Tips på skaljacka till vinterfjället!

Det jag brukar göra är att ha en softshell eller bomullsanorak som används om det inte regnar blött eller blåser över 10-15 m/s. Sen har jag ett mkt lätt skal i ryggsäcken.

Visst det väger ca 750 gram extra men då känner jag att jag alltid kan klä mig efter hur situationen kräver.

har du något tips på lätt skal?

det väder som rådde idag med plus 4-5 grader och regn funkar bara ett heltätt skal. Annars blir man blöt.

Mmm, regnjacka brukar vi kalla sådana skal som funkar bäst i ihållande regn. T&P Packaway på 270 gram brukar ju ofta nämnas nuförtiden som en mycket prisvärd variant.

Den låga vikten men kanske också framför allt lilla volymen på den jackan gör den till en bra backup ifall temperaturen går upp så mycket att snöfallet byts till regn.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Dock är jag på jakt efter en riktigt bra softshell-byxa att använda på vinterfjället/toppturer. Kravet är hängslen och interna snölås. Tips ?

Haglöfs Couloir byxan. Den är gjord av "Gore-tex® Stretch Soft Shell".

Vet dock inte exakt vad du menar med "interna" snölås men nedantill så är det snölås innanför linningen, som man kan dra åt runt vristen utan att själv byxan påverkas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips