Ofodrade läderkängor

Hej!
Jag ska i sommar införskaffa mina första rikiga vandrarkängor. Jag har hängt med en del i diskussionerna här på sidn och tror att jag har bestämt mig för en ofodrad läderkänga. Vilka märken ska jag kolla på? Finns det alternativ till Lundhags?

/micke
 
Bra val

Hej
Jag tycker att du gjort ett bra val när du vill köpa ofodrade kängor. Passar mycket bättre i svensk (blöt) natur.

Jag har bara erfarenhet av Lundhags och mitt andra par blev ett par Professional i somras. Jag är supernöjd.

Det finns en känga som också fått bra betyg som heter Jörnkängan, har dock som sagt ingen erfarenhet.

Lycka till

//PW
 
Skönt att höra!

Det är ju inte lätt att välja känga alltså...
Att lundhagskängorna fungerar bra i svenskt klimat har jag förstått, men är det någon som vet hur dom skulle fungera i andra klimat (torrare, blötare, varmare)? Om man t.ex. skulle vilja åka utomlands och vandra?

//micke
 
Re: Skönt att höra!

kmike; sa:
Det är ju inte lätt att välja känga alltså...
Att lundhagskängorna fungerar bra i svenskt klimat har jag förstått, men är det någon som vet hur dom skulle fungera i andra klimat (torrare, blötare, varmare)? Om man t.ex. skulle vilja åka utomlands och vandra?

//micke

Tja, jag hade mina scandinavian hiking i Tanzania i 2 månader dagligen och det fungerade utmärkt. Jag gick i allt från blöt djungel till torr savann. Ett tips är då att du använder syntetiska sockor som transporterar bort fukten från foten.
/Robert
 
Lundhags

Lundhags kanske inte är de allra trevligaste att vandra på asfaltsunderlag (kanske skiljer mellan olika modeller) de blir lite klumpiga ,passar bättre i terräng. Men att vandra i värme tycker jag inte heller är något problem.
 
Instämmer...

...med de föreslagna valen, dock beror det naturligtvis på vilken typ av fot man har.

Jag är begåvad med BREDA fötter och hög vrist. Det diskar Lundhags Professional, som har "normal" läst. Mina 18 år gamla Lundhags Alaska skickades därför in på ombyggnad till Lundhags i Järpen, tillsammans med en avritning av fötterna. Resultatet blev att läderskaften från Alaskakängorna behölls, en ny cellgummidel med x-bred läst monterades, tillsammans med en Vibramsula. Allt detta för 1300 bagis, och det var värt varenda öre. Vibramsulan från Professional är mycket bättre än Skywalk-sulan vad gäller dämpning, dessutom nättare och fastnar inte i rötter, stenar mm på samma sätt.

Måste man som jag ha specialbyggda kängor, så finns bara alternativen Jörnkängan och Lundhags.

Jörnkängan används av många lappar, och de om några vet vilka krav som ställs för året-runtbruk i fjällmiljö. De handbyggs i Jörn 5 mil NV om Skellefteå, och KAN ha ganska lång leveranstid då de handbyggs. Ring gärna och kolla med dem:

JÖRNKÄNGAN
Badstugatan 2
930 55 JÖRN
Telefon: 0916-101 21

Annars är Lundhags i Järpen också mycket bra på att tillgodose specialbehov, är väldigt nöjd med dem!

/Micke F
 
Tack för svaren!

Jag har spanat in Lundhags Scout, ligger i OK prisklass och kändes skön på foten i alla fall i butiken. Är det någon som har synpunkter på just Scout-kängan?
Bra strumpor till kängorna? Jag tänkte mig hamina gamla stålgrå lumpensockar ytterst och nån tunnare innerst, såna syntetstrumpor lär väl vara rätt bra även här hemma i norden?

/micke
 
Lundhags scout

Hej
Jag har inte testat kängan själv men ställer ändå ett frågetecken för hur stabil den är då tyngre packning bärs.
Dess skaft verkar inte särskilt stabilt... förhoppningsvis kan någon med erfarenhet av kängan bekräfta eller dementera detta.
Denna person kanske även kan berätta hur modellen var att gå in!
tack
/Joel
 
Gå in kängor

(detta är Potts tjej Karin som skriver) Min erfarenhet är att det beror helt på hurdana fötter man har. Både jag och pappa har Lundhags Alaska. Jag har aldrig fått skavsår, hans fötter blödde länge länge (men nu funkar det)... Ett tips om du köper Lundhags är att kolla dem ordentligt. När Pott hade köpt sina Scandinavian Hiking upptäckte han att en av hakarna till snörningen inte satt ordentligt, den lilla metallringen på baksidan satt helt på snedden. Men Lundhags fixade det alldeles gratis, schyssta som de är.
Lycka till Micke!
/Karin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.