Bra, varma handskar///vantar

Jag vill ha ett par varma och vattenavvisande vantar med innerhandske. Blev av naturkompaniet rekommenderad att köpa Black diamond för 1200:- Gjorde så trots att jag tvivlade och frös på första turen. Har konstaterat att mina händer behöver vantar, modell lovika i modern tappning. Vet någon en bra modell?
//Janne
 
Vantar

Ben_Rangell; sa:
Jag vill ha ett par varma och vattenavvisande vantar med innerhandske. Blev av naturkompaniet rekommenderad att köpa Black diamond för 1200:- Gjorde så trots att jag tvivlade och frös på första turen. Har konstaterat att mina händer behöver vantar, modell lovika i modern tappning. Vet någon en bra modell?
//Janne

Gör som försvaret. Köp dig ett par loviak vantar samt ett par skalhanskar i något vattentätt material. Borde lösa alla problem

/Robin
 
Det bästa är att gör som man gör med övriga kroppen. Flera lager, tunnt inner lager, mellan lager och skallager. Tjejen köpte en fleece vante på Stadium för 99:- och hon har inte frusit sen dess. Sen finns ju alltid försvarets modell...
 
Skalet har väl inte så mycket betydelse för värmen, bara det är rymligt nog. Jag kör numera med ylle-foder istället för flis. Lovikka-vantar är förmodligen ännu varmare. Jag förutsätter att det är tumvantar du använder och inte fingerhandskar som skal.

Innanför det kan man ha en tunn handske/vante i polypropylen, ylle eller flis. Jag föredrar ylle, även om det är lite sladdrigt.

/Jonas U
 
Jag har försökt ha på mej Klättermusens Greppet vid bl a långfärdsskridskoåkning men de är på tok för varma för mej när jag rör på mej, men de kanske skulle passa dej? Kom dock ihåg den gamla regeln "när du fryser om fötterna, ta på dej en mössa". Det gäller även händerna. Är vitala organ varma, dvs hjärta, hjärna etc där mycket blod pumpas så hålls även extremiteterna varma. Jag såg ett experiment på nån sån där sciencekanal på TV när en kille fick sitta och jobba i en kall vindtunnel med bara händer. Han var eluppvärmd runt torson och kunde sitta i timtal med bara händer utan problem men så fort de slog av strömmen så höll han på att förfrysa händerna på nolltid.
 
Tumvante som skal, blandat under

Hej,
jag har frusna händer och har en lösning som funkar ner till -35 grader (om man rör på sig).
Jag har en skalvante (Hestra) i vattenavstötande textil som har läder på insidan (ger bra grepp om stavar och annat). En skalvante ska vara en tumvante, annars får man ingen varm luft runt fingrarna!
Under skalet variera jag beroende på aktivitet: tum- eller fingervante av ull eller fleece. Om man ska pilla mycket med metall (bindningar till skidor eller skridskor), fota eller äta funkar det bäst med en lillsport-fingervante (läder på insidan, syntet på ovansidan).
Om det är kallt så tar jag helst inte av mig innervanten om jag ska pila med något. Om jag trots allt blir kall brukar jag ta på mig båda vantarna så fort jag kan och sedan staka (med riktiga eller låtsas-stavar) för att få upp blodcirkulationen i händer och armar.
 
Det är svårt att hitta den optimala handsken, helt klart.

För värme så är rymliga tumhandskar ett måste (då kan man använda raggsockor som foder också).

Jag kör med många olika varianter.

Dels har jag ett par Hestra tumhandskar (tyvärr ganska korta) i skinn med löstagbart foder och sen har jag sytt reservfoder av en gammal fiberpälströja jag vuxit ur.

Sen har jag att par långa Hestra "tumhandskar med pekfinger" som jag gillar och brukar ha när jag åker skidor (de har ett brett kardborreband runt handleden och resår upptill som är lätta att hantera även med handskarna på sig).

Sen brukar jag ofta ha ett par tunna fingervantar med vanliga arbetshandskar utanpå när jag håller på med nån form av "arbetet". Den kombinationen är ganska bra eftersom fingervantarna även går att ha inuti ett par rymliga tumhandskar. Lite bylsigt kan det bli med fingervantar, tumhandskfoder och yttertumhandske, men ska det isolera så måste det vara ganska mycket.

Det svåraste tycker jag är att hitta bra storlekar, sitter de för tajt så blir blodcirkulationen dålig och sitter de för löst är de mest ivägen.

Sen gäller såklart att man måste vara påpälsad i övrigt. Blir man varm om kroppen är det oftast effektivare att ta av handskarna än att böka med att ta av ett lager på överkroppen. Händerna fungerar som fina kylflänsar. Är man så varm om kroppen att man svettas och fryser om fingrarna TROTS handskar så bör man nog söka läkarhjälp för då har man helt klart dålig blodcirkulation:)
 
När det gäller konkreta modeller är ju ett tips att kolla i recensionsbanken.

Ett prisvärt alternativ jag kan nämna är Norrønas "Fjellvott i microfiber". Inte helt vattentät men funkar utmärkt i kall snö. Skalet kostar ca 400 svenska, lätt och enkel modell utan massa remmar och grejer, så kan du ha Norrønas egen innervante i ull för lika mycket eller skaffa egen lovickavante eller vad du vill. http://www.norrona.no
 
Tack...

...för svaren! Jag funderade från början med just tumvante (hittade inte ordet förra gången) som skal samt fingerhandskar inuti. Det jag egentligen tror skulle vara optimalt är att ha trefingervante som foder med lill och ringfinger ihop.

Skall kika runt!
//Janne
 
Lager på lager

Huden måste hållas torr, du måste få grepp om det du vill hålla i. Luften måste stanna kvar runtom. Själv har jag löst det med Extremist fingervantar, stickade innerst. Tumvantar i fleece eller ull samt ytterst skalvantar. Försvarets torkar illa men lädret i greppet ger god friktion, Extremist skaltumvante med gummi på handens och tummens insida funkar bra. Torkar snabbt och skyddar finfint mot regn och blötsnö. Hitta storlekar som passar på dig när du gått en 2-3 mil. Då har ju händerna svällt en del.

God tur

Johan K
 
Kan rekomendera ulltovade tumvantar med en skalvante utanpå. Själv använder jag Arméns vita skinnvante utanpå. Detta har fungerar mycket bra för mig även när det varit tok kallt!

mvh
mattias:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.