Rädda torkade läderkängor?

Hallå!
Har jobbat med inventering i fält under en längre period och eftersom det blev något av ett race mot Kung Bore framåt höstkanten så var jag lite stressad och slarvade med att smörja in mina Lundhags läderskalkängor när jag ställde av dem för ett par nya. De var då genomblöta då de nedre sömmarna hade släppt (d.v.s. hål rakt in) och antagligen gjorde detta i kombination med de stora temperaturväxlingarna i bilen (som de förvarades i) att lädret tog mycket stryk. Lädret har hårdnat på nedre delen av kängorna men har inte spruckit. Träbottnarna i sulorna har också spruckit och lossnat från lädret. När jag kom hem smörjde jag in dem med minkfett, dock utan att blötlägga dem först vilket kanske var dumt. Det hjälpte i alla fall inte mycket.

Vad tror ni, går det att rädda kängorna? Tips på hur? Hade ändå tänkt att skicka dom till Lundhags för omsulning och fixning av sömmarna. Ska skriva till Lundhags också men tänkte börja med att fråga här. Tack! /Tobbe
 
Tricket att få in fett i lädret heter vatten, ju renare ju bättre. När vattnet dunstar bort sugs fettet in.
Vård bör man göra i samband med avställning, tid med smuts på och intorkning är aldrig bra för utrustningen.
go tur
 
Tack för ditt svar! Jo, givetvis skulle jag ha tagit bättre hand om min utrustning men med tidspress och endast boendes i bil och tält under lappländsk senhöst kan det vara lättare sagt än gjort. All utrustning har tagit mycket stryk då man inte har haft lika mycket tid/möjlighet att t.ex. vädra sovsäckar, torka tältet o.s.v. som när man är på en tur för nöjes skull.

Funderar på att blötlägga kängorna och sedan smörja in dem på nytt. Ska nog prova att smörja från insidan också. Ev. avkletning på sockor får man väl ta om det skulle gå att använda dem igen. Men frågan är hur blöta de ska vara när jag smörjer in dem igen; en uppenbar risk är ju att de möglar istället om man skulle stänga in för mycket fukt...?
 
Bara en liten fundering. När jag smörjer mina lundhags så
brukar jag fetta in dom och sen stoppa dom i ugnen på 50 grader, dvs smälta in fettet( och vaxet). Du kommer få in fettet i lädret, frågan är om det räcker för att mjuka upp lädret? Gissar att försiktig massage efteråt är modellen.
Kjell
 
Jag skulle nog gå på blötläggning och insmörjning. Möjligen använda någon typ av flytande olja som används till tex. hästsadlar. Den drar in riktigt bra. Jag köpte min flaska på hästaffär. Olja mjukar ju dessutom upp bra. Sen nästa runda gå på ett hårdare fett och eller vax.
 
Det finns ett gammalt ordspråk som säger "Där smör smälter bränns läder". Man bör alltså inte ha läder i varmare klimat än typ 30 grader. Jag har själv bränt ett par kängor när de stog på en hylla ovanför en kamin. Det var inte så hemskt varmt där, kanske 60-70 grader, men de gick aldrig att använda igen eftersom de krympte två storlekar.
 
Stort tack för alla svar! Vågor inte stoppa kängorna i ugnen men olja för hästsadlar är helt klart något jag ska kolla upp, tack!
 
Jag hade tvättat av dom med någon lädertvål (för att få bort lägret med fett som förmodligen finns där nu, men som bara ligger på ytan), mjuk svamp och ljummet vatten. Och medans dom var fuktiga smort in dom med någon lätt olja, som inte bara lägger sig på ytan, utan även kryper in i lädret. Den där hästoljan du fått tips om är bra, gärna så ren som möjligt. Jag brukar tänka på hur jag hade velat att min egen hud behandlades och hur den 'vill' ha det och sen applicera på mina skinngrejer. Och sen bara fortsätta mata med olja så länge skinnet tar åt sig. Och låta dom torka i rumstemperatur, utan drag, men relativt torrt.
 
Om det var mina kängor hade jag ringt till Lundhags och frågat.
Förmodligen hade jag fått ett erbjudande att få dom fixade om det bedöms möjligt.
Att fråga här är bra men inte enda vägen till kunskap.
 
Tack för era svar! Hmm, ja det kanske är en bra idé att tvätta bort det ytliga fettet...

Och jo jag ska kontakta Lundhags, återkommer och berättar hur det gick...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.