Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Om vi nu återvänder till scenariot med Kiruna i Januari, det kanske är minus 15-20 ute och blåser. Skulle ni säga att de militära varianterna som länkats till fungerar?
Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni i så fall i vanten för värmeisolering?
Om vi nu återvänder till scenariot med Kiruna i Januari, det kanske är minus 15-20 ute och blåser. Skulle ni säga att de militära varianterna som länkats till fungerar?
Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni i så fall i vanten för värmeisolering?
Jag har använt hestra fjellvått i -42 med en tunn fingervante i ull innerst och lovikas utan på dom (alltså som mellanlager). Funkar fint om man rör sig. I -15--20 är det inga problem med en skalvante i skinn eller smärting och tunna ullvantar om man rör sig, står man still kompletterar man med ett par lovikas, alternativt hemstickade tumvantar. Ett tips är att sticka alldelles för stora och sen krympa dem i torktumlarn, då blir de okristligt täta och varma. Vill man bättra på yttervantens förmåga att stå emot vind (samt öka isoleringen som en bieffekt) kan man sy fast fårpäls på handryggen, det bryter vind väldigt bra, hade det på mina skotervantar, funkade kanon. Långhårig ull ska det vara.
Fast Lundhags lädersmorning funkar precis lika bra, kan dock lukta lite tjära men det ser jag endast som ett stort plus.
Och ja, det var Fält-handsken jag syftade på när jag skrev Hestra 5-finger guide.
Och när det gäller M90-vantens förträfflighet kirunafjällen så använde jag dem uppe i tarfala-dalen samt under hela min värnplikt i arvidsjaurs mörka skogar vintertid. Frös inte nämnvärt, dock måste man se till att inte blöta ned dem i onödan som alla läderhandskar vintertid.
Perfekt billig hanske som är så följsam att man pissa utan att behöva ta av hanskarna för att leta fram den förkympte lille stackaren. Funkar ner till -10 om det inte blåser för mycket och man rör på sig måttligt. Torkar snabbt.
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
3 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar