Varma och smidiga handskar?

Har ett par ganska tunna Hestrahandskar med typ skaljackautsida och fleecefoder, att ha vår-sommar-höst när det blir kyligt. Snäppet efter att vara barhänt kan man säga.
På vandring mot Helags började det regna och tempen sjönk till sisådär fem grader. Perfekt att dra på sig sina handskar. Tänkte jag.
Men de var i princip värdelösa. Fleecefodret skapade maximal friktion mot mina våta och kalla händer och jag fick faktiskt inte på mig handskarna!
Nu måste jag ha nåt annat. De ska vara smidiga nog att hantera en tubkikare med, men ändå någotsånär varma. Fleecehandskarna var inte mycket att ha ens när de gick att trä på.
Ullfoder borde vara lösningen. Borde väl inte vara lika mycket friktion? Någon som har handskar att rekommendera?
 
Handskar är inte lätt att ge råd om. Flera olika med olika mkt isolering med på turen är ett tips.

Reglera din komfort genom huvudet är ett bra tips dvs dra upp och ned mössan byt till tjockare eller tunnare mössa etc. När du fryser om händer och fötter så är det beroende av kroppens sätt att strypa energiförlusterna genom att minska blodcirkulationen perifert.

Personligen blir jag nästan alltid väl varm med goretex och liknande membran i handskar. Jag föredrar läder och skinn smorda med vax t ex Sno Seal som i allmänhet är mera slitstarka än tyghandskar.

Thure
 
Om du inte lyckades få på dem när de var våta, så var de väl till att börja med alltför små?

Handskarna var torra, men händerna var blöta. Det var lögn att trä in händerna i handskarna. För små? Ja, men frågan är hur mycket för stora jag hade behövt. De hade behövt vara så stora att ingen friktion uppstod, och det är inte rimligt.
 
Om du ska gå i regnet så föreslår jag dessa.

http://www.jula.se/catalog/klader-o...ndskar/kemskyddshandskar/pvc-handskar-903274/


Köp gärna så stora som möjligt. Med sitt mycket tunna foder tar du enkelt på dem trots blöta händer. Fantastiska diskhandskar också. Priset gör att du ändå kan köpa finhandskar från Hestra. Ska du stöka med eld så finns lika billiga klassiska arbetshandskar i läder. Vill du ha det varmt och skönt så på med lovikavantar i ylle och regnskyddsöverdrag.
 
Jag tycker det är bäst med ett par fingervantar i bara vanlig fleese, inget goretex, vindskydd etc. Sedan ett par rena skalhandskar över vid behov t ex de Mullemek länkar till. Fleecevantar är bättre än ylle såväl torra som våta tycker jag.
 
Snäppet efter att vara barhänt kan man säga

Snäppet efter att vara barhänt är nog tunna latex, såna man kan köpa ett 50-pack av på ClasseO. Förvånansvärt effektiva när det är blött men inte särskilt kallt. Hindrar nedkylning orsakad av avdunstning.
Vad man sen lämpligen tar utanpå pga kyla beror väl lite på omständigheterna...

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
Thrashback Lätta och smidiga vinterskor, behöver tips Kläder 0
sfrge Eluppvärmda handskar. Kläder 4
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Verhauer Batteriuppvärmda handskar, funkar dom? Kläder 2
fekki Bra handskar med touchfunktion Kläder 10
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
Arvidsjaur Handskar för fjällturen Kläder 9
Mr. Red Hestra Job Handskar Kläder 0
Escodobe Handskar för små händer Kläder 8
uncle botak Handskar på vandring Kläder 24
Still Alive Myggtäta handskar? Kläder 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...