Rädda / återställa getläder (handskar)

Har ett par Hestra-handskar som jag ursprungligen köpte för utförsåkning, men som sedan blivit mina enda vinterhandskar. Som sådana har de fått göra ett och annat de inte är avsedda för, bland annat skogsarbete.

Nu är de framförallt smutsiga (inte längre vita, utan beiga eller nästan bruna), men också lite slitna, i handflatorna. En och annan liten flik av ytskiktet har helt fallit bort, men mest är de lite lätt uppruggade och ordentligt missfärgade.

Själva slitaget är kanske svårt att göra något åt, men går det att få ur smutsen? Går det att få dom rena och (nästan) vita igen? Hur bör man behandla det nu uppruggade ytskiktet för att ge det bästa möjliga fuktskydd i framtiden?
 
Börja med en vattentvätt med borste. Sadel såpa är bra att göra allt i skinn och läder rent med. När du väl fått loss det möjligas smuts smöjrer du in dem tunt med minkfett.
Ridsportaffärerna har sadelsåpa, minkfett har sporthandel och skoaffärer.
 
Sno-Seal

Är ett bra vax som man värmer in vid ca 50 grader. Bra till allt läder. Färgen mörknar på läder vid vaxbehandling det ser inte jag ssom någon nackdel.

Minkolja innehåller väl silikon? Inte självklart att använda minkolja IMHO, brukar göra läder och skinn väl mjukt i många sammanhang.

Thure
 
Minkolja från Kiwi

Innehåller Minkolja, Lanolin och Silikon

Skulle aldrig använda en produkt innehållande Silikon till Läderprodukter...

Silikon förstör skinnet/lädret!

Prova något läderbalsam, hört att Läder Skinn-Fix (Miljövänligt) ska vara bra...
lder-skinn-fix_62949853.jpg


Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Skilj på fett och olja, tack. Lundhags gammaldags lädersmörjning var senast jag läste på burken även den silconfri.
 
Hestra har ett eget fett till deras handskar. Varför inte använda det?

Värme och skinn = Mycket dålig kombination. Så att värma "Vaxfett" till 50 grader och sen stryka det på skinn är nog inte att rekommendera!
 
50 grader

är bara momentant när vaxet arbetas in. Detta är inget problem tvärtom skyddas lädret av behandlingen. Lösningsmedel i andra läderprodukter torde vara värre för läder och miljö än den kortvariga värmen.

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.