Tips på skaljacka till vinterfjället!

Var upp nu i helgen i riktigt blåsigt och snöblandat regn och min anorack, bergan i bomull blev dýngsur och torkade inte alls. Den har fungerat bra i kallväder, men inte nu. Frugan hade en Bergan lady luster, fungerade betydligt bättre. Visst blev hon också fuktig, men inte dyngsur som mig in på bara kroppen, och jagckjäveln torkade ju oxå. Insåg att det kanske inte är så dumt med dessa moderna skaljackor : /.
Så är det någon som har lite erfarenhet av dessa? Kommer ej alls att använda den på sommaren, utan denna skaljacka skall endast med på vinterturer.
Hasse
 
Jag tycker softshell är överlägset vintertid. En vattentät jacka släpper ut alldeles för lite fukt för att det ska funka vid aktivitet, och det blir ju lätt jobbigt när man är ute i snön..

Min softshell är en relativt billig (1400kr?) från 8848.. DWRbehandlad och jag tycker mig aldrig ha blivit blöt i den egentligen, håller regn ute fullt tillräckligt för dagliga behov..
Och fukt släpper den ut, dels att jag aldrig känner mig direkt svettig, men även beviset i lite mörka fläckar under axelremmarna på ryggsäcken efter en dags skidåkning.. Men det är klart, är det snöblandat regn skulle det nog gå igenom på ett par timmar, därför tas en lätt regnjacka med vintertid.. Även om jag väl får erkänna att jag har skippat det nån gång..

En vattentät skaljacka är för mig helt opassande för ändamålet.. Kommer ihåg ute på tur när mina turkamrater svettades som satan när vi gick upp i pudersnön.. först öppnades ventilationspaneler under armarna.. Sen stacks armarna ut genom dom och då var det tydligen mer okej.. Själv gick jag med softshell helt utan ventilationsöppningar och ullunderställ och var torr och glad.. :)

Edit: Har en paclitejacka att jämföra med och skillnaden är stor.
 
håller i vanliga fall med dig lleberg, men efter att ha kollat på helgs webkamera igår, så stannar min etaproof-jacka hemma idag, till förmån för e-vent jackan, som legat oanvänd ett par år...
Om det var rätt eller fel vet vi om en vecka... =)
 
Instämmer helt med Illeberg en softshell i snabbtorkande syntetmaterial kommer att hålla dig torrare på fjället än en membranjacka i allt utom riktigt regn. Jag bodde på Svalbard när jag övergick från membran till microfiber och använder numer en Lundhags microfiber jacka med vindstrut vintertid. Tunn microfiber är den moderna versionen av bomull, det torkar snabbt och står mot duggregn och snöblandat regn i några timmar men utan att bli så tät och kvalmig som en membran jacka.

Men idag är det svårt att hitta bra fjälljackor i microfiber, jag hade tur när jag fick tag på min Lundhags på utförsäljning, Lundhags har inget liknande idag, Norröna har tyvärr slutat med sitt Antarktis ställ och lika så ITAB har slutat med sin kopia. Det är kruxet med microfiber för fjället.

Kolla om någon av Bergans softshell/microfiber passar ditt behov.
Du har även Bergans extremvariant, men den kanske är lite overkill.
 
håller i vanliga fall med dig lleberg, men efter att ha kollat på helgs webkamera igår, så stannar min etaproof-jacka hemma idag, till förmån för e-vent jackan, som legat oanvänd ett par år...
Om det var rätt eller fel vet vi om en vecka... =)

Men etaproof är ju inte softshell, utan snarare nånting jag antar är väldigt likt den anorak i bomull som trådskaparen försöker komma från.. :)
 
håller i vanliga fall med dig lleberg, men efter att ha kollat på helgs webkamera igår, så stannar min etaproof-jacka hemma idag, till förmån för e-vent jackan, som legat oanvänd ett par år...
Om det var rätt eller fel vet vi om en vecka... =)

Etaproof är bomull, en extra tät variant, ungefär som Ventile bomull. KMusen använder Etaproof i sina bomullsplagg.
 
Softshell, hur snabbt torkar det?
Låter som ett vettigt alternativ. Kanske då ha med en tunn regnjacka för extremväder.......
 
Begreppet softshell kan betyda lite av varje

Tyvärr har ett gäng klädmärken förstört själva begreppet softshell. Från början syftade man på plagg som var vind- och vattenresistenta men inte vindtäta - avsedda för aktiviteter med mycket svett. Softshell var ett jättebra begrepp.
Men sen har tillverkarna börjat kalla allt möjligt softshell, typ windstoppertröjor, skaljackor med tejpade sömmar som har lite mjukt tyg etc.
Min poäng är: du kan inte bara säga: jag ska ha en softshell, för det kan vara i princip vilken jacka som helst i vilket tyg som helst.
Jackan du väljer ska ju självklart vara 100% vindtät om det är din enda jacka, och ha en bra huva. Oavsett om du väljer membran eller ej.
 
Hemkommen från Sylarna/storulvån idag och vid det väder som rådde idag med plus 4-5 grader och regn funkar bara ett heltätt skal. Annars blir man blöt.

Jag är mkt varm av mig och om jag använder skal vid någon form av aktivitet så kommer jag bli dygnsur innifrån.

Det jag brukar göra är att ha en softshell eller bomullsanorak som används om det inte regnar blött eller blåser över 10-15 m/s. Sen har jag ett mkt lätt skal i ryggsäcken.

Visst det väger ca 750 gram extra men då känner jag att jag alltid kan klä mig efter hur situationen kräver.

Dock är jag på jakt efter en riktigt bra softshell-byxa att använda på vinterfjället/toppturer. Kravet är hängslen och interna snölås. Tips ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
IsDa Tips på prisvärd skaljacka Kläder 6
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4

Liknande trådar