Tips på lätta vandringskor/kängor?

Hej!
Funderar på att byta ut mina gamla Island Pro mot en lätt känga/sko för fjällvandring. Funderar på något i stil med Inov 8 Roclite 400 http://www.inov-8.com/New/Global/Product-View-Roclite-400-GTX.html?L=26. Erfarenheter av den eller tips på andra liknande modeller?
Önskemål är halvhöga skaft huvudsakligen för att skyda fotknölarna, vridstyv sula för stabilitet. Måste inte vara ultralätt men lättare än en traditionell känga. Pronerar ganska rejält med min vänstra fot om det har betydelse. Huvusakligt användningsområde vandring i blandad fjällteräng med 10-15 kg packning. Goretex eller ej är inte så viktigt men tror inte jag vill ha en ren mesh-sko, tycker inte om att vara blöt om fötterna.
 
Jag har ett par Inov 8 roclite 286 GTX

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=INOV8RECOLITE286GTX

Rätt smal i lästen..! Prova innan köp, jag har "normal till smal fot" och det funkar. Men kompisen har lite mer breda, nordiska fötter och det funkar inte enligt honom.
Skon är säkert inte lika slitstark som en känga och erfarenhetsmässigt så sviktar membranet tillslut och det läcker in vatten. Men hittills så funkar mina kanon, lätta och fina, inte jätteuppbyggd sula men samtidigt ingen extrem barfotasko.

Jag har tänkt använda mina vid en längre joggingtur Nikka-Abisko under 24 timmar...men annars går jag aldrig ut på ett fjäll utan mina Lundhags ;)
 

Bilagor

  • sko.jpg
    sko.jpg
    33.4 KB · Visningar: 4,045
Inov8 har en märklig kombination av smal läst i framfoten samtidigt som de försöker göra barfotaskor! Nu gör de ju även ickebarfotaskor så om en smal läst fungerar så kan de funka.

Något att fundera över: Hur kan en styv sula bidra till stabilitet? Jag är övertygad om att en styv sula snarare har möjlighet att överföra vridmoment till fotleden som då lättare stukas. En styv sula ger däremot bättre skydd för fotsulan när man tex trampar på skarpa stenar. En bra kompromiss enligt mig är merrels barfotaskor som har en hård plastskiva inlagd bara under framfoten. De finns i Gore tex (guaranteed to get you wet) men jag skulle rekommendera neoprenstrumpor eller (trots tidigare parantes) Gore-strumpor i en av de luftigare skorna.
 
Vad hände med de halvhöga Salomon Wings (en massa blandade bokstäver efter) ?
Det verkade ju vara riktigt bra skor med låg vikt o anständigt pris.
 

Var det den lätta salomonskon du tänkte på där? Såg ju rätt bra ut. Och om Inov8 har smal läst så funkar det nog dåligt för mig, nu när ni nämner det så har jag ju faktiskt provat några Inov barfotaskor som inte passade mig speciellt bra.

Merel trailglove springer jag ibland, fungerar bra men jag är lite skeptisk till att vandra i den. Som sagt gillar jag att vara torr om fötterna och vill gärna ha ett halvhögt skaft för att skydda fotknölarna i blockteräng och kanske lite stöd till fotleden. Men gtx-strumpor kan ju möjligen vara nått, men simmar man inte runt i sin fotsvett med sådana strumpor? Men det klart, dom är väl inte tätare än gtx-skor... Viss stötdämpning och uppbyggnad av sulan tycker jag nog också är skönt. Men jag kanske skulle packa ryggan och knalla en mil eller två med mina trailglove och testa? Kanske fungerar bättre än jag tror!
 
Om du redan har trail gloves så är det bara att testa :) Berätta gärna hur det går. Jag tror att du kommer gå med lättare steg o inte plöja genom terrängen som man gör med kängor. Jag har själv gått ett maraton i terräng på 7 timmar med barfotaskor så man kan gå på ganska snabbt även om man inte plöjer.

Angående goretex/neoprenstrumpor eller gorekängor så kommer du bli blöt oavsett. Fördelen med täta strumpor är att de är rimliga att torka ut i fält vilket sällan kängor är. När det inte är blött kan du gå utan täta strumpor så flexibiliteten är större.
 
Testade en promenad i mina trailglove utan packning, ingen höjdare för mig. För stumt för hälen och för lite uppbyggnad av sulan. Känns som att gå i mina converse fast sämre och dom är ingen höjdare att knalla runt i på några längre promenader. Så sådana lättviktare går bort för in del.
Testade Inov8 roclite på naturkompaniet, passade inte alls kändes jättekonstiga. Provade även salomon x ultra mid som var sköna och Lundhags Bielne som var jäkligt sköna, men då snackar vi ju inte direkt lättvikt längre. Även om Bielne är lätt för att vara en "riktig" känga. Får fundera vidare, kanske kör på mina Meindl ett tag till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haskell Tips på lätta kläder önskas. Kläder 0
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4

Liknande trådar