Handskar på fjällvandring

Vill få lite tips på handskar till en sommarfjällvandring.

Det jag söker är handskar som klarar regn men även klara vara bra mot mygg och kvällsmys när temperaturen sjuker.
 
Extremities Thinny Gloves

Thinny Gloves från Extremities tycker jag är perfekta. För sommaren tycker jag inte att jag behöver nåt särskillt varma vantar/handskar och då är jag ändå lite lätt frusen (får lätt vita fingrar) av mig. De är billiga så även om de kanske inte verkar vara så hållbara (har bara haft mina 1 år på 2 vandringar) så kan man alltid köpa ett par nya. De väger i stort sett ingenting och värmer även om de blivit lite blöta. Tar ingen plats.

Mvh/Peter P.
 
Jag använder då och då ett par neoprenhandskar, tycker att dessa fungerar riktigt bra. Jag använder dem mest under vår och höst när risken för kalla regn är överhängande. Bra grepp och de håller värmen...

/Daniel
 
Ett par tunna underställshansdkar, ett par i windstopperfleece eller mjukskal samt ett par överdragsvantar i GTX så klarar man i princip allt en sommarvandring kan uppbringa. Bara att kombinera efter tycke och smak. Man klarar flera temperaturer, regn, vind och mygg utan problem. Överdragsvantarna kan ju vara i Paclite om man inte har tänkt använda händerna så mycket.
 
Re: Extremities Thinny Gloves

pal2; sa:
Thinny Gloves från Extremities tycker jag är perfekta. För sommaren tycker jag inte att jag behöver nåt särskillt varma vantar/handskar och då är jag ändå lite lätt frusen (får lätt vita fingrar) av mig. De är billiga så även om de kanske inte verkar vara så hållbara (har bara haft mina 1 år på 2 vandringar) så kan man alltid köpa ett par nya. De väger i stort sett ingenting och värmer även om de blivit lite blöta. Tar ingen plats.

Mvh/Peter P.

Men dessa är inte vattentäta ! Tycker du inte den där grå, regniga dagen med fukt som kryper uppåt hur man än gör i alla skarvar på regnkläderna och +2 C är jobbig.
 

avslutad210712

Gäst
Brukar använda mina överdragshandskar från vinterturen på sommaren utan något värmande under. Är mest intresserad av ett skydd mot vätan och vinden samt en låg vikt för att inte tala om att jag redan har dem dvs "gratis". Tyvärr är de av tumhandskmodell så jag får ta av dem när jag bökar med kök och dylikt men å andra sidan är de dagar som är så dåliga att jag måste använda handskar rätt lätt räknade. När vi var upp på kebnekaise hade jag inga vantar och det var osmart men som tur är hade min kusin ett par extra handskar som jag fick låna och de värmde gott så länge de var torra men var inte riktigt lika sköna när de blev blöta och sen var de blöta länge så jag sätter nog vattentåligheten före isoleringen under sommarturerna.
 
2 par..

2004-06-16; sa:
Vill få lite tips på handskar till en sommarfjällvandring.

Det jag söker är handskar som klarar regn men även klara vara bra mot mygg och kvällsmys när temperaturen sjuker.

Jag använder ett par tunna fingerhandskar från Craft(windstopper på ovansidan) och ett par Extremities "Tuff bag" G-tex packlite vid regn...

//
 
2004-06-16; sa:
Vill få lite tips på handskar till en sommarfjällvandring.

Det jag söker är handskar som klarar regn men även klara vara bra mot mygg och kvällsmys när temperaturen sjuker.
Vad har du emot kvällsmys? Själv har jag vantar för kvällsmys. Brukar använda skidhandskarna på sommar vandring
 
Re: Re: Extremities Thinny Gloves

2004-06-16; sa:
Men dessa är inte vattentäta ! Tycker du inte den där grå, regniga dagen med fukt som kryper uppåt hur man än gör i alla skarvar på regnkläderna och +2 C är jobbig.

Jo, sådana dagar med sådant väder har jag haft. Men gör det så mycket beträffande händerna och fingrarna tycker du? De är inte vattentäta, behöver de vara de? Det var sommarfjället de var avsedd för väl? I somras hade jag motvind i närheten av halv storm gissar jag, noll-gradigt och snöslask och vantarna var tillräckliga. När de var blöta så kramade man ur vattnet bara, la de i en ficka ett tag och sen var de torra.

Jag har haft skidvantar, fina dyra North Face GT mits med innevantar, lätta termo-high-tech vantar och en gemensam sak med alla är att de oftast inte används. Är det inte lite samma sak här som när vi diskuterar om att ha tält som klarar sydpolsexpeditioner för att lufsa runt i fjällen?

Jag sitter med lite fjällkartor och håller på att börja planeringen av en 12-dagars tur på egen hand i Sarek och jag har inte en tanke på att ta med nåt annat att ha på händerna.

Lycka till
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.