Arc'teryx Alpha SV Glove

Någon som använt denna handske utförligt? Inte hunnit testa den ordentligt än. Den har ju fått gott omdöme i de flesta recensioner jag läst.

Om någon skulle kunna skriva en mindre recension vore det super! Hur är värmen i den om man inte åker typ, skidor eller snowboard i den? Hur är storleken? Rörelsefriheten?

Var och testade den i butik häromdagen men är riktigt osäker på om jag ska ha L eller XL. L får jag inte plats med någon tunn tunn handske på under, det får jag med XL. Dock sitter XL inte riktigt lika tight, å andra sidan förlorar jag mycket "luft" i handsken med L. Båda storlekarna satt dock väldigt bra.

Hur mycket luft ska man ha i en handske för att den ska hållas varm? Vad säger ni?
 
Alltså min mening var inte att denna tråd skulle handla om endast Alpha Glove, utan också allmänt om hur en handske ska sitta, hur mycket luft ska vara i, hur tjock liner ska få plats osv osv vid användning i kallare klimat typ -20 och kallare. :)
 
Jag resonerar som så att en "kallvädershandske" har en huvuduppgift: att hålla mina fingrar varma. Visst är det trevligt om den inte är jättestor och bylsig, visst är det trevligt om man kan knyta skorna med handskar på, men om de inte håller fingrarna varma så får de ligga hemma, och då är det skit samma.

Sen är det ju lite en fråga om användningsområde. Ska man "ut i vildmarken" är det ju noga att man klarar det väder som blir. Ska man bara 20 m från hotellet och sen upp i liften så kan man kanske stå ut med att behöva åka och hämta varmare handskar om det blev kallt den dagen.

Som du beskriver storlekarnas passform på dig, skulle jag inte välja L. Möjligheten att ha något tunntunnt under är sjukt viktig i min värld, just eftersom det är det lagret som kommer att vara ytterst när man pillar med småsaker. Jag vill inte exponera bar hud och ta i metall när det redan är kallt.
 
Som du beskriver storlekarnas passform på dig, skulle jag inte välja L. Möjligheten att ha något tunntunnt under är sjukt viktig i min värld, just eftersom det är det lagret som kommer att vara ytterst när man pillar med småsaker. Jag vill inte exponera bar hud och ta i metall när det redan är kallt.

Ja, det börjar luta åt XL. Tänker också att man bara för att det är händerna så tänker man inte på att lager-på-lager-principen funkar minst lika bra där. Även om man kanske inte blir så fuktig/svettig om händerna så borde det ju fortfarande finnas ett tight lager närmast huden för att hålla värmen. Och som du säger att när man tar av handsken så är det ju bara ett plus att huden inte blir direkt exponerad för kyla.
 
Jag tycker absolut man ska satsa på ett par tumvantar med urtagbar innerhandske.

Om inte budgeten tillåter så stora utsvängningar så har jag ett par Everest-tumvantar med en windstopper-innerhandske som jag verkligen kan rekommendera!

Vet inte vad modellen heter, men när jag köpte dem var de de enda Everest-vantarna med innerhandske de hade på Stadium. Köpte dem i Borlänge på väg upp till fjällen för att åka snowboard i början av januari för fem år sedan. De är fortfarande hela och fina!
 
Rör du på dig räcker tunna tumhanskar utan foder länge, Rastar du behöver handleden och handflatan isolering, skall du pilla behöver du fingrarna men med en tenfingermitt på kommer inte huden i kontakt med det du fipplar med. Lovikavantar är grejor. Har fungerat väl i tusentalsår.
Tumhandskar med kragar på gör att du får in mindre snö när du är nära den.
FMs vinterhanske är fortfarande såhär 20 år efter introduktionen riktigt funktionell och prisvärd.
För blötsnöbruk är en helsyntetisk GTX tumhandske riktigt bra. På mina står det Extremities, Handen och greppet har gummidubbar, riktigt bra.
Du behöver fångrem eller snöre till dina ytterhandskar för det sista du vill är att de skall blåsa bort.
Ytterhandskarna skall vara rymliga, det är luften som isolerar.
Handvärmningssystem har en del ingående delar men det är ganska självklart vilka.
go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.