Tips på sulor att lägga i kängorna

Jag har ett par Hanwag-kängor som jag köpte i höstas. Har använt dem regelbundet och är väldigt nöjd. Men nu under sommaren när jag är ute mycket mer har jag märkt att jag får ont under fötterna av kängorna när jag gått ett tag. Alltså det gäller bara fotsulorna, (kängorna sitter perfekt) och när jag gått ett par timmar, innan dess är det jättebra. Är ute tre-fyra timmar några gånger i veckan och att då få ont efter två timmar är ingen höjdare, så jag behöver tips på bra sulor att lägga i kängorna så jag inte ska få så ont!
 
Vet inte om det hjälper?!

Jag var på en butik som säljer yrkeskläder, de hade en aparat där man stälde sig på en platta som kände av fotens uppbyggnad mm... Sedan togs det fram en sula som hade förhållandevis rätt uppbyggnad. Fungerar ganska bra.
 
Hej Sofie,

jag vet att det kan tyckas vara ett idiotsvar, men kan du beskriva lite mer precist hur du får ont, när får du ont, är det på hela fotsulorna, får du blåsor etc etc.

Själv har jag haft mycket ont av för hårda sulor, som nåt slags trycksmärta under sgs hela foten. men jag har också fått punktvis ont av sulor som inte varit formade efter mina fötter.
 
Svar till strykarräven

Hej!

Jag får ont på hälarna och fotsulorna fram, dock inte under tårna. Det är alltså bara under själva delarna man trampar ner. Har tack o lov inte fått några blåsor ännu utan blir mer liksom öm under fötterna. Lite som om man gått längre på hårt underlag känns det, även om jag bara gått i skogen.
 
förr fans det något some hette sorbotan sulor med stötdämpning, det finns motsvarnade idag i välsorterade sportaffärer/löparaffärer..
 
Ugnsbakade sulor

Jag funderar lite kring om det kan vara en liknande känsla jag fick av mina första cykelskor med carbonsula. Carbon är väldigt styvt och jag fick efter ett tag en slags punktsmärta av att skon inte gav med sig det minsta och att jag saknade stöd i fotvalvet som fördelade trycket. Jag löste det problemet med en sula som jag köpte på Löplabbet som man först värmer i ugnen och sen sätter i sulan och står i skorna tills sulan har format sig efter foten. Tror det kan vara ett billigare alternativ till att få custom made-sulor.
/Matias
 
Jag funderar lite kring om det kan vara en liknande känsla jag fick av mina första cykelskor med carbonsula. Carbon är väldigt styvt och jag fick efter ett tag en slags punktsmärta av att skon inte gav med sig det minsta och att jag saknade stöd i fotvalvet som fördelade trycket. Jag löste det problemet med en sula som jag köpte på Löplabbet som man först värmer i ugnen och sen sätter i sulan och står i skorna tills sulan har format sig efter foten. Tror det kan vara ett billigare alternativ till att få custom made-sulor.
/Matias

Tack för tipset!
 
Sulor

Prova Superfeets sulor de har fungerat mycket bra för mig, du borde hitta de i de flesta ute- eller löpbutiker. Se bara till att säljaren hjälper dig att prova ut rätt storlek, det är storleken på "hälkoppen" (B, C D...) som är viktig och inte vilken normal storlek det står.

Ska man formgjuta sulor så ska man gå till någon som är duktig på det eftersom det är lätt att göra fel och en felaktig sula snarare permanentar felet istället för att fixar det.
 
Bör märka felet :)

Prova Superfeets sulor de har fungerat mycket bra för mig, du borde hitta de i de flesta ute- eller löpbutiker. Se bara till att säljaren hjälper dig att prova ut rätt storlek, det är storleken på "hälkoppen" (B, C D...) som är viktig och inte vilken normal storlek det står.

Ska man formgjuta sulor så ska man gå till någon som är duktig på det eftersom det är lätt att göra fel och en felaktig sula snarare permanentar felet istället för att fixar det.

Om nu problemet var smärta/tryck på fodelarna som har kontakt med sulan (häl och framtill men inte tårna) bör man väl märka om sulan hjälper till så att det inte gör ont längre. Om det inte gör ont längre så bör ju felet blivit fixat. Vi pratar ju inte ont i hälsenan, pronation etc som jag uppfattar det.

Superfeet kan också vara värt att prova. Jämfört med löplabbets sulor är de lättare, tar mindre plats i skon och är svalare. Men ger inte lika hög uppbyggnad i hålfoten som kan fördela trycket. Använder själv Superfeet men inte för att jag har trycksmärta i min kängor.

Innan man springer iväg och gör en professionellt formgjuten sula så tycker i vart fall jag det är idé att prova billigare alternativ, som t.ex superfeet eller löplabbets ugnssulor.

/Matias
 
Jag instämmer med SLE ovan, att skaffa formgjutna sulor är en rejält dyr historia och knappast något man ska ta till i första taget (även om det förstås finns intressenter som vill få en att tro det...). Sen kan man fråga om en formgjuten sula alltid är det bästa: en sulas egenskaper beror ju på mycket mer än bara passformen, som styvhet, vridstyvhet, dämpning, uppbyggnad, rullförmåga ("tiltning") mm. Så ibland kanske en annan sorts sula är bättre. Kolfibersulor som nämndes tidigare är ju jättebra för att förebygga en del fotproblem (liksom träskor!), men är ju inte direkt det bekvämaste...

Sofie, på din beskrivning låter det som att du har väldigt hårda sulor. Troligen trycker "tryckytorna" på dina fötter väldigt hårt mot skornas sula, varemot en mjukare sula skulle fördela trycket över en större del av din fotsula (ungefär som att sova på en mjuk madrass). Själv tycker jag Superfeets är sköna (men dyra!), men jag tror inte de är så speciellt mjuka. T o m vanliga "sportsulor" (kostar ett par tior) är mjukare, även om jag valt superfeet pga att de har mer fotvalvsstöd.

En sak du kan testa alldeles gratis är att flytta ett par tjockare sulor från ett par löpskor till dina kängor. Eller lägga i en filt- eller korksula, som inte heller kostar många dollares.

/A.
 
Själv tycker jag Superfeets är sköna (men dyra!), men jag tror inte de är så speciellt mjuka. T o m vanliga "sportsulor" (kostar ett par tior) är mjukare, även om jag valt superfeet pga att de har mer fotvalvsstöd.

Superfeet skriver många bra om, men som jag förstått det är de enbart anpassade för att ge stöd åt pronerande fötter. Min ena fot pronerar lite, men troligen inte den andra (snarare tvärtom, den supinerar lite), och jag vill inte ha en sula som är anpassad för motsatt anatomi. Mina senaste löpardojor hade lätt pronationsstöd, jag fick en stressfraktur i den supinerande foten och undrar om det kan finnas ett samband (även om fler faktorer orsakade frakturen). Hädanefter kör jag nog med neutrala löparskor eftersom jag aldrig haft några problem med den pronerande foten.

Allt detta betyder: finns Superfeetsulor som är neutrala?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4
nafets Tips på dunjackor Kläder 9

Liknande trådar