Utrustning Abisko-Nikkaluokta

Hej!

Gustav heter jag och är ny här på utsidan. Jag och min tjej har nyligen fått upp ögonen för det här med vandring. I september så reste vi från Halland upp till Abisko, med ett flertal stopp längs vägen, och gjorde lite enklare dagsturer med övernattning på campingar i tält. Vi båda tyckte att det här var en riktigt häftig upplevelse och skulle nu vilja gå kungsleden. Har en hel del frågor, och tänkte att jag skulle försöka sammanfatta de flesta funderingar i en och samma tråd för att göra det så smidigt som möjligt.

Resan kommer äga rum vecka 28 alternativt vecka 30. Vi kommer att göra fler vandringar så utrustningen vi köper nu är tänkt att vara länge och inte enbart vara anpassad för turer på sommaren. Vi har varsin 70 liters ryggsäck bör tilläggas.

1. Kläder - Vad jag tänkt ha med i klädväg: Kommentera gärna om ni anser att något är onödigt eller om jag missat något uppenbart. Behöver man regnställ utöver det setet Fjällräven funktionsplagg exempelvis?
*Underställ
*Två st tränings t-shirt
*Badbyxa
*Fjällräven Keb vandringsbyxa
*Tunn träningshoodie
*Fleecetröja
*Fjällräven Anorak No.8 (Ej köpt ännu)
*Regnställ (Ej köpt ännu)
*Vandringskängor (Ej köpt ännu)
*Badtofflor
*Mössa och vantar
*Kalsonger och sockar (hur många par samt vilken typ av sockar bör man ha?)

2. För övernattning - Vi äger ingenting av det här och tänker beställa allt
Exped lyra II - https://www.outdoorexperten.se/p-61...MI4tK43IXU8AIVwtmyCh2IVA0kEAQYAyABEgJxHfD_BwE

Vad tror ni om det här tältet? Vi har kollat på en del recensioner och folk verkar nöjda, men är det tillräckligt bra är frågan?

Beträffande liggunderlag, sovsäckar, uppblåsbar kudde osv så får ni gärna komma med förslag på bra märken.

3. Mat
Har kollat på detta stormkök https://www.naturkompaniet.se/primus-essential-stove-set-13l-p351030/
Hur många gasbehållare behövs för två personer på denna vandring?

Vi har tänkt köra på havregrynsgröt som frukost varje dag, och tänkte att man kan paketera rätt mängd havregryn i zippåsar så att allt går snabbt och smidigt när det är dags att göra frukost. Vad bör vi satsa på för mat till lunch och kvällsmat, och bör man ta med allt eller köpa från fjällstugorna som finns placerade längs rutten? Maten är nog det enda vi känner att vi har lite dålig koll på.
Man kanske bör ha med lite powerbars eller liknande snacks för att hålla humöret uppe?

Varsin vattenflaska samt kåsa bör väl räcka, bara man tänker på att dricka ofta samt fylla på i varje bäck när man druckit.

4. Övrig utrustning
*Kamera
*Mobiltelefon
*Varsin powerbank
*Tältlampa
*Myggmedel
*Tändare
*Morakniv
*Plåster samt compeed
*Karta (finns på Abisko turiststation där man börjar vandringen antar jag)
*Kompass (Behövs det verkligen?)
*Klocka
*Vattentätt fodral för elektronik
*Funktionshandduk med litet fodral
*Någon typ av miljövänlig tvål för "dusch" i sjöar
*Solglasögon

Sådär, jag har säkert glömt bort en del väsentliga saker... Kommentera gärna kring vad vi kan skippa och vad vi missat. Tanken är att vi ska göra någon mindre vandring med övernattning i tältet där vi även kommer testa stormköket innan vi beger oss iväg. Vi hade verkligen uppskattat all hjälp vi kan få inför vår första riktiga fjällvandring.

Tack på förhand
 
Ojojoj, det var nog väl mycket att ge synpunkter på, men härmed några "nedslag" uppifrån o ner:
- Badbyxa: Onödig. Bada näck, med kallingar eller shorts.
- Både tunn träningshoodie och fleecetröja verkar onödigt.
- Fjällräven anorak: För egen del vill jag ha så många vädringsmöjligheter som möjligt, dvs. javka istf anorak. (Anorak ok på vinterfjäll).
- Badtofflor? NI kan behöva särskilda vadar- och/eller lägerskor, men "badtofflor"?
- Kalsonger och sockar: Hur många par beror på hur mycket ni är beredda att "snuska till" er kontra hur ofta vara beredda på att tvätta (i ofta iskallt vatten). Liners och sockor bör vara i ull, eller liners alternativt i silke.
- Tält, Exped Lyra II: Ett på alla sätt - utom ett - verkar vara ett riktigt bra tält. Jag för min del skulle aldrig vilja ha innertält med meshpaneler i fjällen. Och även den upplyfta ytterduken (för ventilationens skull) kan ge ett väl dragigt och kallt innertält. Men designen med liggplatserna parallellt med öppningarna är något ni ska eftersträva!
- Mat: Självklart ska ni köpa mat på vägen om det är möjligt, även om det kan bli lite dyrt. Fundera på om ni behöver lagad lunch eller kan klara lunchen med "kallskuret". Se till att ha energirikt "godis" lätt tillgängligt (nötter, choklad, russin, mandelmassa, ölkorv, ........).
- Vatten: Planera/bestäm övernattning och vattekrävande måltider mht. vattentillgången så räcker det med en fylld flaska/person.
- Tältlampa är kanske inte nödvändig mitt i sommaren långt norrut, men en lampa med värmeljus hjälper till att torka ut innertältet.
- Sjukvårdmaterial: Plåster är ett måste, men det är även värktabletter och magsjukepiller. Vidare bör man ha med sporttejp e.d. för stukningar eller "uttrampade" hälar. Kolla innehållet i hikers "sjukvårdväskor "på nätet och bygg er egen utifrån dem.
-Karta o kompass: Lita aldrig på enbart elektronisk utrustning! Ha karta och kompass och följ med så att ni vet ungefär var i är om ni måste förlita er på karta och kompass.
- Klocka? Ja för att inte missa bussen/tåget hem :) .

Lycka till!
 
Några spridda kommentarer:

Karta och kompass? Ja definitivt. Jag har på senare tid använt karta och GPS i telefonen (kartan nedladdade innan täckningen försvinner) och det är väldigt smidigt och bekvämt. Men en papperskarta och en kompass är en lättburen försäkring att inte komma vilse. Naturligtvis måste man tid till annan följa med även på kartan. En papperskarta ger dessutom en bra överblick över området som man inte får till med en liten skärm, om man vill planera om rutten.

Badtofflor? Nja, men ett alternativ till kängorna vill jag definitivt ha med. Brukar lyxa till det med en joggingsko som kan användas på resan och som lägersko eller vid vad. Vi svårare skoskav kan jag även vandra i en joggingsko.

Regnställ? Ja. Min erfarenhet av G1000-väven är att vattentät är den inte. Anorak no 8 (väldigt snygg förresten) är i G1000 och även Keb-brallan är i detta material. Alltså behövs något som tål nederbörd.

Tröjor? Två tunna. Jag föredrar tröjor i tunn ylle som kan vädras rena. Men det är gott att ha ett rent ombyte när man kryper ner i sovsäcken. En tjock tröja räcker. Mössa och vantar viktiga. Skönt att sova i mössa om det blir kalla nätter samt ett utmärkt sätt att reglera kroppstemperaturen under vandringen.

Underkläder? Jag kör med ett ombyte och tvättar vid behov.

Gasåtgång beror på vilken mat som ska lagas och inte minst yttertemperaturen. Jag tror två behållare räcker. Prova båda innan. Jag har hört talas om tuber som är feltillverkade som inte vill släppa ut någon gas. Gas finns att köpa vid behov, om än dyr. Även mat finns. Brukar själv passa på att äta annat än torrmat om chans ges vid någon stuga.

Lycka till och god tur. Det är en fin klassisk rutt - och populär!
 
Gasåtgång beror på vilken mat som ska lagas och inte minst yttertemperaturen. Jag tror två behållare räcker. Prova båda innan. Jag har hört talas om tuber som är feltillverkade som inte vill släppa ut någon gas. Gas finns att köpa vid behov, om än dyr. Även mat finns. Brukar själv passa på att äta annat än torrmat om chans ges vid någon stuga.
Jag har själv aldrig råkat ut för någon "feltillverkad" tub, men däremot träffat en annan vandrare där tubens ventil inte stängde korrekt så han tvingades ha tuben kvar monterad på brännaren tills den var tom.
För att minimera risken för strul brukar jag testa de nya tuber jag tänker ta med ut på turen på den brännare jag tänkt använda, dvs snabb påskruvning, vrid på kranen och kolla att den släpper gas, skruva av och se att ventilen stänger korrekt. Brukar dessutom använda det lilla platslocket som sitter över tubens ventil när jag transporterar tuben allt för att förhindra att ex skräp kan ta sig in i ventilen.
Alesjaurestugorna, Sälkastugorna och Kebnekaise fjällstation har normalt butik och proviant till försäljning.

För gasåtgång är min referens för två personer Trangia 27 med GB-74 gasbrännare, ett kök som nog är lite mer effektivt än Primus Essential stove. Med tre lagade mål mat per dag som kräver viss koktid plus varm dryck brukar en 230g behållare räcka 3-4 dagar och en 450g 7-8 dagar. En 450g behållare är mer vikteffektivt än 2st 230g tuber.

Vad gäller kläder tycker jag ni skall undvika köpa allt nytt och rätt prylar och varumärken. Blir bara dyrt och gör inte vandringen bättre. Använd det ni har företrädesvis, prioritera saker som har mer än ett användningsområde för att spara vikt och volym. Turen ni skall gå är vältrampad och har stugor med jämna mellanrum, så ett utmärkt val för att börja bygga era egna erfarenheter så ni kan optimera er egen utrustning bättre till nästa tur.
Vill ni se lite mer rekommenderar jag starkt omvägen Alesjaure-Visas-Nallo-Sälka istället för att följa Kungsleden via Tjäkkjapasset.
 
Senast ändrad:
Mat: Jag skulle föreslå Änglamarks snabbhavregryn, med dem behöver ni endast tillsätta varmt vatten och frukosten är klar.

Karta & Kompass: Ni kommer att vandra på en väl upptrampad led där det finns tydliga skyltar vid varje korsning. Jag har mött några personer som har lyckats med bedriften att gå fel på sträckan Abisko-Nikkolaukta. Men papperskarta och kompass känns inte som ett måste. Stora papperskartor finns för övrigt i varje fjällstuga ni kommer passera.

Se till att ladda ner kartan gratis från http://bengt.nolang.se/kartor/ och appen Locus map med tillhörande gps. Förvara mobilen i ett vattentät mobilfodral.

Gas: Var har ni planerat att tälta? Om ni tältar vid fjällstugorna kan ni lika gärna laga maten i stugorna. Därmed behöver ni inte bära på en massa gas. Gas finns att köpa i Abiskojaure, Alesjaure, Sälka och Kebnekaise fjällstation.

Vatten: Det finns gott om möjligheter att hämta vatten längs leden. Passa på att dricka när ni passerar de olika vattendragen. Jag använder själv en vikkopp. Vädret avgör givetvis hur mycket vatten ni konsumerar, men jag hade själv inte burit mer än 0,5l vatten. En lägerflaska(En PET flaska duger för detta) på 1L är bekvämligt när ni skall laga mat och kan användas under färden om det blir värmebölja.
 
Hej!

Låter som en trevlig tur! Några kommentarer:

Inköpen påverkas en del av hur du tänker kring att köpa nytt. Gillar du att shoppa, prylar, nytt och har budgeten? Eller vill du ta det vartefter, är minimalist, undviker nyinköp? En fördel med att ta vissa saker vartefter är att öka chansen att köpa rätt - mycket är smak och tycke och det är ju med erfarenheten som det upptäcks vad som passar just dig.

1. Kläder

Om du inte är beredd att köpa allt nytt så är tipset att göra som många andra, använd det som finns hemma. Vardagens underkläder, strumpor, tröjor etc. har funkat för många även om de är i bomull. Som vandringsbyxor använder en del gärna träningsbyxor av syntet som är lätta, smidiga och snabbtorkande.

Vill du köpa nytt och optimera så välj gärna ull, åtminstone i understa lagret.

Det går att dela in kläderna i tre grupper:
1. Kläder att vandra i som ska vara smidiga, luftiga, vindtäta och vid behov regntäta
2. Varma lager att sätta på vid pauser, kvällsläger, kanske också under natten
3. Sovkläder, t.ex. ett underställ
2 och 3 utgör också extra ombyte om du blir blöt och kall.

Hur många lager och tjocklek som behövs är individuella. Sätt på en ryggsäck och gå några timmar när det är kallt och blåsigt. Laga mat och sitt still några timmar en kylig kväll, för att få ett grepp om behovet.

-Gällande t-shirt/undersätllströja tycker jag två st som du skriver är bra. Ett under vandring och en ren på natten. Med två går det på längre tur också tvätta och torka ett par under vandring, om man vill. Samma med underkläder.
-Badbyxor ratas ovan, men jag tar alltid med badshorts på sommaren. Acceptansen för nakenbad är väl högre i fjällsjöar och fjällstationsbastur än i tätorterna kanske, men riktigt varma dagar är kortbyxor sköna och badshorts är ju lätta och torkar fort.
-Vandringsbyxor finns det delade meningar om. Själv gillar jag slittåliga byxor med flera fickor och ventilation. Andra kör hellre med enkla träningsbyxor som torkar lättare.
-Regnställ är nödvändigt på en veckotur. Lägg gärna krut på att hitta ett bra regnställ som andas (gärna ventilationsöppningar). Det finns mycket lätta ställ om vikten är viktig. nackdel med dem kan vara om du tror att du ska gå utanför leder och stigar, i snår och grenar när det regnar. Då kan tyngre och slitstarkare kläder vara lämpliga.
-En jacka/anorak till skulle jag inte ha med av viktskäl. Har aldrig känt behov av mer än regnjackan. En del har någon vindjacka som visserligen kan vara lätt, men jag har aldrig övertygats om varför jag ska bära på en sådan. I allmänhet är det varmt att gå i fjällen och blir det kallt är det lagerprincipen som gäller. Blåser det för mycket så åker regnjackan på och om den är för varm så åker den av.
-För en del passar kängor, för en del passar låga skor. De har olika för- och nackdelar och verkar mycket vara individuellt vad som är bäst. Finns mycket skrivet om det, bland annat i detta forum.
-Om du kör kängor så kan en ytterligare sko vara skön i läger. Dock inte nödvändig så länge du inte ska vada större vattendrag.
-Om jag har kängor så har jag tre par strumpor under vandring. Två på foten och en som hänger på tork. Byter när det börjar kännas fuktigt.
-Ska det bli mycket sol och varmt kan det vara värt att fundera på hatt och kläder som är svala men heltäckande. Det kan bli rät utsatt på kalfjäll om man är solkänslig.

2. Tält
Jag har inga direkta tips gällande specifika tält. Fins mycket skrivet både allmänt och kring specifika modeller, titta t.ex. här:

Det enda råd jag har är väl att särskilt tält kan vara värt att hyra eller låna om det går. Att vara ute några turer ger svar på vad ni har för krav kring längd, bredd, sitthöjd, stor-liten absid, packning inne-ute osv.

3. Mat

Gröt låter som en enkel mättande lösning. Håller med föregående om att värma i kokande vatten direkt i kåsa, blir mindre disk.
Gillar ni matlagning? Vill ni ägna en del av tiden åt att sitta i lägret (med förhoppningsvis fin utsikt) och fixa med maten? I så fall kan det ju vara värt att torka ingredienser i för väg, lägga lite vikt på goda tillbehör, kanske något färskt. Särskilt på kvällen. Fundera på om ni vill klara er helt själva eller nyttja stationerna på något sätt och deras regler för detta i så fall.

Är det viktigaste att bli mätt och att komma iväg efter lunchen så är frystorkade påsar där varmvatten hälls i enkelt (men dyrt).

Valet ovan påverkar också köket. Väljer ni att bara koka vatten så är ett toppmonterat kök bra, mycket lättare än det du länkar till. Ska ni laga mat så föredrar många trangia.
Här är några diskussioner kring både typer och modeller:
https://www.utsidan.se/forum/threads/vad-aer-smidigt-sommarkoek.91266/

Energi att äta under vandringen är ofta uppskattat. Nötter, torkad frukt, choklad eller vad ni gillar.

4. Övrigt
-jag brukar inte ha så mycket batteri till telefon med som flera extra, men har den också alltid avstängd om det inte är nödläge.
-säkraste tändmedlet är kanske eldstål
-val av kniv är ju personligt. Men vill du ha låg vikt, så duger en mindre, lättare variant som säkerhetsutrustning. Moraknivslängden är ju trevlig till maten om saker ska skäras dock.

-Ett första förband kan läggas till i sjukvårdsdelen. Sporttejp nämns ovan, också bra för skavsår. Pincett
-att lägga 100g på karta och kompass skulle jag aldrig tveka på. Visst, på leden är det väl knappast sannolikt att gå vilse i ok väder, även om tät dimma kan göra också sådan vandring svår. Men leden är ju smal, tänk om ni ser något intressant utanför? Vill ändra planen? Ganska kort från leden så är läget ett annat och karta och kompass är dånödvändigt för nödsituationer.


Bra idé att testa all utrustning i förväg!
 
Ser att du håller på och kliver in i prylfällan

Här har du min lista från från min senaste vandring.

Jag skulle råda dig att kolla in decathlon.se. Bra prylar och bra priser.
Tänk på vikten och undvik "outdoor märken" så mycket som möjligt.
Du kommer att spara massor med pengar och vikt.

Kolla också in amazon.de för de har massor med bra prylar.
 
Du behöver ingen anorak. Gå i träningshoodien eller regnjackan efter behov. Regnställ behöver du ändå!
Det finns gott om plagg som fuller samma funktion för en tiondel av det priset. Men framförallt så slipper du släpa på den om den inte är med. Jag förutsätter nu att träningshoodien är åtminstone lite vindtät. Annars är det bättre att byta den mot något som är lite vindtätt. Du har säkert något någonstans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1
såg om utrustning Utrustning allmänt 5
vandrarenemil utrustning fjällen Utrustning allmänt 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.