Läderkängor utan GTX - finns det?

Det har blivit dax att köpa ett par nya kängor. Jag letar febrilt efter ett par i skin utan GTX...men det verkar stört omöjligt...för att inte tala om utbudet. Alla affärer har ju samma 5-10 modeller vart man än går.

Jag vill inte ha GTX pga den dåliga livslängden, andningen och svårigheterna att laga när (...inte om) membranet spricker...men...jag vill ändå kunna göra dem vattentäta när jag vill så ingen Nubuk, utan vanligt skin/läder...möjligen borstat läder.

Har så klart funderat på ett par trofasta Lundhags, men jag kommer använda dem i hyfsat torrt och varmt klimat så...

Sneglade på ett par Han Wag "Bergell Top" men de var lite väl "alpina". Jag letar efter något lite lättare och smidigare.

Finns det någon som kan tipsa om en bra modell...eller en bra affär (Sthlm) som har ett brett utbud?

Mvh
//MM
 
Nubuck

Nubuck är ju ganska vanligt i kängor nu för tiden så då väljer du bort de flesta kängor. Nubuck är faktiskt samma material som det blanka lädret fast man har ruggat upp ytan. De fördelar jag ser med nubuck är att de inte repas lika lätt och att impregneringen tränger in djupare (enligt Lundhags hemsida). Men om man kör med traditionellt skovax så kommer nubucken att tappa sina ruggade utseende och bli som vanligt blankt läder. Det finns förstås speciell impregnering för nubuck för att behålla egenskaperna. Mina nubuck kängor går då iaf göra vattentäta.

Men GTX i kängor tycker även jag är onödigt. Om man nu vill ha ett vattentätt membran i sina skor är det väl bättre att ta på ett par våtsockar (av neopren t.ex.).

Om du kan tänkta dig nubuck rekommenderar jag att ta en titt på Rockport Zenobia och Garmont Picos II.

/Jonas U
 
Jag köpte ett par Scarpa-kängor för många år sedan.
Randsydda i skinn.
Rätt styva men efter att ha gått in dom så sitter de som gjutna.

Tror att modellen hette SL.
Vet inte om den finns kvar men har för mig att de gör kängor utan GTX.
 
Nubuck kan bli som skinn!!!!

Nubuck är inget problem för det enda du gör är att direkt när du fått hem kängorna så smörjer du in dem som ett par vanliga läderkängor dvs med fett eller vax eller vad du tycker verkar bra.

Då försvinner den uppruggade ytan på nubucken och du har ett par kängor i läder som du kan vaxa och smörja som du vill.

Jag har gjort det på mina lundhags Scandinavia så det går hur bra som helst.

Enda saken som inte går vad jag vet är att få tillbaka nubuckstrukturen men vem vet. En bra skomakare kanske kan fixa det också.

Jag tycker att detta funkar jättebra (jag vaxar mina med Nikwax) men kolla med en skomakare eller npgoin annan som kan tänkas veta.

Ps Med vax blir kängorna lika vattentäta som ett par i läder.

Kolla på Lundhags låga modell utan cellgummi, jag vet inte vad den heter men den är i läder tror jag.
 
Fliesbergs affär i Bro har ganska brett utbud på kängor, i alla fall betydlig fler modeller än många andra affärer har. Men tidigare har det varit billigare att sedan köpa dem i Tyskland. Välj hur som hellst en modell med så få sömmar som möjligt, det finns många tillverkare som gör modeller utan GTX men alla är INTE avsedda för ett fuktigt klimat!
 

Guest

Gäst
meindl har ett par!

Jag drog med mig min pojkvän till norska fjällen i sommar och innan dess startade ett febrilt känga-letande. Efter div. provrundor i ALLA göteborgs affärer med aktuellt utbud köpte han Meindl borneo. de är i hederligt skinn utan gtx. Det finns en modell i gtx som är snarlik, Meindl burma, som är mer vanlig verkar det som.
Hur som helst är han helnöjd med sin investering!
lycka till..
 
Bra kängor utan Gore-tex

Hej!

Både Meindels modell utan Gore-tex och Lundhags Borga (finns som hög och låg) säljs på Naturkompaniet på Hantverkargatan 38-40 i Stockholm. Lundhags borga verkar vara en mycket fin känga som dessutom är skinnfodrad vilket är mer hållbart än syntetfoder och dessutom skonsamt för fotklimatet.

Hoppas att du hittar nåt!

/Maria
 
Scarpa!

Scarpa tillverkar en läderkänga som heter Ladakh, finns med eller utan GTX. Har en uppdragen gummikant runtom som skyddar mot stenskravel.
Finns bl.a. på Friluftsbolaget.
Meindl har oxå en läderkänga som heter Montafon.
Såg den sist på Naturkompaniet.

Lycka till med letandet!
 
Crispi Makalu

En bra känga är Crispi Makalu. Den är rejäl och stadig. Jag har den till isklättring på vintrarna och promenader i skogsterrängen hemma året runt. Dock tog det lite tid innan jag hade gått in dom, men det var det helt klart värt.

Laila
 
Har oxå ett par Crispi Makalu som jag är väldigt nöjd med..styva och stabila....använder dom mest på högfjället...tar ett tag att gå in dom men sen sitter dom som gjutna...i skoglandet använder jag ett par sladdriga Lundhags jakt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
filosoff Läderkängor för att minska skav? Kläder 26
Tobbe C Rädda torkade läderkängor? Kläder 9
pernissila Läderkängor, lösa trådar invändigt, vad göra? Kläder 3
moa_k40 Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka? Kläder 8
grottis Läderkängor för fjällvandring? Kläder 21
kmike Ofodrade läderkängor Kläder 8
Elvah Nylonstrumpor utan tåsöm Kläder 1
Moga Slitstarka polycotton-brallor utan stretch? Kläder 12
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Oskar R. Tröjor utan krage Kläder 4
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
mb80 Ullunderställ utan djurplågeri Kläder 29
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
erikhaglund Tvättmedel utan tensider?? Kläder 8
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Jekyll Isolationslager utan polokrage Kläder 2
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.