Handskar för kalla aktiviteter.

Kylan har visst kommit med stormsteg. De tunna skidhandskar jag använder börjar bli lite kalla.
Har ni något förslag på bra handskar för lite kallare grader? de ska kunna användas till löpning, skidor, cykling mm. de måste vara nästintill vindtäta.

Såg ett par i en katalog men då skulle plånboken gapa tom ett tag. förresten när ni ändå är igång, behöver förslag på lämplig mössa under cykelhjälmen oxå.
 
Jag har ett par Black Diamond handskar som är de bästa "multipurpose" handskar jag någonsin haft. De pallar det mesta trots att de inte är så tjocka. De är gjorda med ett 2-lagers hardshell, tunt fleecfoder och skin i handflatan. De är lätta och smidiga.

Annars borde softshellhandskar vara intressant. Jag har ännu ej provat några men med tanke på att windstopperhandskar oftast har funkat bra så borde softshellhandskar vara ännu bättre...

Mössa; jag använder bara en tunn powerstretchmössa som jag tycker funkar bäst, funkar även bra under huvan.
 
rikard_wiberg@hotmail.com; sa:
Har ni något förslag på bra handskar för lite kallare grader?

hmm...vad menar du med lite kallare? för mig är det kallt när det är under -20. men visst de beror ju på om det regnar, blåser m.m. Antar att eftersom du vill ha dom till cykling så måste dom ju klara en kyleffekt på betydligt mer än om du bara löper eller åker skidor.

Jag har ett par tunna Extremites handskar som funkar bra att löpa å åka skidor med ner till -10- - 15. Dom ska vara helt vindtäta å kostar runt 2-300 har ja för mig.
 
Hej
Något som fungerat för mig till det mesta genom åren
är Lill-Sports längdåkningshandskar modell S, de är ofodrade,helt suveräna till längdskidåkning ner till ca -10,
är det kallare ett par ofodrade tumhandskar (i
skinn)utanpå,
vid rast och lugnare aktiviteter så tar jag på mig ett par tumvantar i ylle innanför de ofodrade tumhandskarna.

Förslag:
-Lillsport modell S(torkar fort,hållbara, maskintvättbara, använder dessa året runt)
-Ofodrade Skalhandskar(har inte testat i Gore-tex)
-Tumvantar i ylle

Har ibland ett par tunna fingervantar i ylle för 10:-
inköpta på ÖB under längdåkningshandskarna för en del aktiviter.
Det är bara att prova sig fram.

Lycka till.
Kurt
 
Buff!

Jag har en Buff (http://www.buff.es/) under cykelhjälmen (varianten med en fleece-del), funkar utmärkt åtminstone ner till -15. När det är ännu kallare kompletterar jag med ansiktsmask.

Ang. handskar...Om vi snackar riktig kyla så tycker jag att du ska använda tumvantar (om möjligt), själv har jag Helly Hansen med löstagbart foder; de pallar för det mesta...
 
Skånsk råkyla

Här i sSkåne är det kallt som fan vintertid pga fuktig luft. Redan vid 0 grader kan det kännas som 10 -. Jag har ett par Hestra Army Leather 3 fingers som funkar ner till 25-30 - och på huvudet en Haglöfs helm cap och vid riktig kyla en balaklava.
Det stora problemet är fötterna vid cykling, har man en gång börjat med SPD är det omöjligt att halka omkring på pedalerna med andra skor.
Kör med Shimanos vinterskor, överdrag av fleece och sedan ett Gore-tex överdrag men det räcker kanske 1 h.
El-sulor är nog det som gäller här.

På kroppen är det H.H. ställ, fleece, windstopper shell som gäller i ex antal lager beroende på temperaturen.

Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5
stigdaniel Vad är det här? (Handskar) Kläder 9
xfredrikx Arc'teryx Alpha SV Glove Kläder 6
guhj Rädda / återställa getläder (handskar) Kläder 7
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
tompa_m Handskar, M90 Kläder 7
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
andre_sjodin Neopren handskar?! Kläder 7
2004-06-16 Handskar på fjällvandring Kläder 19
tussilago Sealskinz handskar i Sverige? Kläder 3
månswe Handskar som håller Kläder 3
ekis Arbetshandskar som handskar? Kläder 7
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
ponken79 Hestra handskar Kläder 3
wal Handskar för friluftsbruk Kläder 5
Onedge Ortovox handskar ! Kläder 5
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
HannaE Svala handskar? Kläder 8
Bra handskar... Kläder 1
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Ix Handskar Kläder 0
Ka-Ka Windstopper handskar Kläder 8
MTB Handskar Kläder 1
resenaren mer handskar Kläder 0
Fröderberg Handskar för tidningstest Kläder 8
Torra handskar? Kläder 9
seeker_ Bästa vantarna för kalla klimat? Kläder 0
Millow Fodrad jacka för de kalla vardagarna Kläder 5
doh Kalla Muck Boot Kläder 0
EvaR Kängor för mycket kalla fötter Kläder 21
dojjan77 Varmt underställ för stillasittande aktiviteter Kläder 12
oskarg t-shirt för svettiga aktiviteter Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.