Läderkängor för att minska skav?

Hej!

Jag började fjällvandra 2016 och har på varenda vandring sedan dess problem med skavsårsblåsor. Problemområdena är alltid undersidan av främst lill- och ringtån. Det blir först som en förhårdnad och får sen blåsor som växer sig nästan lika stora som tårna när de väl börjat uppstå någonstans kring dag 2 på vandringen. Det blir så stora problem att jag har svårt att gå minst halva vandringen pga smärtan och det tar verkligen ner upplevelsen trots att jag älskar att vara ute på tur.

Har försökt undvika skav enligt konstens alla regler; har alltid dubbla strumpor i ull-/syntetblandning, tar av skor vid varje rast och byter strumpor vid lunchen för att ha torra till eftermiddagen etc. Har även försökt tejpa i förebyggande syfte, dock inte med just Leukoplast som jag sett förespråkas, men liknande tejp utan särskilt mycket förbättring (kunde möjligen fördröja blåsorna något dygn men de blev fortfarande lika rejäla när de väl kom).

En del av problemet tror jag är mina tår, de ligger väldigt tätt och liksom lite inåtriktat när jag går och har med åren därför nästan blivit "spetsiga" undertill. Märker av att jag får samma tendens till skav och blåsor av att gå promenader i vardagsskor som sneakers eller gympaskor, främst under sommarhalvåret men även övrig tid. Har dock aldrig fått såna här blåsor när jag gått långa sträckor i sandaler på varma resor (även om det ju är dåligt på andra sätt). Har därför börjat fundera på om det kan vara värmen som är problemet, att kängorna ventilerar dåligt så att jag lättare får skav. Har ett par Salomon Ultra mid GTX. Sista året har dessutom ett nytt problem uppstått där kängan klämmer åt över stortåleden och ger blåsor där när jag snörar ordentligt, snörar jag lättare glider fötterna runt istället vilket säkert också förvärrar skavet. Känner därför att jag måste försöka hitta nya kängor och hoppas att det är där felet ligger. Salomon är mina första vandringskängor, men har även ett par 10+ år gamla nästan helt utslitna Timberland liknande dessa: https://www.timberland.se/shop/en/t...il-gore-tex-hiker-for-women-in-brown-15631242
De har jag aldrig vandrat i men haft som vardagskängor höst/vinter och gått oräkneliga promenader i. Efter långa dagar kan jag känna en begynnande irritation, men inte alls på samma sätt som i vandringskängorna (med reservation för att jag ju aldrig gått med packning). Funderar därför på om vandringskängor i läder kan vara värt att testa? Tänker att det kanske kan vara lädrets förmåga att forma sig som är det som skyddat mig i mina Timberland i alla år, eftersom i princip alla andra täckta skor ger mig problem? Eller är jag helt ute och cyklar?
Skulle gärna ta emot tips från någon som har lite mer koll. Hur tänker man när man inte kommer från grava skoskav vad man än tar sig till?

Tacksam för hjälp!
 
Skavsår är ofta beroende på kombinationen av friktion och fuktig hud som lättare går sönder.

Dina tår nöts mot innersulan och kanske blir blåsbildningen mer uttalad på grund av värmen. Syntetinnerstrumpor t ex i polypropylen minskar fukten vilket kan minska nötningen. Åtgärder som minskar friktionen typ annan sula och salva t ex Sportslick som gör huden halare kan också ha effekt. Annan snörning som siktar på att fixera hälen mera bakåt så att inte foten glider framåt kan vara vettigt.

Kanske kan en lädersko med läderinnersula också vara lämplig.

Är det varmt så ökar blodcirkulationen i foten och det ökar också fotens storlek. Så svalare skor och lite större storlek kan vara andra delar av strategin.

Goretex i skor sommartid är inte nåt mina egna fötter funkar med, det blir för varmt för fuktigt och lukten...
Men på vintern så är det rätt OK vid skidåkning och långfärdsskridsko.

Thure
 
Senast ändrad:
Du kanske bör fundera över dina skoval resten av året? Låter som att du går med för små skor?

Jag gick i flipflops ett halv år som vuxen och plötsligt hade jag gått från 46 till 47. True story. Nu kör jag 48 i vandringskängor och har inga problems.

Så testa birkenstock (eller motsvarande preventivmedel) under några månader och kolla vad som händer med tårna.
 
Sedan jag började använda tåstrumpor (Ten Toes på modern svenska) som innerstrumpa har jag aldrig haft problem med blåsor. Kanske värt ett försök?
/ Bertil
 
(...) En del av problemet tror jag är mina tår, de ligger väldigt tätt och liksom lite inåtriktat när jag går och har med åren därför nästan blivit "spetsiga" undertill. Märker av att jag får samma tendens till skav och blåsor av att gå promenader i vardagsskor som sneakers eller gympaskor, främst under sommarhalvåret men även övrig tid. Har dock aldrig fått såna här blåsor när jag gått långa sträckor i sandaler på varma resor (...)
Jag ska våga mig på en hypotes - men rätta mig om jag gissat fel. Vår kultur producerar skor med en helt onaturlig form, som knäcker in, klämmer ihop och deformerar våra tår. När dina tår får spreta fritt i sandaler, får du tydligen inga problem.

"Svettigheten" i syntetskor (inkl. våra vanliga sneakers och gympadojor) förvärrar säkert problemet, men jag tror som sagt inte att den är grundorsaken. Men visst är det skönare och luftigare med riktigt läder (inkl. mellan- och innersula), och visst formar det sig, åtminstone så småningom, lite mer efter foten.

Lösningen vore såklart skor som passar våra fötter, men det är bara att sluta drömma. Det finns undantag; kan du tänka dig att gå i barfotaskor, så kan du börja kolla i det segmentet. En del modeller - OBS långtifrån alla - har en generösare tåbox och en rak insida, som låter tårna arbeta naturligt och inte knäcker in stortån.

En vanlig nödlösning är annars att välja överstora skonummer, med nackdelen av sämre precision i svårare terräng. Men då måste det vara en modell med smalt insteg och/eller en tydlig "midja" som går att snöra ihop så den håller mellanfoten och vristen på plats. Annars skvälper fötterna, precis som du beskrivit, runt i skon, med risk för både tå- och hälskav.

Dina Salomonkängor ser med sitt höga insteg och avsmalnande tåbox typiskt "fel" ut i det avseendet. Känns Timberland bättre, så finns väl ingen anledning att inte använda dem i stället?

Känner du att ändå behöver köpa nytt, så leta efter läderkängor med en generös tåbox, eller åtminstone ett smalt insteg så du kan välja lite större storlek. Du måste naturligtvis prova själv, men exempelvis Merrell och Crispi, delvis också Mammut och Kayland, verkar i alla fall ha modeller med lite vettigare form, som t o m jag med mina extrema ankfötter, tunna fotblad och supersmala vrister "nästan" kan använda.

Eventuellt skulle Lundhags ofodrade skalkängor lösa ditt problem, eftersom de går att polstra med precis vad man vill - men du måste som sagt testa. Skalkängor har även andra fördelar i de vattenrika skandinaviska fjällen, särskilt om man tältvandrar. Blir de genomblöta, så är det bara att byta strumpor och innersula, medan fodrade goretexpjäxor är nästan omöjliga att få torra "i fält".

Dellösning nr 2 är att experimentera med innersulor; både för att korrigera skons passform och för fuktregleringen. Själv klarar jag inte av innersulor i syntetmaterial - det blir blåsor direkt i de små vecken på trampdynan och tårnas undersidor. Jag använder ullfiltsulor, oftast Lundhags . De är tunna i främre delen och ger därmed mer plats för tårna, men ändå lite uppbyggnad för bättre grepp kring hälen/vristen. Man kan ta med något annat par att växla om med, tills man är helt säker på vilka som passar.

Dellösning nr 3 är att experimentera med ännu tjockare strumplager i skorna - ju mer fuktbuffert desto sundare "inneklimat" för foten, och desto mer polstring, som anpassar sig efter fotformen. Själva skon kan då vara helt tunn och därför "andas" bättre. Jag går, oavsett årstid, med minst två lager av riktigt tjocka, men mjuka ullfrottéstrumpor - annars får jag skav :).

Dellösning nr 4 är att smörja in potentiella skavställen med ett rejält "glidskikt" av någon fet, vattenfast salva. Jag tycker själv att Försvarets är i särklass för ändamålet. Jag använder den för att förebygga "hopklämningsskav" i lite tajtare skor, som jag måste använda i mer alpin terräng.

EDIT: ser att fler Utsidare är inne på samma saker, medan jag skrivit detta :)
 
Jag hade typ samma problem som dig innan jag bytte till injinji tå-strumpor och ett par skor med bred tåbox av märket altra.
 
Under den tiden jag sålde Lundhagskängor, så måttanpassade vi flera kunders skor. Mallade av kundens fot och skickade ner till Lundhags.

Kolla om Lundhags fortfarande tillverkar måttanpassade skor till sina kunder. Dom var väldigt lyhörda om man ringde och berättade om man hade några extra önskemål.
 
Ett oslagbart sätt att framkalla blåsor och skav är för små rejäla kängor.
Det funkar på de flesta.

Ditt inlägg tyder på att till vardags går i koketta för små skor för dina fötter.
Birkenstock tipset och tåvida sandaler i ett nummer störra än du nu brukar tycker jag är ett bra hemma råd att träna tårna i mer normala ställningar.

Måste du gå i kängor välj då ett par med plats för hela din fot och för tårna.
Skräddade kängor vare sig Lundhags skal eller Jörn är för många en början till ett nytt vandrarliv. Gortex blir lätt som gummistövlar är min erfarenhet.
Det hindrar inte att jag brukar GT kängor för dags promenader etc.

Bolas ten toes strumpor underst så att dina tår får utrymme att svettas.
Tunna ylle/nylonsockor innerst och en kraftigare ylle/syntetsock utanpå.
Med den här strump-sock beklädnden på skall du kunna röra dina tår annars är kängan för liten i tådelen.

Alla vi andra går söndagspromenader och veckoändturer hemom i kängorna vi vandrar i, börja även du göra det också.

Måste du gå i kängor se då till att de är rymliga nog för dina tår och sitter väl om häl-ankel.

Att flera övergått till lätta nätskor är ingen slump, det fungerar väl. Bara de är tillräckligt stora.

go tur
 
Bara for att ge dig ett helt annat forslag. Jag haller for ovrigt med manga av de tidigare talarna, angaende speciellt storlek.

Hur som helst, kanske kan du aven fundera pa trail runners. Speciellt Altra har valdigt stor tabox, men det finns sakerligen andra marken som ocksa har detsamma. Sjalv har jag La Sportiva, men de skulle jag inte vilja saga ar speciellt stora. Fordelen med trail runners ar att de ofta ar valdigt svala och luftiga, och latta. Det finns givetvis de med membran, och utan att vilja rada dig alltfor mycket sa skulle jag nog rekommenda att du skippar dem. Da kan du lika val ha kangor.

Det finns givetvis nackdelar med trail runners.

Lycka till!
 
Jörnkängan

Jag har numera gett bort mina Lundhags och har ett par Jörnkängan m96 med skywalksula. De har mycket väl tilltaget utrymme för tårna. De har precis som lundhags underdelen i cellgummi och skaftet i läder. Cellgummit är på insidan klätt med jättefint slätt och lent läder. Hantverket är i yppersta klass. Dessutom är de mkt lätta och fina.

https://www.allmogejakt.se/product.html/jornkanga-m96?category_id=80
 
Tack alla för utförliga svar!

Har precis som en del av er är inne på funderat på om det kan vara storleken. Tror "tyvärr" inte det är problemet. Uttryckte mig kanske lite otydligt angående mina tår, de är inte ihopklämda/"vinklade i sidled" som de blir av för små skor eller tex hallux valgus, och skavet sker heller inte på sidan av tårna utan på undersidan. Har såklart provat för små skor vid något tillfälle i livet, och det är inte alls den känslan. Tårna är mer vridna på sidan så att mina tånaglar nästan ligger åt sidan istället för uppåt. Sen kan det kanske bero på att jag under barn- och tonår spenderade en massa timmar i konståkningsskridskor som ju är väldigt smala men det är ju i så fall för sent att göra något åt nu...

Springer runt i Birkenstock på jobbet varje dag och det funkar bra! De är i storlek 38, mina vanliga skor i 39 (och även där försöker jag undvika skor som smalnar av över tån) och vandringskängorna storlek 40,5 så kängorna bör inte vara för små i storleken. Men kanske är det tåboxen som är för liten i modellen som bl.a. Joanna var inne på. Inte haft problem med skav på ovansidan foten innan men nu senast blev det ju faktiskt blåsor där med när jag snörade åt.

Mina Timberland har jag funderat på att testa på vandring, men problemet är att de håller på att slitas ut helt med begynnande hål i både själva kängan och sulan. Skulle kanske gå att laga och sula om men tror tyvärr inte det skulle bli en långsiktig lösning.

Tåstrumpor kan absolut vara värt att testa! Får fundera på det där med innersula också. Köpte pelottsulor samtidigt som jag köpte kängorna för att försöka sprida tårna, men de är ju i syntet. Kanske de till och med bidrar till problemet genom att göra det ännu trängre i tåboxen, trots att kängorna ju är utprovade med dem i?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...