Tips på bra vantar/handskar?

Ska upp till Kiruna i Januari och vara ute ganska så mycket så jag är i behov av ett par nya vantar. Helst runt prisklassen 500 kr. Någon som har något bra förslag :) ?
 
Försvarets vita tumhandskar av skinn. Tre par för 100 spänn. Köpes t ex hos Mike & Nike Komplettera med en innervante med lämplig tjocklek i förhållande till temperatur. Kan köpas på samma ställe för en mycket ringa peng.
 
Lovikkavante

Hej!

Försvarets vita i skinn är perfekt, när det är kallt skulle jag rekommendera en lovikkavante samt en tunn fingervante att använda vid småpyssel, tunn fingervante i ull går också och köpa på hos micke&nike för 20 kr/st.
 
Försvarets vita är säkert bra men det finns även svarta med innerhandske av ull. De har en liten manschett (ordonansmodell?) men den kan man ta bort om man inte ska åka skoter för då gör den nytta. Tokvarma!

Köpte mina -sprillans- på Mike-sajten som nämns ovan.
 
Tack!

Tack för alla bra svar! Har kollat runt lite på hemsidan jag fått och hittat en del :) Men jag vill ha andra förslag också som är mer "moderna" eller vad man ska säga, några Hestra handskar med gore-tex har jag kollat på och dem är även mindre i modellen än dessa är och mer tilltalande och säkert lättare att ha på sig då man gör saker. Någon som har andra förslag också? :)
 
Hestra fjellvått vindtät skaltumvante i kraftig bomullskanvas. Levereras med en innervante i ullpilé, men den byter man gärna ut mot en femfingervante i ull, och en lovika för raster. Har använt den varianten i ner till -42 och tyckt att det funkat mkt bra (dock blev det för kallt när man stod stilla när det var under trettio blecket, men det finns någon polarloftfodervariant för de temperaturerna). Vill du hellre ha en fingerskalvante så tycker jag hestras fältvante (döpte efter överlevnadsgurun Lars Fält) verkar vettig. Den ska inhandlas i nu nästa vecka, så jag kan inte ge något omdöme förrens om ett år eller så, men den verkar som sagt vettig.
 
Hestra låter bra... men verkar bara komma i rött(!?) och det funkar verkligen inte med min utrustning. Någon som har erfarenhet av Outdoor Designs Summit Mitt som verkar vara ungefär samma prisklass?
 
i januari i Lappland

behöver du inte frukta vätan. Men härnere i söder där regnet ofta är horisontellt är skalvantar i Goretex riktigt bra. Jag kör med skinnys, synetfemfingerstickade tunna vantar, lovika till raster ovanpå och min långa Extremities som skal. Vid marsch är tillräckligt långa jackärmar som tillåter händerna att vara inne i varmluften tillräckligt oftast.
Med långa ärmar brukar följa långa ryggslut, vilket är bra speciellt när man måste vika ihop sig och jackan inte glider upp.... Glipa över njurarna kan vintertid leda till oanade framtida lidaden...både egna och sociala.
//J
 
Marmot har flera olika modeller i olika prisklasser. Både skal och fodrade, jag har ett par lätta skal och pappa har ett par kraftigare skalvantar. Med innervantar i fleece eller ull är de jättesköna.

//Rasmus
 
Jag gissar att den vante som du antagligen har tittat på som bara kommer i rött är Hestras Kebnekaise Mountain mitt. Den kommer nog även i andra färger men det är bara den röda som kan visas på Hestras hemsida.

Den vanten är annars ett alternativ till Fjellvotten om man föredrar skinn i greppet.

Sedan finns ju också Hestras Seam Sealed Mitten.

Norröna har även liknande vantar med "gummiprickar" i greppet. En variant i bomull och en i gore-tex.

Vad är du egentligen ute efter? När du nämner Lappland i januari så får du ju väldigt mycket svar som handlar om tumvantar men du kanske hade tänkt dig en något mer allround fingerhandske (även om en skalvante som kan kombineras med olika innervantar är väldigt allround).

Om man gillar långa överdragshanskar så är en av mina favoritfingerhandskar för kyla Hestra Army Leather Heliski. Den har bra passform vilket ger hyffsad fingerfärdighet och är varma för att vara en fingerhandske.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Tips på varma vantar Kläder 3
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
tlundberg Behöver tips på allroundsko Kläder 11
Arctic Fox Tips på skaljacka till vinterfjället! Kläder 14
Crilloan tips på allroundsko lättare känga? Kläder 2
Reischen Tips på utrustning Kläder 6
pelka Vill ha tips på bra billig skaljacka! Kläder 15
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
chatina Tips på sport-bh Kläder 1
ellavarg Tips på bra vinterkängor Kläder 7
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
Sofie_W Tips på sulor att lägga i kängorna Kläder 12
Nils Petter Tips på regnjacka Kläder 7
jarmland Tips på Utrustning Tack! Kläder 1
Hagenblad Tips på skaljacka Kläder 16
Oskar R. Tips på KLIFRIA underställ Kläder 5
Polarnatt Tips på känga/pjäxa Kläder 8
frostic Tips på snygga trekkingkläder? Kläder 11
Siggan Tips på BRA underställ? Kläder 51
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
museo12 Tips på gummistövlar! Kläder 16
jhermeren Tips på skidjacka Kläder 4
losvahmaldav Tips på vandringkängor! Kläder 4
kessie Tips på fjällbyxor till tjejer Kläder 4

Liknande trådar