Behöver tips på allroundsko

Hej

Mina nuvarande skor sprack precis i lädret vid sulkanten. Så jag behöver ett par nya!

Jag vill ha ett par skor som funkar både till jeans och shorts och både till piké och sweatshirt.
Dessutom vill jag kunna ha dem året runt, med undantag för de allra kallaste dagarna mitt i vintern. Jag har skorna på mig nio timmar om dagen på kontoret hela året. Utöver allt detta vill jag kunna ta en cykeltur och en skogspromenad med skorna i lite småregn utan att bli blöt om fötterna.

Budget är max 1000kr absolut max 1500kr

Har ni några tips på skor som uppfyller alla ovanstående kriterier?

Tack på förhand
//Tobbe
 
Jag har de senaste åren haft trailskor i goretex på mig både på jobbet och i terrängen. Har både Salomon, Adidas och Colombus men det är Salomon som jag haft längst som jag också är mest nöjd med.

Exempelvis Salomon Exit 2 GTX som jag tycker ser rätt diskret ut borde du hitta för runt tusenlappen.
75817_350_A.jpg
 
Läder utan gore-tex

Hej!

Jag skulle rekommendera att köpa ett par skor i läder utan goretex-membran.

Med det användandet så är risken rätt hög att membranet är trasigt långt innan skon är det. En lädersko är ju bara att hålla efter så är den vattentät och den kommer att andas bättre än alla gore-tex-skor. En rätt viktig faktor när man har dom 9 timmar per dag.

Jag köpte mina på Altberg.co.uk där tillverkar dom mot order, dock med rätt lång leveranstid.

Någon av följande lädermodeller utan tex-membran föreslår jag

Altberg McColl Microlite för 130 pund - 1390 SEK
http://www.altberg.co.uk/Web/walking_McCollMicro.jsp

McCollMicro.jpg

Den är klart snyggare i verkligheten då man har en byxa till och när den är insmord och därmed mycket mörkare i skinnet än bilden antyder.

Alternativt Altberg Overlander ultralite 138 pund ca 1500 med frakt.

Hittas på denna sida http://www.altberg.co.uk/Web/boots_archive_list.jsp

overlandul-b.jpg


Själv har jag denna. Ett tips med Altberg - köp en halv storlek större än vad du mätar upp. Jag har 43 (UK 9) men behöver UK 9,5 på Altbergs skor.


Annars har jag ett gott råd som gäller att använda skor så mycket och ofta som du gör. Ett par skor ska has en dag och vila två dagar för att torka upp och hålla bättre. Kör du ett par skor varje dag i 9 timmar per dag nöter du ut skorna 5 gånger snabbare än om du har dom 9 timmar per dag var tredje dag. Skillnaden är att du då måste ha 3 par skor som du växlar mellan. Men det blir i praktiken billigare då skorna håller mycket längre när dom får torka upp ordentligt mellan användande. Men det har ju inte med din fråga att göra, bara ett allmänt konstaterande.
 
Tack för alla bra förslag!

Här är en bild på mina nuvarande skor, som har uppfyllt alla mina krav, förutom att jag har blivit blöt om fötterna lite för ofta.

fred_perry_sliten.jpg


Jag tror jag har haft dem i ca tre år. Och de har överlevt både rockkonserter, leriga skogsstigar och många asfaltsmil bakom en barnvagn.
 
Cremytos:
75817_350_A.jpg

Salomon Exit 2 GTX tycker jag ser lite för mycket ut som en arbetssko. Funkar bra till jeans och sweatshirt, men jag är tveksam till hur det funkar med en pikétröja.

niklaz:
X_HAGLOFSVERTIGOGT_S09.jpg

Haglöfs Vertigo GT tycker jag ser bra ut. Får se vad det kommer fler för förslag, men spontant gillar jag dem. Eventuellt lite grova.

attachment.php

Av Patagonia Huckleberry gillar jag den gröna mest men tyckte faktiskt de var lite för fula :)

Det är helt klart tårna jag oftast blir blöt om, så uppdragen sula över tån kanske räcker!

smogz:
overlandul-b.jpg

Skon på bilden ovan tyckte jag var snyggast av de två altbergskor du visade. Men jag tycker båda ser ut som vinterskor. Har svårt att se mig i dem i shorts och tshirt på sommaren.

Jag tror du har rätt om att goretex inte håller så länge som jag vill att ett par skor ska hålla, så skinn skulle nog kunna vara ett vettigt val.

Du kommer med ett riktigt tungt argument för att ha mer än ett par skor! Smålänningen i mig ser ju genast en möjlighet att spara lite pengar i längden! Du menar alltså att fotsvetten efter en dags användande behöver två dagar på sig för att torka ur skorna? Har du någon referens på att skorna håller fler användningstimmar om man låter dem torka som du föreslår? Mycket intressant detta...

Kom gärna med fler förslag!
 
Jag har egentligen inga hårda fakta gällande att skorna håller mer än så länge. Jag har dock några länkar och citat som stödjer detta. Dessutom finns en poäng i att låta bakterierna torka bort så att dom inte får forsätta växa i fuktig miljö dag efter dag. Om inte annat så luktar skorna bättre om man inte använder dom varje dag:

Bäckmans skoservice
Byt skor ofta:

Skor behöver också vila, så bär inte samma skor dag ut och dag in. Två par räcker som tre om du har möjlighet att ha flera olika par att alternera mellan.
http://www.backmansskoservice.se/text1_21.html

Larssons skomakeri
Samma par skor bör inte användas två dagar i rad utan ges tillfälle att vila i åtminstone tjugofyra timmar mellan användningstillfällena. När skorna sätts på, skall alltid ett skohorn användas, oavsett om det handlar om ett par snörskor.
http://www.larssonsskor.se/index.php?option=com_content&view=category&id=4&layout=blog&Itemid=4

Livewell foothealth
Bacteria on the skin breaks down sweat as it comes from the pores. A cheesy odour is released as the sweat decomposes.

“Your feet sweat into your shoes all day so they get damp and bacteria starts to grow. The bacteria continue to breed once you’ve taken your shoes off, especially if you put them in a dark cupboard. Then, when you put your shoes back on the next day, even if you’ve just had a shower, putting your feet into still damp shoes creates the perfect conditions for the bacteria to thrive – warm, dark and moist.

Preventing smelly feet
According to Jones, keeping feet fresh and sweet-smelling is all down to good personal hygiene and changing your shoes regularly.

“The key is never to wear the same pair of shoes two days in a row," Jones says. "Instead, wear different shoes on successive days so they have a minimum of 24 hours to dry out. And make sure teenage boys have two pairs of trainers so that they don’t have to wear the same pair for two or more consecutive days!”

Jones says that it’s also important to wash and dry your feet every day and to change your socks (ideally wool or cotton, not nylon) at least once a day.

http://www.nhs.uk/Livewell/foothealth/Pages/smellyfeet.aspx

Verkar som det är lite overkill att ha tre par att växla mellan men att låta dom torka minst 24 timmar mellan användandet verkar alla rekommendera.

Mitt främsta argument för hållbarhet är ju att om skorna inte helt hinner torka ut är dom lite småfuktiga redan när man tar på dom. Speciellt småfuktigt läder är mycket lättare att nöta ut jämfört med torrt läder.

Och när det gäller utseendet. Jo du har rätt, när jag ser den sko du hade kanske mina tips inte är klockrena för ditt användningsområde. Dessa är mer lämpade för promenader i skog och mark.

Men helläder (både ut och insida) är inte fel att välja då de håller mycket längre och luktar mycket bättre än skor som har tyg-insida.
 
Intressant Smogz! Låter helt klart som det finns pengar att spara på att använda mer än ett par skor!

Jag kan absolut tänka mig en lite grövre sko än den jag har nu, för att få en lite bättre promenadsko.

Jag hittade en sko som heter Keen Denver som jag gillar utseendet på. Det är skinn rakt igenom. Tyvärr är den lite tråkigt lik min nuvarande sko. Och så har jag inte hittat den i någon svensk butik :(
keen-denver-men.jpg


Finns även i en kolgrå/oliv-färgad canvasmodell som jag egentligen gillar färgen bättre på än de bruna (lite mindre lika mina nuvarande skor också). Men tyvärr är det då tyg på delar av insidan. Den här har jag inte heller hittat i någon svensk butik.
keen_denver_canvas_olive.jpg


Någon som vet var man kan köpa dem i sverige?
 
Jag har blundstones #500 till nästan allt. Hyffsat vattentäta, snyggt till allt. Använt dem sen 2002 eller nåt. Funkar i stan, till häst och till enklare fjällturer. Inte så sportiga dock, och de har de senaste åren gått upp mycket i pris, tyvärr.
 
Ecco har helt klart en del skor i rätt stil. Terra VG (hittar ingen sko som heter bara Terra) är helt klart åt rätt håll när det gäller stilen.

Här är en bild så länge ecco inte ändrar adress till den
091154-54190.png


Det som gör mig tveksam är goretex som jag är rädd inte håller så länge som jag vill det ska göra (se tidigare inlägg i tråden) och tygfodret, som jag är rädd inte håller sig fräscht så länge som jag vill (se tidigare inlägg i tråden om det också)

Andra ecco-skor med hyffsat rätt stil, men tyvärr med tygfoder:

Grade
531514-02375.png


Terrano
510504-02559.png


Urban Light
503024-57139.png


Hybrid
832054-54190.png


Det viktiga är att lädret går att impregnera så det blir vattentätt. Åtminstone över tårna där det alltid skvätter upp vatten så fort marken är det minsta fuktig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
innerstadsbon Total nybörjare behöver tips! Kläder 8
T.S Ska byta känga, behöver tips! Kläder 40
Doccan Behöver tips om lagning av byxor! Kläder 2
CanMan "Behöver ett tips" - Lundhags Pro. Wilderness Pants Kläder 4
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Behöver tips om cellgummi-kängor Kläder 8
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
MagArne Skoproblem, behöver nya slitstarka Kläder 3
tums Brainstorming: ska flytta till Lofoten, behöver ny utrustning. Kläder 4
Nordstjärnan Tierra eller ITAB-behöver råd! Kläder 5
Liljedalen Behöver hjälp i kängdjungeln! Kläder 9
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
kultingen Behöver en skaljacka för cykling och "promenader" Kläder 3
Papukaija Frusen tjej behöver förstärkning Kläder 2
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
eobet Behöver skotips + fråga om mocka Kläder 18
Backpacker Behöver synpunkter på kläder, ryggsäckar och sovsäck Kläder 27
jalle112 behöver hjälp och info om fjällrävens FOX Kläder 0
mattiasland Fryser mycket, behöver en dunjacka. Kläder 14
mtallberg Behöver hjälp att hitta en jacka! Kläder 12
jag behöver en vår sommar jacka Kläder 2
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar