. Sen få koll på sjukvårdsbiten om du inte redan besitter den kunskapen. 🖖

Jag har börjat sikta in mig på detta område. Hur är det med vattentillgång där? Behöver jag släpa med mig vatten eller finns tillräckligt rena bäckar/sjöar längst vägen?
 
Titta på kartan, man ser vattendrag & sjöar överallt. Ta med en kåsa och någon 1l vattenflaska att fylla på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.