Eluppvärmda handskar.

Jag fryser ganska lätt om händerna när jag är ute på vintern. Om jag är iväg och klätrar is så brukar jag ha med två par extra innervantar i ull. Vantar blir ju lätt fuktiga. Är det inte av fukt utifrån så blir det av svett.

Fuktiga vantar värmer ju inte lika bra som torra. Så är det ju bara. Även om du har ullvantar så är det på det viset.
Jag har funderat på att köpa eluppvärmda handskar.
Finns det någon som har erfarenhet av sådana. Och då menar jag när man idkar fysisk aktivitet.

Funkar dom när dom blir fuktiga?
Gör dom inte det så blir dom ju lite menlösa. Då tappar dom ju hela funktionen.
 
Visst fungerar dom. Även om dom är lite fuktiga. Problemet är snarast den korta batteritiden anser jag. Om jag kör på "mellanläge" så räcker batteriet omkring 1 timme om det är 10-15 grader kallt. Då har jag ändå ett par ytterhandskar för att minska förlusterna. ( Mina "värmehandskar" är av karaktären fingervantar). Det innebär för mig att jag får ha minst en omgång reservbatterier med mig för en normal morgonpromenad med hunden.
 
Hej, jag har länge kört elvärme strumpor på isklättring. Det är fantastiskt.

Provat med elvärmda liners under klätterhandskarna då jag vet en del som kör med det och är någorlunda nöjda. Personligen tycker jag inte det är värt minskade greppstyrkan man får med tjockare på handen. Möjligen om man klättrar i -20, men det är jag ändå för gammal för, eller i belayhandskarna.

Hur som helst så kan de ju absolut ha en poäng. Men jag väljer att första hand satsa på old fashion med tjock belayjacka och handskar, separata approach och firningshandskar samt 2-3par klätterhandskar beroende på turens längd, och ibland med kemisk värmepåse på handryggen. Med den setupen kan det ofta va ganska torra händer. Övergreppning ger ju sämre cirkulation och då också kallare händer, så inte så givet att tjockare med eller utan elvärme blir varmare.

Det jag tycker har störst effekt mot kalla händer tycker jag dock är att få första leaden, så man slipper stå och bli kall efter anmarsch. Försa belayen är ju alltid mest stillastående eftersom det även ingår att racka, fixa rep mm. Det är inte alla som förstått det, så ibland går det att få den utan strid:)
 
Jag använder "Värmepåsar" vid handleden vid jakt i kallt väder. Det är en billig lösning som värmer blodet på väg ut till fingrarna.


/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.