Tips på utrustning

Tjenare! Tänkte kolla om det är någon i forumet som har någon bra idé på vad för utrustning jag skall införskaffa. Skall söka in på en vildmarksguidesutbildning i Finland och då behöver man ha egen personlig utrustning (ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, kläder, kängor, telemarkskidor, kompass, isdubbar).
Skall även ut och sova i det "vilda" med ett gäng kompisar om några helger så skulle behöva få tag på grejer innan dess. Vad tror ni man behöver för grejer? Ryggsäck t.ex. , krävs det att man har typ en 60 liters eller räcker det med mindre, o.s.v.
Även i allmänhet vad man skall tänka på att ha för grejer, vilken utrustning man ska lägga pengarna på och sådant! (OBS! Är ganska ny till detta med friluftsliv).
 
Haha :p Nä pengar är inga problem egentligen, har lagt undan en riktigt bra slant. Men samtidigt vill man ju inte bli ruinerad liksom! Så prisvärdhet är det väl jag eftersöker.
 
Tjenare! Tänkte kolla om det är någon i forumet som har någon bra idé på vad för utrustning jag skall införskaffa. Skall söka in på en vildmarksguidesutbildning i Finland och då behöver man ha egen personlig utrustning (ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, kläder, kängor, telemarkskidor, kompass, isdubbar).
Skall även ut och sova i det "vilda" med ett gäng kompisar om några helger så skulle behöva få tag på grejer innan dess. Vad tror ni man behöver för grejer? Ryggsäck t.ex. , krävs det att man har typ en 60 liters eller räcker det med mindre, o.s.v.
Även i allmänhet vad man skall tänka på att ha för grejer, vilken utrustning man ska lägga pengarna på och sådant! (OBS! Är ganska ny till detta med friluftsliv).

Jag skulle säga att ingen kan berätta för dig vilken utrustning du behöver med den beskrivningen. För att ta ett exempel, Sovsäck. Det är ju en viss skillnad på om du behöver en vår/sommar/höst sovsäck eller en som ska användas under vintern. Ska du sova i tält eller i ett vindskydd osv.

Sen kan jag ju start rekomendera att du använder sökrutan och skriver in "ryggsäck" osv. Finns grymt mkt trådar som redan avhandlar "vilken XXX ska jag köpa ?".

Tråkigt svar, Ja men tyvärr det enda vettiga när vi inte vet mer.

Alternativ tar du reda på mer vilka krav som ställs på grejerna, hur mkt dom enligt dig får kosta osv. och därefter kommer med specifika frågor så ska du se att utsidans medlemmar kommer att komma med mer än vettiga svar.

Lycka till
 
Gällande sovsäck så kan du köpa grymt fina säckar hos http://roberts.pl hög kvalitet och finish. Klart jämförbara med marmots och western mountinerings säckar, till ungefär 30% lägre pris, sytt efter beställning så man får tom bestämma färg och enklare design.

Det går att uppgradera tyg och dun för att få dom lättare/varmare än dom som visas på sidan..

Edit: Men "om några helger" kankse blir tight, brukar ta ungefär 3-4 veckor..
 
Svårt att säga mycket när det är så oklart vad du ska göra. De som anordnar utbildningen borde kunna ge dig mer info.

Men generellt tänker jag att om du ska gå en sån här utbildning så är du i hyffsad form, och kommer inte att dö av att bära några kilo extra vikt ibland. Skaffa grejer som kommer att hålla, och var inte rädd för att välja produkter med "extra-funktioner" (t.ex. byxor som har alla möjliga fickor du kan tänkas behöva, istället för att spara 200 g och snåla med fickor) du tror att du kanske kan komma att ha nytta av.

Ryggäck: skaffa en stor och en liten. Jag skulle sikta på 100 liter på den stora (det går alltid att komprimera ner den, men det är svårt att packa mer i en för liten säck) och 35-45 liter på den lilla. Det är (i min värld) sällan man har nytta av säckar under 20 liter (vilket du rimligen kan komprimera din 40-säck till.

Sovsäck: Försvarsmaktens Sovsäck 2000 är i mina ögon prisvärd för den bredd på användningsområde man får. 3200 kr (på recon.se) för lösning som klarar sig fint från +15 till -30. Inte den lättaste lösningen, och den tar en del plats i ryggan, men den gör sitt jobb, och jag tror inte du hittar så många hållbara säckar som täcker det temperaturområdet till ett bättre pris.

Det var några tankar. Vi får väl se om du kan precisera din fråga så att det blir lättare att ge tydliga råd (och använd sökfunktionen, det finns väldigt mycket skrivet om att välja utrustning...).
 
Tips

Jag ska komma med ett generellt råd. Jag har själv pluggat till Fjälledare i Storuman och har kommit till denna insikt:

Köp inget som är halvdyrt.
Köp en billig ryggsäck på annons, eller på militärt överskott eller liknande, Kolla Blocket, rea, uthyrning av utrustning som kan ha utförsäljning osv.
Eller tar du reda på allt du kan lära dig om ryggsäckar och köp den bästa du kan hitta (för dina behov).
Du kommer säkert att lära dig mycket under utbildningen, och kan köpa "rätt" ryggsäck senare.

Sovsäck:
Köp en höst/vinter/vår-säck, -10 grader är en bra kompromiss. Prisvärt från Marmot (tex Never Winter/Sawtooth el. liknande), eller om du vill satsa på en lätt säck: Apache (Wester Mountaneering). Sedan skaffar du en tokbillig säck (Rusta, ur garaget hemma eller likande) och använder två säckar på vintern.

Köp utrustning så sent som möjligt, du kommer att komma till mkt insikter under utbildningen (och kunna testa de andra elevernas och skolans grejer).

Om du får fram en utrustningslista från skolan, kan vi säkert ge dig mer specifika tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4
nafets Tips på dunjackor Kläder 9

Liknande trådar