Torra handskar?

A.Hamberg jr

Gäst
Jag letar efter ett par handskar för sommer och höst vandring för att hålla fingrarna torra och slippa gigantiska sprickor vid långvarigt dåligt väder.


Har inte hittat annat än stora klumipga expeditions handskar i Gore-tex och diverse ej vattentäta handskar, har till och med funderat på att sy ett par i något "andas" material i tyg från www.recon.se.


Finns det någon som löst problemet med hudsprickor på något annat sätt t.ex "osynliga handsken", skyddscreme som man smetar på eller dy. ?


MVH "Axel"
 
Handskar, hudsprickor

Hejsan !


För sommarbruk använder jag oftast Helly Hansens fiberpälsfodrade tumvantar (pris 129 kr).Yttertyget är väl i nylon har jag för mig som tål väta.


Ibland har jag också ett par fleece-fingervantar från Marmot. Norröna har annars en skalvante (tum_modell) i mikrofiber som kan funka bra mot kallt regn.Men dessa är mer för vinterbruk. Ibland tar jag med en fodrad Goretexfingerhandske.


Ha alltid hudsalva med på fjället ! Jag använder själv alltid ACO Hudlotion, finns även i miniflaska på apoteket.Fötter och händer är viktigt att smörja in.


Hälsar, Mats
 
Helosan

Hej!
Jag har inte heller lyckats hitta något riktigt bra alternativ vad gäller handskar.
Jag har också problem med fingrarna och har hittills löst det genom att hålla huden ren och smörja med Helosansalva åtminstone varje kväll.
Den är lite fetare och skyddar huden bättre och under längre tid än en vanlig hudkräm. Dessutom innehåller den en del bakteriedödande ingredienser vilket inte är så dumt om man börjar få småsår.
Helosan salva finns att köpa bla. på apoteket i olika stora tuber. Den finns också som fotsalva men jag tycker att den vanliga - i blå tub - funkar utmärky på fötterna också.


Patrik
 
Untitled

Jag tror att det är under alla omständigheter viktigt att smörja händerna, i synnerhet om man har känslig hud. När det gäller handskar så hade Helly en tunn överdragsvante till sina fiberpälsvantar i vattentätt material, men det är länge sedan jag har sett det. Å andra sidan har jag inte tittat efter. Numera använder jag oftast halvvantar i fleece(finns från flera tillverkare). Fleece värmer även i blöt tillstånd. Till dessa har jag tunn överdragshandske i vattentät/vattenavvisande material.Dessa har jag sett från åtminstone två tillverkare: Patagonia och Black Diamond. Överdragshandsken går givetvis att använda även till en hel fleecehandske om man föredrar det. Jag gillar halvvantar för att dessa tillåter bibehållen fingerfärdighet.
MVH
Stefan
 

Lojje

Gäst
Torra händer?

Det enda tips jag kan ge är salvorna Karbosal eller Fenuril, vilka innehåller ämnet ureum (som även finns i vår urin- men låt inte detta avskräcka dig!). Detta ämnet bevarar fukten, suger åt sig den naturliga fuktigheten i huden. Helosan i all ära, men jag anser att denna salvan lätt blir kladdig och rinner av händerna då de utsätts för väta.
För mig är det viktigt att vara torr om natten, och får jag sprickor bär jag alltid med lite kortisonsalva för att gardera mig mot var och sprickbildningar i huden.
 

Nallopelle

Gäst
Torr om natten?

Vad menas?
Hjälper dina förslag på salvor även mot inkontinens?


Bara undrar?
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Extremities.

Tillverkar en tumhandske i mycket tunn trelagers gore-tex, handflatan är dessutom belagd med tunn latexliknande gummi. Denna handske är mycket intressant både på sommarfjället och på vintern och då med förstärkningsvante.


MVH Urban.
 

per.buschka@tadco.se (Pär)

Gäst
SealSkinz

Prova annars handskar från SealSkinz (www.sealskinz.com). Dessa är tunna och vattentäta, med "andas"-funktion.


Finns bl.a. att köpa av Globetrotter i Tyskland (www.globetrotter.de, beställningsnummer MJ.47.00E). Pris 60:- DM ungefär lika med 270:- kr. Dock måste du beställa för minst 100:- DM per beställning.
 
Torr om händerna

Hej !
Har också funderat länge hur man ska hålla sig torr.
Använder själv halvfinger vantar från Patagonia. Ovan på dessa har
jag tidigare använt deras GT fingervante, men det är helt värdelöst.
Det är för mycket sömmar, håller inte tät.
Jag har hört, eller läst, någonstans att diskhandskar( jo, faktiskt)
ska fungera bra. Det finns tydligen dom som har skönt foder ?
Jag har dock inte lyckats hitta några själv som är stora nog ännu.
Annars kan jag tänka mig att man kan kika någon affär för
"arbetskläder", Fristads lär väl ha något som är vattentätt för
alla byggjobbare och dylikt.


mvh


/Staffan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
7S Den torra framtiden är här! Kläder 7
Inakol Torra och glada fötter i minst 10 år? Kläder 30
majjen Lätta, torra kängor Kläder 23
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
rikard_wiberg_hotmail.com Handskar för kalla aktiviteter. Kläder 5
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.