Tips på vinterjacka önskas

Hej
Jag bor i Umeå men vistas ibland längre in i inlandet mot fjällen och behöver en jacka som håller mig varm för dagligt bruk. Kruxet är att jag gärna vill ha en jacka som både funkar om jag är ute och går långt och svettas lite i typ -10 grader men också en som funkar om jag sitter still i nån timme i -20 till -25, eller är ute en halvtimme i -30. Men inget mer extremt som att sova utomhus eller klättra i berg.

Budget gärna under 3000 men jag kan sträcka mig över det om det är en superbra jacka.
Kan tillägga att jag INTE bryr mig om den är snygg, bara den gör sitt jobb. Jag kan lika gärna se ut som en michelingubbe eller som Stig Helmer i Snowroller.

En variant jag kollat på är dunjackor men då är jag orolig om yttertyget är väldigt känsligt för att t.ex. gå i snårig skog. Jag vill inte rispa hål i tyget bara för att jag går bland granar. Hur pass bra håller dunjackor mot sånt?

Därför har jag alternativt kikat på parkasmodeller som (om jag förstår det) ofta har rejälare yttertyg. T.ex. då TNF Mcmurdo, men då läste jag att den inte isolerar så bra i ärmarna så det är ju ett minus tror jag.

Alternativt har jag kollat på det här med lager på lager. Typ en softshell ytterst t.ex. Haglöfs Barrier III hood, och så flera lager under t.ex. Houdini houdie, ullunderställ, varm mössa osv. Skulle detta räcka? I så fall: räcker detta? eller bör jag ha en dunjacka under/utanpå?

Vad tror ni?
 
Hur hade du tänkt gå på snön i skogen i Norrlands inland när det är djup snö? Det går inte att utföra fysisk aktivitet i en dunjacka.
 
Jag tror att du ska välja en rejäl dunjacka om du vill sitta stilla en stund i dom temperaturerna. När du går tar du av dig jackan.
Kombinationen du söker är i princip omöjlig att hitta om du inte vill toksvettas när du går eller frysa när du sitter still.

Eftersom du ska packa ned jackan när du går bör den vara så smidig det bara är möjligt. Satsa på en dunjacka med tunnare yttertyg som går att komprimera.

Parkas är bra när man står/sitter stilla eller rör sig mycket lite. Inte i ryggsäcken.

Lycka till.

//Per
 
Tack för svaren. Jo det var väl som jag misstänkte, svårt att hitta en gjuten lösning för både stillasittande och lite aktivitet. Jag försökte bara slippa det här med att kånka omkring på en ryggsäck, men nu när jag tänker efter så är det kanske inte så dumt ändå.
 
Ja, men jag visste inte att det växte träd så tätt på vägarna där bara!

" Jag vill inte rispa hål i tyget bara för att jag går bland granar. "

Ja okej men jag har tänkt ha jackan lite överallt, både då jag går på plogade vägare och i skogen där det är granar t.ex. framåt vårkanten kan skaren göra det lätt att gå på snön, fast det är svinkallt ute, eller om jag får för mig att ta en tur med skidorna eller snöskorna..det händer då o då.
 
Spårar man i nysnö eller vinner höjd utvecklar de flesta såpass mycket värme att klädseln består av ylleundisar och vindplagg, tunn yllemössa. Även om temperaturen går neråt 10-15°. Vid rast och paus behövs ett yttre värmelager, varmare mössa etc. Ryggsäck att föra med sig förstärkningsplagg och fikapaket är mycket praktiskt, sittunderlag, grävspade etc.
 
Borde det inte gå hitta ett mellanlager som inte är dun som andas bättre än dun i rörelse och som också håller värmen om man står stilla. Primaloft guld eller liknande?

Jag tänker ett mellanlager med primaloft gold. Typ Stellar equipment primaloft hood 2.0 med en stretchig icke vattentät softshell jacka utanpå. Typ black Diamond dawn patrol. Med ett bra ullunderställ närmast kroppen. Då borde du hålla värmen vid stillastående en halvtimme i minus 20 och inte bli genomblöt i svett av rörelse.

Det är vad jag kör med när jag åker skidor utför på vintern i Lappland i januari och februari. Med Western Rise airloft jacket som värmelager https://packhacker.com/travel-gear/western-rise/airloft-hooded-jacket/
Önskar den var lite varmare dock. Köpte min dawn patrol jacka for 985 kr på Addnatures outlet 2021 06 25.

Väldigt trevlig på. Vindtät (hyfsat), bra krage, stretchig. Väldigt skön som ytterplagg även vintertid. Stor i storlek fick. Fick byta till en mindre direkt.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4
nafets Tips på dunjackor Kläder 9

Liknande trådar