Tips på vinterjacka önskas

Hej
Jag bor i Umeå men vistas ibland längre in i inlandet mot fjällen och behöver en jacka som håller mig varm för dagligt bruk. Kruxet är att jag gärna vill ha en jacka som både funkar om jag är ute och går långt och svettas lite i typ -10 grader men också en som funkar om jag sitter still i nån timme i -20 till -25, eller är ute en halvtimme i -30. Men inget mer extremt som att sova utomhus eller klättra i berg.

Budget gärna under 3000 men jag kan sträcka mig över det om det är en superbra jacka.
Kan tillägga att jag INTE bryr mig om den är snygg, bara den gör sitt jobb. Jag kan lika gärna se ut som en michelingubbe eller som Stig Helmer i Snowroller.

En variant jag kollat på är dunjackor men då är jag orolig om yttertyget är väldigt känsligt för att t.ex. gå i snårig skog. Jag vill inte rispa hål i tyget bara för att jag går bland granar. Hur pass bra håller dunjackor mot sånt?

Därför har jag alternativt kikat på parkasmodeller som (om jag förstår det) ofta har rejälare yttertyg. T.ex. då TNF Mcmurdo, men då läste jag att den inte isolerar så bra i ärmarna så det är ju ett minus tror jag.

Alternativt har jag kollat på det här med lager på lager. Typ en softshell ytterst t.ex. Haglöfs Barrier III hood, och så flera lager under t.ex. Houdini houdie, ullunderställ, varm mössa osv. Skulle detta räcka? I så fall: räcker detta? eller bör jag ha en dunjacka under/utanpå?

Vad tror ni?

Hur hade du tänkt gå på snön i skogen i Norrlands inland när det är djup snö? Det går inte att utföra fysisk aktivitet i en dunjacka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tror att du ska välja en rejäl dunjacka om du vill sitta stilla en stund i dom temperaturerna. När du går tar du av dig jackan.
Kombinationen du söker är i princip omöjlig att hitta om du inte vill toksvettas när du går eller frysa när du sitter still.

Eftersom du ska packa ned jackan när du går bör den vara så smidig det bara är möjligt. Satsa på en dunjacka med tunnare yttertyg som går att komprimera.

Parkas är bra när man står/sitter stilla eller rör sig mycket lite. Inte i ryggsäcken.

Lycka till.

//Per

Tack för svaren. Jo det var väl som jag misstänkte, svårt att hitta en gjuten lösning för både stillasittande och lite aktivitet. Jag försökte bara slippa det här med att kånka omkring på en ryggsäck, men nu när jag tänker efter så är det kanske inte så dumt ändå.

Ja, men jag visste inte att det växte träd så tätt på vägarna där bara!

" Jag vill inte rispa hål i tyget bara för att jag går bland granar. "

Ja okej men jag har tänkt ha jackan lite överallt, både då jag går på plogade vägare och i skogen där det är granar t.ex. framåt vårkanten kan skaren göra det lätt att gå på snön, fast det är svinkallt ute, eller om jag får för mig att ta en tur med skidorna eller snöskorna..det händer då o då.

Spårar man i nysnö eller vinner höjd utvecklar de flesta såpass mycket värme att klädseln består av ylleundisar och vindplagg, tunn yllemössa. Även om temperaturen går neråt 10-15°. Vid rast och paus behövs ett yttre värmelager, varmare mössa etc. Ryggsäck att föra med sig förstärkningsplagg och fikapaket är mycket praktiskt, sittunderlag, grävspade etc.

Borde det inte gå hitta ett mellanlager som inte är dun som andas bättre än dun i rörelse och som också håller värmen om man står stilla. Primaloft guld eller liknande?

Jag tänker ett mellanlager med primaloft gold. Typ Stellar equipment primaloft hood 2.0 med en stretchig icke vattentät softshell jacka utanpå. Typ black Diamond dawn patrol. Med ett bra ullunderställ närmast kroppen. Då borde du hålla värmen vid stillastående en halvtimme i minus 20 och inte bli genomblöt i svett av rörelse.

Det är vad jag kör med när jag åker skidor utför på vintern i Lappland i januari och februari. Med Western Rise airloft jacket som värmelager https://packhacker.com/travel-gear/western-rise/airloft-hooded-jacket/
Önskar den var lite varmare dock. Köpte min dawn patrol jacka for 985 kr på Addnatures outlet 2021 06 25.

Väldigt trevlig på. Vindtät (hyfsat), bra krage, stretchig. Väldigt skön som ytterplagg även vintertid. Stor i storlek fick. Fick byta till en mindre direkt.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips