Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tips på bra vantar/handskar?
- Trådstartare skakle
- Start datum
Försvarets vita tumhandskar av skinn. Tre par för 100 spänn. Köpes t ex hos Mike & Nike Komplettera med en innervante med lämplig tjocklek i förhållande till temperatur. Kan köpas på samma ställe för en mycket ringa peng.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Lovikkavante
Hej!
Försvarets vita i skinn är perfekt, när det är kallt skulle jag rekommendera en lovikkavante samt en tunn fingervante att använda vid småpyssel, tunn fingervante i ull går också och köpa på hos micke&nike för 20 kr/st.
Hej!
Försvarets vita i skinn är perfekt, när det är kallt skulle jag rekommendera en lovikkavante samt en tunn fingervante att använda vid småpyssel, tunn fingervante i ull går också och köpa på hos micke&nike för 20 kr/st.
Tack!
Tack för alla bra svar! Har kollat runt lite på hemsidan jag fått och hittat en del
Men jag vill ha andra förslag också som är mer "moderna" eller vad man ska säga, några Hestra handskar med gore-tex har jag kollat på och dem är även mindre i modellen än dessa är och mer tilltalande och säkert lättare att ha på sig då man gör saker. Någon som har andra förslag också? 
Tack för alla bra svar! Har kollat runt lite på hemsidan jag fått och hittat en del
Hestra fjellvått vindtät skaltumvante i kraftig bomullskanvas. Levereras med en innervante i ullpilé, men den byter man gärna ut mot en femfingervante i ull, och en lovika för raster. Har använt den varianten i ner till -42 och tyckt att det funkat mkt bra (dock blev det för kallt när man stod stilla när det var under trettio blecket, men det finns någon polarloftfodervariant för de temperaturerna). Vill du hellre ha en fingerskalvante så tycker jag hestras fältvante (döpte efter överlevnadsgurun Lars Fält) verkar vettig. Den ska inhandlas i nu nästa vecka, så jag kan inte ge något omdöme förrens om ett år eller så, men den verkar som sagt vettig.
i januari i Lappland
behöver du inte frukta vätan. Men härnere i söder där regnet ofta är horisontellt är skalvantar i Goretex riktigt bra. Jag kör med skinnys, synetfemfingerstickade tunna vantar, lovika till raster ovanpå och min långa Extremities som skal. Vid marsch är tillräckligt långa jackärmar som tillåter händerna att vara inne i varmluften tillräckligt oftast.
Med långa ärmar brukar följa långa ryggslut, vilket är bra speciellt när man måste vika ihop sig och jackan inte glider upp.... Glipa över njurarna kan vintertid leda till oanade framtida lidaden...både egna och sociala.
//J
behöver du inte frukta vätan. Men härnere i söder där regnet ofta är horisontellt är skalvantar i Goretex riktigt bra. Jag kör med skinnys, synetfemfingerstickade tunna vantar, lovika till raster ovanpå och min långa Extremities som skal. Vid marsch är tillräckligt långa jackärmar som tillåter händerna att vara inne i varmluften tillräckligt oftast.
Med långa ärmar brukar följa långa ryggslut, vilket är bra speciellt när man måste vika ihop sig och jackan inte glider upp.... Glipa över njurarna kan vintertid leda till oanade framtida lidaden...både egna och sociala.
//J
Marmot har flera olika modeller i olika prisklasser. Både skal och fodrade, jag har ett par lätta skal och pappa har ett par kraftigare skalvantar. Med innervantar i fleece eller ull är de jättesköna.
//Rasmus
//Rasmus
Hestra låter bra... men verkar bara komma i rött(!?) och det funkar verkligen inte med min utrustning. Någon som har erfarenhet av Outdoor Designs Summit Mitt som verkar vara ungefär samma prisklass?
Nej, fjellvotten kommer bara i svart.
Jag gissar att den vante som du antagligen har tittat på som bara kommer i rött är Hestras Kebnekaise Mountain mitt. Den kommer nog även i andra färger men det är bara den röda som kan visas på Hestras hemsida.
Den vanten är annars ett alternativ till Fjellvotten om man föredrar skinn i greppet.
Sedan finns ju också Hestras Seam Sealed Mitten.
Norröna har även liknande vantar med "gummiprickar" i greppet. En variant i bomull och en i gore-tex.
Vad är du egentligen ute efter? När du nämner Lappland i januari så får du ju väldigt mycket svar som handlar om tumvantar men du kanske hade tänkt dig en något mer allround fingerhandske (även om en skalvante som kan kombineras med olika innervantar är väldigt allround).
Om man gillar långa överdragshanskar så är en av mina favoritfingerhandskar för kyla Hestra Army Leather Heliski. Den har bra passform vilket ger hyffsad fingerfärdighet och är varma för att vara en fingerhandske.
Den vanten är annars ett alternativ till Fjellvotten om man föredrar skinn i greppet.
Sedan finns ju också Hestras Seam Sealed Mitten.
Norröna har även liknande vantar med "gummiprickar" i greppet. En variant i bomull och en i gore-tex.
Vad är du egentligen ute efter? När du nämner Lappland i januari så får du ju väldigt mycket svar som handlar om tumvantar men du kanske hade tänkt dig en något mer allround fingerhandske (även om en skalvante som kan kombineras med olika innervantar är väldigt allround).
Om man gillar långa överdragshanskar så är en av mina favoritfingerhandskar för kyla Hestra Army Leather Heliski. Den har bra passform vilket ger hyffsad fingerfärdighet och är varma för att vara en fingerhandske.
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg